816 917 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Nu gör du de väldigt lätt för dig. För det förutsätter att Vaccinet är 100% biverkningsfritt i all framtid. Något jag dryftar mig till att tro att du inte kan veta, utan bara gissa?BirgitS skrev:
Staffans
"Ex
Du borde sluta med [X] eller börja med [Y] för att minska risken för [Z]. För om du hamnar på sjukhus ställer du till det för vårdpersonal och planerade operationer mm.
X = socker, alkohol, fordon, sport, nikotin, fett, vattenlek etc
Y = Motion, kostcirkeln, vegetariskt, meditation etc
Z = Cancer, leverproblem, högt blodsocker, fysiska men, psykiska men etc."
Det här har framförts många gånger förr, när krav på att ovaccinerade skall undantas vår gemensamma välfärd. Svaren har antingen varit, total tystnad eller förolämpningar. Ingen har kommit med en konkret plan över hur alla andra "riskgrupper" skall undantas.
Min gissning, är att de helt enkelt inte har en susning om vad de håller på med, utan bara vill känna sig duktiga med ett och annat gillande från den lilla skaran, som bonus.
Det är alltid lätt att mopsa upp sig bakom en skärm.
Staffans
Du borde sluta med [X] eller börja med [Y] för att minska risken för [Z]. För om du hamnar på sjukhus ställer du till det för vårdpersonal och planerade operationer mm.
Z = Cancer, leverproblem, högt blodsocker, fysiska men, psykiska men etc."
Det här har framförts många gånger förr, när krav på att ovaccinerade skall undantas vår gemensamma välfärd. Svaren har antingen varit, total tystnad eller förolämpningar. Ingen har kommit med en konkret plan över hur alla andra "riskgrupper" skall undantas.
Min gissning, är att de helt enkelt inte har en susning om vad de håller på med, utan bara vill känna sig duktiga med ett och annat gillande från den lilla skaran, som bonus.
Det är alltid lätt att mopsa upp sig bakom en skärm.
Staffans
Folk kan väl tycka vad de vill. 80% av de som ligger på sjukhus med Covid är ovaccinerade. Detta handlar inte om tyckande. Det handlar om en pandemi som inte bryr sig om tyckande, den slår till mot de som är sårbara och/eller ovaccinerade. De senare har oftast valt sin situation.Bananskalare skrev:
Det står självklart var och en fritt att välja, men vuxna människor brukar väga in konsekvenserna av sitt handlande, inte räkna med att andra skall lösa det åt dem. Att vårdpersonal och vårdtagare skall lida för att någon valt det är helt galet.
Redigerat:
Emma242 skrev:Det är fortfarande inte censur. YouTube och Facebook tillåter inte spridning av falsk information. Vilket Hanna Åsberg och hennes Bota Sverige gör i allra högsta grad. Och de har all möjlighet att yttra sig vilket de även gör i de kanaler som passar deras målgrupp och ideologi. De har också demonstrerat och hållt torgmöten i flera städer i Sverige. De har inte censurerats på något sätt.
Tillåter inte falsk information? Vad är det som gör att Youtube och Facebook skulle veta vad som är sant eller falsktEmma242 skrev:Det är fortfarande inte censur. YouTube och Facebook tillåter inte spridning av falsk information. Vilket Hanna Åsberg och hennes Bota Sverige gör i allra högsta grad. Och de har all möjlighet att yttra sig vilket de även gör i de kanaler som passar deras målgrupp och ideologi. De har också demonstrerat och hållt torgmöten i flera städer i Sverige. De har inte censurerats på något sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Absolut är det så, men det är ju lite speciellt i dessa tider där många tycker det är jobbigt att arbeta och leva med de begränsningar som finns där t.ex. musiker, skådespelare m.fl. i princip är utan jobb sen 1,5 år och det är begränsningar på antal som får titta på fotboll mm. på arenorna.A Andytor skrev:Ja precis. OM jag nu kan och kommer få det trots samma personlig strategi som senaste 1.5 åren (minus en sjuk fru i samma säng). Och OM det skulle bli annat än en mild förkylning (vilket inget tyder på).
Din retorik skulle kunna appliceras på allt egentligen. Så är det upp till var och en att känna hur mycket/lite man vill riska (sig själv och de vårdkonsekvenser du räknar upp).
