Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Inte du kanske, men andra skribenter gör, och ni hejar på varandras inlägg och även om du nu till mig säger att du inte vill covidpass, argumenterar du inte så värst mycket med dom som vill ha covidpass
Tiden räcker inte för allt, jag får prioritera och då anser jag att det är viktigare att argumentera mot nazismjämförelser, rena lögner om vaccinerna osv.

Att man gillar ett inlägg innebär inte att man håller med om alla inlägg den personen har skrivit.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Jag vill varken ha covidpass eller vaccinationstvång.

Däremot vill jag att folk ska ha ett mer evidensbaserat tänkande och lära sig lite mer om sannolikhetslära, statistik och procenträkning. Det brister en hel del där…
 
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Tiden räcker inte för allt, jag får prioritera och då anser jag att det är viktigare att argumentera mot nazismjämförelser, rena lögner om vaccinerna osv.

Att man gillar ett inlägg innebär inte att man håller med om alla inlägg den personen har skrivit.
Men det är där skon klämmer. Hela inställningen att du tycker det är viktigare att övertyga folk att vaccinet är bra genomsyrar denna inlägg, och de blir väldigt endimensionella av det.
Jag hoppas att jag lyckas lägga fler nyanser i mina inlägg.
 
  • Gilla
Roger G Olsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men det är där skon klämmer. Hela inställningen att du tycker det är viktigare att övertyga folk att vaccinet är bra genomsyrar denna inlägg, och de blir väldigt endimensionella av det.
Jag hoppas att jag lyckas lägga fler nyanser i mina inlägg.
Menar du att det inte spelar någon roll om folk tror att lögner är sanna?

Tyvärr så tenderar alla sorters diskussioner i forumet att bli polariserade, vilket väl är en del av endimensionellt. Tyvärr så har jag på sistone fått ett endimensionellt intryck av dina inlägg, de verkar i stort sett bara handla om hur bra det är att ha varit sjuk för då finns det ingen anledning att vaccinera sig.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bäste bror! Var inte så säker på det.
Här de nyligen en intervju med en förintelselägeröverlevare som sade att han ofta fick frågan, varför han inte flydde när terrorn mot judarna började.
Han svarade att vi kunde i vår vildaste fantasi alldrig föreställa oss hur det skulle bli.
För det kom lite i taget och efter varje skärpning av lagarna, sade vi -"värre än såhär, kan det inte bli. För så dumma kan de inte vara"?
Vägen till helvetet, är ett sakta sluttande plan.

Staffans
Hur känns det för dig att stå på ”det sluttande planet”?
 
  • Haha
Roger G Olsson
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ja, det är fullt logiskt, men det var inte det saken gällde.

Det var om huruvida antikroppar från genomgången infektion på något sätt skulle vara ”sämre” än antikroppar från vaccin och att de med genomgången infektion skulle behöva bevisa att sitt skydd var likvärdigt de vaccinerade för att få ett eventuellt vaccinpass som jag kommenterade.
Det enda man med säkerhet har konstaterat vad jag kunnat se är att det verkar vara viss skillnad på hur immunförsvaret beter sig beroende på om det är efter genomgången infektion eller vaccin.

Jag tror överlag att det stora utmaningen är att man dels tenderar att klumpa ihop resonemangen som "genomgången infektion" på ena sidan och "vaccinerad" på andra sidan. Det är ju aldrig så enkelt, det finns variationer för båda dessa "huvudscenarios" eller vad man nu vill kalla det. Dels beter sig människors immunförsvar olika vilket ger olika utfall (både avseende infektion och vaccinering), t ex avseende T-cellsvar och annat. Här pågår det ju fortfarande många studier och förhoppningsvis kommer det komma mer insikter kring både hur viruset påverkar kroppen och förklaringar till de individuella skillnaderna.

Vad det gäller vaccinpass-diskussionen så sa man väl redan från början att ett vaccinpass skulle handla om att kunna påvisa antingen genomgången sjukdom och tillfrisknande eller vaccinering. Utmaningen har hela tiden varit att få till informationen om genomgången infektion då det inte är samma sak att dela information om utförd vaccinering som sjukhusvård. Utöver att då definitionsmässigt bestämma kriterier för vad som är en konstaterad genomgången infektion och sedermera tillfrisknande.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men det är där skon klämmer. Hela inställningen att du tycker det är viktigare att övertyga folk att vaccinet är bra genomsyrar denna inlägg, och de blir väldigt endimensionella av det.
Jag hoppas att jag lyckas lägga fler nyanser i mina inlägg.
Nu tycker jag att du är djupt orättvis mot Birgit, hon är kunnig (det är inte jag) och har under hela pandemin levererat information från Sverige och hela världen om pandemin.

Självklart har hon bildat sig en uppfattning och om hon anser att det är viktigt att folk vaccinerar sig så har hon rätt till den åsikten och därtill rätt att uttrycka den.

Du uttrycker också din egen åsikt och ingen annans, endimensionellt eller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 10 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nu måste jag komma med en rättelse (eller "märka ord" som en del kallar det).
Vederlägga betyder motbevisa. :)
Välbelagt är nog ordet du sökte.
Fair enough, jag tänkte nog på "klarlagt" eller liknande :)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen att de där vidriga jämförelserna mellan eventuella Covid-pass och Förintelsen försvinner snarast ur den här diskussionen.

Den är mer än osmaklig och extremt ohistorisk.

Jag är barn till en överlevare, och jämförelsen haltar minst sagt.

Det finns inga som helst likheter mellan att på industriell skala samla in människor p.g.a. etnicitet, att använda dem som slavar, och sedan till slut avliva människorna, och att inte få gå konsert, nattklubb eller fotboll, för att man är, - för ung, för onykter, ovaccinerad, saknar legitimation eller vad det nu kan vara för olika hinder som samhället bestämmer sig för att ställa upp för det allmännas bästa.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 20 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det inte spelar någon roll om folk tror att lögner är sanna?
På något sätt spelar det någon roll, men det kan ändå vara bättre att acceptera att folk tycker olika än att försöka övertyga alla om den rätta åsikten
 
  • Gilla
Roger G Olsson
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
På något sätt spelar det någon roll, men det kan ändå vara bättre att acceptera att folk tycker olika än att försöka övertyga alla om den rätta åsikten
Jag har accepterat din åsikt för den verkar bottna på fakta, även om jag tycker du drar fel slutsats, men det gör ju inte alla andras utan många som plötsligt dyker upp i den här tråden har ju gått på myter om vaccinerna, som att vaccinerna är nödgodkända, är experimentella, är mindre testade än andra vacciner, att biverkningarna av vaccinet skulle vara värre än att bli sjuk, att man inte ska vaccinera sig för man kan bli sjuk ändå, att Israels höga smittotal beror på att vaccinet inte skyddar alls osv.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Hur känns det för dig att stå på ”det sluttande planet”?
Bingo!

Staffans
 
  • Gilla
Roger G Olsson
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bingo!

Staffans
Hur går det med att svara på frågorna jag ställt till dig tidigare?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, och man ska inte ta smärtstillande medel om har ont av ett benbrott. Man ska spjäla benet med ett par trädgrenar och några lianer. Sen ska man härda ut tills benet har läkt ihop. Det är så det ska vara.
Bara veklingar söker läkarhjälp och tar medicin
 
  • Gilla
  • Haha
Stubai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.