Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Blodsoppen
B b8q skrev:
Du kände inte ens till programledaren Adam Alsing alltså?
Vem vet om Adam dog av Covid eller med?
B b8q skrev:
Du kände inte ens till programledaren Adam Alsing alltså?

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vem som helst kan rapportera in de biverkningar man har fått och det går direkt in i registret och du kan läsa på Läkemedelsverkets webbplats hur många rapporter de har fått in.
Men hur många orkar det, tar sin feber och knyter näven i fickan.

Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är covidvaccinerna utprovade på samma eller mer noggrant sätt och numera dessutom på många fler (mer än 1 miljard människor).
Hur skulle dom kunna vara det om andra vaccin tar 10 - 15 år att gramställa?

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, alla inrapportera biverkningar, även alla enkla, finns ju med i registret så någon mörkning förekommer inte.
Men, snälla nån!
Om bara 1-10 av hundra biverkningar rapporteras in, är ju mörkertalet nebulosiskt.
Så någon mörkning behövs inte. Det räcker med en viss skeptisk inställning, för att resultatet skall bli det önskade.

Staffans

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag menar att dom inte är utprovade på samma sätt som andra klassiska vaccin.
Tack för förtydligandet. Det är ett helt obegripligt sätt att försöka uttrycka att utprovningsprocessen skilt sig åt men när jag nu förstår vad du menar, på vilket sätt menar du att processen sett annorlunda ut för covidvaccinen jämfört med andra, tidigare vaccin?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är covidvaccinerna utprovade på samma eller mer noggrant sätt och numera dessutom på många fler (mer än 1 miljard människor).
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ju att det är bättre om många fler vaccinerar sig för då skyddas de som inte har skydd av vaccinet och samhället fungerar mer normalt, dvs. staten behöver inte betala ut stödpengar till verksamheter som inte kan fungera normalt och folk kan leva normalt.

Så du tar sprutor för att statens skull? Hur många tar du för laget?

• Haha
Texan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Men hur många orkar det, tar sin feber och knyter näven i fickan.
Jag och sambon anmälde våra ömma armmuskler. Det är väl inget konstigt med det och uppenbarligen har ju väldigt många gjort det. Råkar man ut för en riktigt allvarlig biverkan som t.ex. kräver sjukhusvård så knyter man nog inte bara näven i fickan utan lägger några minuter på att rapportera in det.

BirgitS BirgitS skrev:
Källa på att dom är mer noggrant testade än andra vaccin?

• Gilla
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur skulle dom kunna vara det om andra vaccin tar 10 - 15 år att gramställa?
Man har ju hållit på och forskat/utvecklad mRNA-vaccin sen 90-talet så det är ju mer än 15 år.

I vanliga fall när det gäller läkemedel kan man få hålla på och leta efter personer som ställer upp på fas 2-studien i något år nu gick det på en vecka. Under fas 3 kan det i andra fall krävas flera år att först få tag på 40 000 människor som ställer upp och sen flera år innan i storleksordningen 200 vaccinerade har smittats, men nu gick det första på någon månad och det räckte med några få månader för det andra eftersom smittspridningen var stor.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men, snälla nån!
Om bara 1-10 av hundra biverkningar rapporteras in, är ju mörkertalet nebulosiskt.
Så någon mörkning behövs inte. Det räcker med en viss skeptisk inställning, för att resultatet skall bli det önskade.

Staffans
Men spelar det någon roll exakt hur många som t.ex. får en öm armmuskel?
Det finns ju redan framräknat hur vanligt det är under fas 3-studien.

• Gilla
  • Haha
sysmali och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Så du tar sprutor för att statens skull? Hur många tar du för laget?
När det gäller utbetalningar är ju staten samma sak som alla innevånare som betalar skatt så det är väl ungefär samma sak som det du menar med "laget".

Men jag vaccinerade mig både för min egen skull och för alla andras skull.

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
F fiskbuggaren skrev:
Tack för förtydligandet. Det är ett helt obegripligt sätt att försöka uttrycka att utprovningsprocessen skilt sig åt men när jag nu förstår vad du menar, på vilket sätt menar du att processen sett annorlunda ut för covidvaccinen jämfört med andra, tidigare vaccin?
F fiskbuggaren skrev:
Det jag är inne på med framtagning är att oavsett hur mycket tekniken går framåt så kan man aldrig komma ifrån forskningen vad gäller biverkningar. Vad händer om 1,3,5 år. Det är blandannat därför det tar 10 -15 år att utveckla vaccin.

• Gilla
  • Älska
Texan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Källa på att dom är mer noggrant testade än andra vaccin?
Det var ju du som började med att påstå att det inte var på det sättet så du kan ju ge en källa på det.

Men det har aldrig funnits något vaccin som har granskats av så många människor som covidvaccinerna. Har du inte läst någon av rapporterna från fas 3-studierna?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad händer om 1,3,5 år. Det är blandannat därför det tar 10 -15 år att utveckla vaccin.
Nej, det är det inte.

Det har redan gått närmare 1,5 år sen de första vaccinerades (fas 1).

Har du någon biologisk förklaring till hur det ska gå till att ett vaccin ska ha en effekt några år efter att det har försvunnit ur kroppen?
Hur ska någon veta att en hjärnblödning eller en hjärtattack berodde på att man vaccinerade sig mot t.ex. TBE för 3 år sen?
Det är sånt som händer oavsett om man är TBE-vaccinerad eller inte.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju du som började med att påstå att det inte var på det sättet så du kan ju ge en källa på det.

Men det har aldrig funnits något vaccin som har granskats av så många människor som covidvaccinerna. Har du inte läst någon av rapporterna från fas 3-studierna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.