Ex
Z = Cancer, leverproblem, högt blodsocker, fysiska men, psykiska men etc.
Jävlar vad långt det blev. Vill inte hamna i ett rätt/fel i frågan generellt. Och vill igen poängtera att detta är åsikter om MIN situation och inte vaccin generellt. Jag tycker definitivt att det bör vaccineras där det är relevant. Men när man nu börjar prata om att vaccinera små barn så tycker jag att det börjar bli skevt
Ett av problemet med att bestämma om barn ska vaccineras är ju högre smittspridning det är i samhället ju fler barn insjuknar, varav en del blir allvarligt sjuka och/eller får postcovid, samt att undervisningen blir lidande. Ju fler barn det händer för desto högre kommer rösterna (kraven) vara på att även barn får vaccineras. Så anser man att det är viktigt att barn inte ska vaccineras så bör man ju jobba allt man kan för att få ner smittspridningen i samhället.
Tyvärr blir ju sådana här internetdiskussioner väldigt lätt polariserade av någon anledning.
Hon bör testa sig igen naturligtvis eftersom hon fått ytterligare symptom.V växelventil skrev:Kanske missade att förklara i första inlägget men jag är ganska säker på att det kommer ett vaccin som kommer fungera bättre eller rättare sagt minskar ner smittan betydligt bättre än det vi har idag.
Tar nu ett exempel i verkligheten.
Talade med min syster igår som är fullvaccinerad och jobbar på covid 19 avdelning som var ute förra helgen på en båtresan vid höga kusten.Vädret var bra så dom satt uppe på däck men blåste lite så hon började känna sig lite småsnuvig.Nu när hon kom hem så blev hon sjuk och började misstänka att hon har åkt på covid 19 för började få symtom så hon testade sig som visade negativt svar så vad bra tänkte hon men sen började hon tappa både smak och luktsinne så nu är hon säker på att hon har covid 19 så frågan blir ju hur gör hon nu dels för att hon har negativt svar men samtidigt ska hon ju inte tappa smak och luktsinne.Hur många kommer att röra sig fritt ute om dom får samma svar som min syster har fått?Ej sjuk enligt provet men samtidigt har hon symtom att hon är sjuk.Känns inte bra om fler får liknade svar och risken är att man fått svar att man inte har covid 19 utan bara är lite förkyld så då är det ingen fara.Hur blir det då med tanke på att folk inte håller avstånd exempel att man är ju inte sjuk i covid 19 utan kan nog jobba för dom flesta är ju vaccinerade.
Mii syster kommer narturligtvis stanna hemma tills hon är symtomfri.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det är i alla fall inte jag personligen som gissar utan det kommer ju från andra som är väl utbildade och meriterande inom området. Det är ju bara gänget med swebbtv, kavlaner, botasverige och liknande i andra länder som håller på med konspirationsteorier som gissar motsatsen.Staffans2000 skrev:
Emma242 skrev:Det är fortfarande inte censur. YouTube och Facebook tillåter inte spridning av falsk information. Vilket Hanna Åsberg och hennes Bota Sverige gör i allra högsta grad. Och de har all möjlighet att yttra sig vilket de även gör i de kanaler som passar deras målgrupp och ideologi. De har också demonstrerat och hållt torgmöten i flera städer i Sverige. De har inte censurerats på något sätt.
Att dina gissningar bygger på andras gissningar gör dom inte till mer än gissningar iallafall.BirgitS skrev:
Vetenskap är ett enda stort gissade. Om 10 gissar att det kommer att regna imorgon och 1 att det blir soligt blir regngissningen en sanning.
Staffans
Du beskriver inte vetenskap. Du beskriver på sin höjd en missuppfattning, i värsta fall en medveten misskreditering.Staffans2000 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 642 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 642 inlägg
åter igen en superegoistiskt och rent ut sagt idiotiskt uttalande. Det som du inte uppfattar som dödligt för dig kan absolut vara det för nån du smittar. Och det faktum att du kanske är mottaglig mot smitta 10-20ggr mer som ovaccinerad och sprider smitta 20-50 ggr bättre som smittad ovaccinerad har du inte ens funderat över. Det är så jävla dumt så det borde vara avelsförbud på en del.H Huspappan skrev: