816 917 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Men, snälla nån!BirgitS skrev:
Om bara 1-10 av hundra biverkningar rapporteras in, är ju mörkertalet nebulosiskt.
Så någon mörkning behövs inte. Det räcker med en viss skeptisk inställning, för att resultatet skall bli det önskade.
Staffans
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Tack för förtydligandet. Det är ett helt obegripligt sätt att försöka uttrycka att utprovningsprocessen skilt sig åt men när jag nu förstår vad du menar, på vilket sätt menar du att processen sett annorlunda ut för covidvaccinen jämfört med andra, tidigare vaccin?villvinnapålotto skrev:
BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Så du tar sprutor för att statens skull? Hur många tar du för laget?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Jag och sambon anmälde våra ömma armmuskler. Det är väl inget konstigt med det och uppenbarligen har ju väldigt många gjort det. Råkar man ut för en riktigt allvarlig biverkan som t.ex. kräver sjukhusvård så knyter man nog inte bara näven i fickan utan lägger några minuter på att rapportera in det.davveno1 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Man har ju hållit på och forskat/utvecklad mRNA-vaccin sen 90-talet så det är ju mer än 15 år.villvinnapålotto skrev:
I vanliga fall när det gäller läkemedel kan man få hålla på och leta efter personer som ställer upp på fas 2-studien i något år nu gick det på en vecka. Under fas 3 kan det i andra fall krävas flera år att först få tag på 40 000 människor som ställer upp och sen flera år innan i storleksordningen 200 vaccinerade har smittats, men nu gick det första på någon månad och det räckte med några få månader för det andra eftersom smittspridningen var stor.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Men spelar det någon roll exakt hur många som t.ex. får en öm armmuskel?Staffans2000 skrev:
Det finns ju redan framräknat hur vanligt det är under fas 3-studien.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
När det gäller utbetalningar är ju staten samma sak som alla innevånare som betalar skatt så det är väl ungefär samma sak som det du menar med "laget".davveno1 skrev:
Men jag vaccinerade mig både för min egen skull och för alla andras skull.
F fiskbuggaren skrev:
Det jag är inne på med framtagning är att oavsett hur mycket tekniken går framåt så kan man aldrig komma ifrån forskningen vad gäller biverkningar. Vad händer om 1,3,5 år. Det är blandannat därför det tar 10 -15 år att utveckla vaccin.F fiskbuggaren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det var ju du som började med att påstå att det inte var på det sättet så du kan ju ge en källa på det.davveno1 skrev:
Men det har aldrig funnits något vaccin som har granskats av så många människor som covidvaccinerna. Har du inte läst någon av rapporterna från fas 3-studierna?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, det är det inte.villvinnapålotto skrev:
Det har redan gått närmare 1,5 år sen de första vaccinerades (fas 1).
Har du någon biologisk förklaring till hur det ska gå till att ett vaccin ska ha en effekt några år efter att det har försvunnit ur kroppen?
Hur ska någon veta att en hjärnblödning eller en hjärtattack berodde på att man vaccinerade sig mot t.ex. TBE för 3 år sen?
Det är sånt som händer oavsett om man är TBE-vaccinerad eller inte.