Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
tusenett skrev:
Så om jag uppfattat det korrekt så gissar du att det finns en (fför dig) hög sannolikhet att det kommer att dyka upp en biverkning av vaccinet som är så allvarlig att den kullkastar nyttan med vaccinationen och att den biverkningar skulle drabba just dig om du vaccinerar dig?

(Detta är en allvarligt menad fråga för att lite mer förstå hur du resonerar, inget annat. Jag har respekt för allas val att inte vaccinera sig (att jag tycker de gör fel val är en annan sak))
Han kanske litar på dr Zev Zelenko? Han har ändrat sig från att alla vaccinerade skulle dö inom två år, till att 75% av de vaccinerade kommer att dö inom 3 år.

Det är lite kul med dr Zev Zelenko som botat två presidenter. Om han nu hade 100% success rate med sin behandling, varför blev då president Trump sjuk trots att han åt malariamedicin?
Och hur vet man att inte den experimentella antikroppscocktailen Trump fick gjorde honom frisk?

Dr Zevs behandlingsprotokoll bestod tidigt av tillskott av Zink, C-vitamin och malariamedicin.

I en videointervju för ett år sedan berättar dr Zev om nästan 100%-ig behandlingsframgång. Han hade då behandlat 2000 patienter och behandlade även profylaktiskt för de som kände sig oroliga.
Nästan 100% kan ju vara 99% och om tex bara 1% blir sjuka och säg att 0,1% dör efter hans behandling så behöver det inte skilja väsentligt mot andra som behandlats med andra metoder?
 
Nissens Nissens skrev:
Folk kan väl tycka vad de vill. 80% av de som ligger på sjukhus med Covid är ovaccinerade. Detta handlar inte om tyckande. Det handlar om en pandemi som inte bryr sig om tyckande, den slår till mot de som är sårbara och/eller ovaccinerade. De senare har oftast valt sin situation.

Det står självklart var och en fritt att välja, men vuxna människor brukar väga in konsekvenserna av sitt handlande, inte räkna med att andra skall lösa det åt dem. Att vårdpersonal och vårdtagare skall lida för att någon valt det är helt galet.
Det är väl klart att det handlar om tyckande.
Sluta skyll ifrån dig. Jag ser samma siffror som du. Jag ser också problemen. Men till skillnad från dig så ser jag värdet även hos dessa människor. Har du frågat dessa människor varför de inte har vaccinerat sig? Har tanken slagit dig att de är människor som du och jag.
Där vissa ligger med döden som sällskap. Får han eller hon skylla sig själv? Vill du berätta att du saknar.empati för den stackaren?

Det intressanta är hur man kan reagera så olika på samma siffror.
Vissa känner ingen empati för dessa, några vill att dessa inte ska få sjukvård.
Allt handlar om att straffa dessa ovaccinerade. Det läskiga är ingen vill förstå att de själva gjort detta val. Utan skyller på andra och andra saker.
Jag ser också samma siffror som sagt. Jag förstår också att det inte är bra.
Men jag inser att dessa är människor med samma rätt att leva vi alla. De har fattat ett riktigt dåligt beslut att inte vaccinera sig.
Men förtjänar de att riskera att dö?
Är det någon som kan säga till staffans här i tråden att man vill att han ska bli svårt sjuk.
Jag ser att han har precis lika stor rätt som andra här att få vård.
Han är precis som alla andra bara det att han inte tycker som majoriteten. ..

Nu ber jag om ursäkt till dig Staffans för att bli mitt exempel
Men jag tror att du kan ta det hela.
Jag vill verkligen inte att du ska bli allvarligt sjuk.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MaxHugo
P pmd skrev:
Jag tror att sjukvården har en avvikande åsikt om det.
Jag tror inte det. Men tack för du delade med dig
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även barn som inte tillhör en riskgrupp blir ibland allvarligt sjuka och/eller får postcovid.
Det går inte heller att bedriva undervisning när halva klassen är hemma för att de har något symtom eftersom man får upprepa allt 2-3 dagar senare när det visade sig att det var en förkylning som gick runt.

För att inte tala om risken att barn som kan vara sjuka därför att det är stor smittspridning i samhället riskerar att smitta de personer som är i riskgrupp och vars vaccinering inte skyddar dem tillräckligt bra, t.ex. en del av föräldrarna och då stiger beläggningen på sjukhusen. För t.ex. gamla eller yngre med nedsatt immunsystem (transplanterade, cancerbehandling mm.) så kan även en mycket lätt sjukdom leta till döden.

Ingen vaccinering skyddar alla till 100 %. Med stor smittspridning kommer viruset att hitta fram till de som har ett dåligt skydd. Med låg smittspridning är risken för det mycket mindre.

Man började den här veckan att ge en tredje dos till dem med kraftigt nedsatt immunsystem pga. transplantationer, cancerbehandling etc. Det rör sig om ung. 40 000 och skulle man vaccinera dem så fort det går skulle det ta typ 1-2 dagar så det är inget som nämnvärt påverkar annan vaccinering. Skulle man vaccinera 12-15 år, dvs. 4 årskullar á 100 000 barn så skulle det väl gå på en ungefär en vecka/dos med den takt som hölls under sommaren. Det är alltså inget som tar jättelång tid och påverkar all annan vaccinering jättemycket.

Som du skriver så behöver riskgrupper och äldre vaccineras igen, precis som de behöver vaccinera sig mot influensan. Men smittspridningen i samhället kan inte tillåtas att bli så stor att den påverkar sjukvården för mycket för då blir det andra som inte kommer att få vård i tid. T.ex. att cancer går odiagnosticerad för länge och när den väl upptäcks går den inte längre att behandla utan det blir dödlig utgång.

Stor smittspridning ökar chansen för en mutation att få fäste och sprida sig, inkl. en som kommer runt vaccineringar, dvs. vi riskerar att återigen stå inför en smittspridning där gamla och riskgrupper är oskyddade vilket ju leder till många dödsfall och mycket stora sjukhusinläggningar.

Därför att det inte bara handlar om jag ska vara skyddad utan att samhället ska fungera utan att t.ex. folk går omkring med odiagnosticerad cancer i onödan, att andra har fått sina operationer uppskjutna i 1,5 år och orsakat stora kostnader för samhället i och med att de inte har kunnat jobba pga. utslitna höfter eller knän. Jag vill få ett så normalt samhälle som möjligt och det kräver låg smittspridning, vilket antingen kräver hårda restriktioner (alltså onormalt samhälle) eller vaccinering.

En rökare orsakar inte att andra blir sjuka. Vården är anpassad för ett visst antal lungcancerfall men den är inte anpassad för några covidsjuka alls och det tar många år att ställa om.

Att stänga samhället är nog fel väg att gå för att komma till rätta med självmord. Nu vet du väl inget om vad folk här i tråden är engagerade i.
Håller med dig i stort. Vill åter förtydliga att jag inte är emot vaccination.

Mitt nuvarande beslut rör mig själv och utifrån de försiktighetsåtgärder jag vidtar och med bakgrund av tidigare exponering utan smitta. Kanske ändrar jag mig om en vecka, en månad. Kanske inte.

Iom att mitt ursprungsinlägg drunknar i mängden vill jag bara förtydliga det. Tack för fin diskussion. Over!

Hälsningar från
Hemmajobbande, avståndstagande, "immun", ickerökande, motionerande, symptomfri, blodgivande, ovaccinerad
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även barn som inte tillhör en riskgrupp blir ibland allvarligt sjuka och/eller får postcovid.
Det går inte heller att bedriva undervisning när halva klassen är hemma för att de har något symtom eftersom man får upprepa allt 2-3 dagar senare när det visade sig att det var en förkylning som gick runt.

För att inte tala om risken att barn som kan vara sjuka därför att det är stor smittspridning i samhället riskerar att smitta de personer som är i riskgrupp och vars vaccinering inte skyddar dem tillräckligt bra, t.ex. en del av föräldrarna och då stiger beläggningen på sjukhusen. För t.ex. gamla eller yngre med nedsatt immunsystem (transplanterade, cancerbehandling mm.) så kan även en mycket lätt sjukdom leta till döden.

Ingen vaccinering skyddar alla till 100 %. Med stor smittspridning kommer viruset att hitta fram till de som har ett dåligt skydd. Med låg smittspridning är risken för det mycket mindre.

Man började den här veckan att ge en tredje dos till dem med kraftigt nedsatt immunsystem pga. transplantationer, cancerbehandling etc. Det rör sig om ung. 40 000 och skulle man vaccinera dem så fort det går skulle det ta typ 1-2 dagar så det är inget som nämnvärt påverkar annan vaccinering. Skulle man vaccinera 12-15 år, dvs. 4 årskullar á 100 000 barn så skulle det väl gå på en ungefär en vecka/dos med den takt som hölls under sommaren. Det är alltså inget som tar jättelång tid och påverkar all annan vaccinering jättemycket.

Som du skriver så behöver riskgrupper och äldre vaccineras igen, precis som de behöver vaccinera sig mot influensan. Men smittspridningen i samhället kan inte tillåtas att bli så stor att den påverkar sjukvården för mycket för då blir det andra som inte kommer att få vård i tid. T.ex. att cancer går odiagnosticerad för länge och när den väl upptäcks går den inte längre att behandla utan det blir dödlig utgång.

Stor smittspridning ökar chansen för en mutation att få fäste och sprida sig, inkl. en som kommer runt vaccineringar, dvs. vi riskerar att återigen stå inför en smittspridning där gamla och riskgrupper är oskyddade vilket ju leder till många dödsfall och mycket stora sjukhusinläggningar.

Därför att det inte bara handlar om jag ska vara skyddad utan att samhället ska fungera utan att t.ex. folk går omkring med odiagnosticerad cancer i onödan, att andra har fått sina operationer uppskjutna i 1,5 år och orsakat stora kostnader för samhället i och med att de inte har kunnat jobba pga. utslitna höfter eller knän. Jag vill få ett så normalt samhälle som möjligt och det kräver låg smittspridning, vilket antingen kräver hårda restriktioner (alltså onormalt samhälle) eller vaccinering.

En rökare orsakar inte att andra blir sjuka. Vården är anpassad för ett visst antal lungcancerfall men den är inte anpassad för några covidsjuka alls och det tar många år att ställa om.

Att stänga samhället är nog fel väg att gå för att komma till rätta med självmord. Nu vet du väl inget om vad folk här i tråden är engagerade i.
Man måste tänka sig för innan man vaccinerar små barn. När det gäller små barn är jag ännu skeptisk.
 
BirgitS
A Andytor skrev:
Håller med dig i stort. Vill åter förtydliga att jag inte är emot vaccination.

Mitt nuvarande beslut rör mig själv och utifrån de försiktighetsåtgärder jag vidtar och med bakgrund av tidigare exponering utan smitta. Kanske ändrar jag mig om en vecka, en månad. Kanske inte.

Iom att mitt ursprungsinlägg drunknar i mängden vill jag bara förtydliga det. Tack för fin diskussion. Over!

Hälsningar från
Hemmajobbande, avståndstagande, "immun", ickerökande, motionerande, symptomfri, blodgivande, ovaccinerad
Tack själv och lycka till med att hålla dig frisk!
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är väl klart att det handlar om tyckande.
Sluta skyll ifrån dig. Jag ser samma siffror som du. Jag ser också problemen. Men till skillnad från dig så ser jag värdet även hos dessa människor. Har du frågat dessa människor varför de inte har vaccinerat sig? Har tanken slagit dig att de är människor som du och jag.
Där vissa ligger med döden som sällskap. Får han eller hon skylla sig själv? Vill du berätta att du saknar.empati för den stackaren?

Det intressanta är hur man kan reagera så olika på samma siffror.
Vissa känner ingen empati för dessa, några vill att dessa inte ska få sjukvård.
Allt handlar om att straffa dessa ovaccinerade. Det läskiga är ingen vill förstå att de själva gjort detta val. Utan skyller på andra och andra saker.
Jag ser också samma siffror som sagt. Jag förstår också att det inte är bra.
Men jag inser att dessa är människor med samma rätt att leva vi alla. De har fattat ett riktigt dåligt beslut att inte vaccinera sig.
Men förtjänar de att riskera att dö?
Är det någon som kan säga till staffans här i tråden att man vill att han ska bli svårt sjuk.
Jag ser att han har precis lika stor rätt som andra här att få vård.
Han är precis som alla andra bara det att han inte tycker som majoriteten. ..

Nu ber jag om ursäkt till dig Staffans för att bli mitt exempel
Men jag tror att du kan ta det hela.
Jag vill verkligen inte att du ska bli allvarligt sjuk.
Du snurrar till det ordentligt.
Jag har hela tiden sagt att de som har medicinska skäl att inte vaccinera sig självklart inte valt att vara ovaccinerade.

Jag har också sagt att jag hoppas att Staffans inte blir sjuk, men om han blir det så är det en konsekvens av ett val han gjort.

Har du tänkt på att vårdpersonal också är människor? Att de som inte får adekvat sjukvård för att några valt bort vaccinering också är människor?

Det är bara två saker alla måste göra, man måste välja, och man måste dö. Det är allt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man måste tänka sig för innan man vaccinerar små barn. När det gäller små barn är jag ännu skeptisk.
Det är jag med så därför tycker jag ju att det är ändå viktigare att vuxna vaccinerar sig och beter sig så att smittspridningen blir låg och därmed att få barn blir sjuka. För det är ju så att om alla runt barnen är friska så finns det ju ingen som kan smitta dem. På samma sätt som man under början av året resonerade när det gäller de skröpligaste, man ville att personalen runt dem skulle vaccineras samtidigt med att man vaccinerade dem.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Att dina gissningar bygger på andras gissningar gör dom inte till mer än gissningar iallafall.

Vetenskap är ett enda stort gissade. Om 10 gissar att det kommer att regna imorgon och 1 att det blir soligt blir regngissningen en sanning.

Staffans
Vilka gissningar? De har ju själva, som du skrev, sagt att de blivit borttagna på Facebook och Youtube. Och det är ingen gissning att de pratar obehindrat i flera olika andra kanaler. Det är ingen gissning att de demonstrerar och håller möten.

Om det är något jag inte har skrivit som du svarar på, vilket verkar vara fallet så, nej, vetenskap är inte gissningar. Man kan absolut börja med en kvalificerad gissning (hypotes), men sedan undersöker man om kan hitta stöd för sin hypotes. Om man hittar tillräckligt med stöd, och detta även kan stödjas av andra undersökningar och av andra forskare, kan man forma en etablerad konsensus. Tills någon bevisar motsatsen.

Menar du att Bota Sverige har hittat och publicerat bevis för det som de påstår, till exempel att pandemin inte existerar? Eller vad är det du försöker säga?
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
A
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Tillåter inte falsk information? Vad är det som gör att Youtube och Facebook skulle veta vad som är sant eller falskt
Det bestämmer de såklart själva. Man kan välja att följa användaravtalet, eller om man inte håller med söka sig någon annanstans. Det spelar liksom ingen roll vad du eller jag tycker. De har rätt att göra som de vill med sin egendom.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är jag med så därför tycker jag ju att det är ändå viktigare att vuxna vaccinerar sig och beter sig så att smittspridningen blir låg och därmed att få barn blir sjuka. För det är ju så att om alla runt barnen är friska så finns det ju ingen som kan smitta dem. På samma sätt som man under början av året resonerade när det gäller de skröpligaste, man ville att personalen runt dem skulle vaccineras samtidigt med att man vaccinerade dem.
Mitt inlägg handlade om att folk gör skillnad på ovaccinerade eller vaccinerade.
Inte om man ska vaccinera sig eller inte.
Eller de saker som kan hända om man inte vaccinera sig.
Jag tänkte att de flesta i den här tråden är medvetna om nackdelarna av valet att inte vaccinera sig.
Utan hur vissa ser på de människor som inte vaccinerar sig. Dessa har samma värde.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Mitt inlägg handlade om att folk gör skillnad på ovaccinerade eller vaccinerade.
Inte om man ska vaccinera sig eller inte.
Eller de saker som kan hända om man inte vaccinera sig.
Jag tänkte att de flesta i den här tråden är medvetna om nackdelarna av valet att inte vaccinera sig.
Utan hur vissa ser på de människor som inte vaccinerar sig. Dessa har samma värde.
Du blandar ihop saker och ting. Jag har inte sett någon som påstår att människor har olika värde, det har du nog missuppfattat.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Mitt inlägg handlade om att folk gör skillnad på ovaccinerade eller vaccinerade.
Inte om man ska vaccinera sig eller inte.
Eller de saker som kan hända om man inte vaccinera sig.
Jag tänkte att de flesta i den här tråden är medvetna om nackdelarna av valet att inte vaccinera sig.
Utan hur vissa ser på de människor som inte vaccinerar sig. Dessa har samma värde.
Nej, det inlägg jag citerade löd:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man måste tänka sig för innan man vaccinerar små barn. När det gäller små barn är jag ännu skeptisk.
Men jag anser att alla människor har samma värde och har rätt till vård oavsett hur de har betett sig när det gäller vaccinering och smittspridning.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Kanske missade att förklara i första inlägget men jag är ganska säker på att det kommer ett vaccin som kommer fungera bättre eller rättare sagt minskar ner smittan betydligt bättre än det vi har idag.
Är det därför du inte vill vaccinera dig nu?
 
Nissens Nissens skrev:
Du blandar ihop saker och ting. Jag har inte sett någon som påstår att människor har olika värde, det har du nog missuppfattat.
Hur kan du säga alla har lika värde när en del tycker att de inte rätt till sjukvård?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.