Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mojjen skrev:
Men även dessa länder ahr ju Karantän och restriktioner som en bromsande åtgärd inför vaccination. En del inlägg får jag uppfattningen att deras strategi med väldigt hårda restriktioner är ett alternativ till vaccin. Det är det inte, däremot en strategi för att hålla trycket nere på sjukvården. men man flyttar bara vågen framför sig. Australien har gett drygt 60% minst en dos, och har väl samma mål att vaccinera så mångas om möjligt, som resten av världen.

Restriktioner och karantän är inget annat än ett plåster. Rycks det bort innan det läkt så börjar det blöda igen. Ta ett land som Spanien. Stenhårda restriktioner i början. Men så fort man släpper på, så skjuter smittan iväg igen. Detsamma gäller i Australien och Nya Zealand. För ingen tror väl att dessa länder tänker stänga länderna för evigt.
Ditt inlägg blir väldigt konstig i och med att mitt inlägg var en del av en sidodiskussion om man skulle kunna utrota coronaviruset om alla i hela världen samtidigt isolerade sig utan någon som helst kontakt med andra samt då om det skulle räcka med två veckor eller om det skulle behövas fler veckor.

Naturligtvis var det ett rent hypotetiskt förslag eftersom det är ogenomförbart.

Det har alltså inget att göra med strategin i något visst land.
 
harry73
J Jonobe skrev:
Jag säger att om du får hjärnhinne- eller hjärninflammation av mässling så kan inte sjukvården göra annat än att ge understödjande behandling. Ej botande.
Nej det var inte vad du skrev
J Jonobe skrev:
Sjukvården kan rädda liv, men om ett barn drabbats av hjärninflammation till följd av mässling (eller annan vaccinerbar sjukdom) är det bara det sjukvården kommer att göra. Att förhindra skadorna av hjärninflammationen kan bara göras genom att hindra att barnet fick mässling till att börja med, eller fick en mildare sjukdom.
Skillnaderna är inte så stora och egentligen spelar det inte sån stor roll, om det inte skulle vara så att ni hela tiden framställer vaccinet som lite bättre än det egentligen är och förminskar båda de negativa effekter av vaccinet och de positiva effekter av övriga faktorer.
 
J
harry73 harry73 skrev:
Nej det var inte vad du skrev

Skillnaderna är inte så stora och egentligen spelar det inte sån stor roll, om det inte skulle vara så att ni hela tiden framställer vaccinet som lite bättre än det egentligen är och förminskar båda de negativa effekter av vaccinet och de positiva effekter av övriga faktorer.
Jag förstår verkligen inte vad du menar.
Klart det finns massvis av andra faktorer som har betydelse, både positiva och negativa. Likaså kan vaccin ha negativa effekter, men du fabulerar ju bara.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaha. Så något självupplevt, är inte trovärdigt?

Staffans
Helt riktigt! För det är ett enskilt ej representativt urval och det är även subjektivt färgat.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fsn skrev:
Snälla berätta mer, det är ju nästan ingen annan som är vaccinerad och att få en direktrapport (förutsatt att du inte hittar på allt nu) är ju fantastiskt. Nu när alla vaccinmotståndare läser detta så tror jag att majoriteten kommer att omvärdera sitt beslut och boka tid DIREKT.
Jag vet inte om du vill göra dig lustig.
Finns inget mer att berätta. Det känns precis som vanligt.
 
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Helt riktigt! För det är ett enskilt ej representativt urval och det är även subjektivt färgat.
Jag får nog försöka förklara mig på dagisnivå, så att ni hänger med.

Säg nu (rent hypotetiskt) att någon hävdar att människor inte kan bli äldre än 130 år, hur många 131-åringar behöver jag hitta, och hur garanterar jag att de är ett representativ urval ur befolkningen?
Och försök därefter att applicera samma resonemang på diskussionen om mässling och härnhinneinflammation, eller ta en annan biverkning som ni anser lämpligare (lunginflammation kanske?)
 
Håller ni fortfarande på att diskutera detta? Gå och vaccinera er istället. Om inte för er egen skull så för alla andras.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Mer intressant data, nu på vaccinens effekt på Delta. Eller om vi ska vända på det och säga att det visar hur mycket Delta ställt till med när vaccineringen började rullas ut.
Norska Folkhälsomyndigheten har ett beredskapsregister med massa data på vaccinationer och infektioner i Norge. Utifrån det har de bland annat kunnat se att man i Norge haft 13 000 fall med Alfa och 5 400 med Delta.
Sen Delta tagit över som vanligaste variant i Norge under sommaren har skyddseffekten av EN dos gått från 55% till ca 22%. Effekten av andra dosen har sänkt skyddseffekten från 85% till 65%.

Vad det gäller sjukhusinläggning blev 84/5430 smittade med Delta inlagda på sjukhus. 62 av dessa 84 var ovaccinerade.

För Alfa blev 382/13 001 smittade inlagda på sjukhus. 353 av dessa 382 var ovaccinerade.

1. Vaccin skyddar jävligt bra.
2. Jävla Delta!

https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.35.2100793
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag får nog försöka förklara mig på dagisnivå, så att ni hänger med.

Säg nu (rent hypotetiskt) att någon hävdar att människor inte kan bli äldre än 130 år, hur många 131-åringar behöver jag hitta, och hur garanterar jag att de är ett representativ urval ur befolkningen?
Och försök därefter att applicera samma resonemang på diskussionen om mässling och härnhinneinflammation, eller ta en annan biverkning som ni anser lämpligare (lunginflammation kanske?)
Det går inte att jämföra rena siffror (som antal personer i en viss ålder) med upplevda effekter, eller för den delen samkörda variabler som ska leda till en slutsats.

Jag tror inte du hjälper saken genom att hänvisa till dagisnivå. Det blir lite…dagisaktigt.
 
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
1. Vaccin skyddar jävligt bra.
Då får vi avvakta och se om vaccinet fortfarande skyddar lika bra om säg 2 månader.
Det skulle även vara intressant att veta hur många redan haft covid (alltså smittades för andra gången) och hur många av dessa hamnar på sjukhus.
En annan relevant fråga är varför människor bara har en dos? Är det för att de fortfarande inte fått tid för sin andra dos? eller är det för att det är att de fick biverkningar av första dosen och därför rekommenderades att inte ta en andra dos, eller är det kanske människor som redan haft covid och bara fyllde på med en dos?
 
janwide
Vet inte om den här har lagts in tidigare. Det är ju en lång tråd!

Information på intensivvårdsregistret.
Stapeldiagram som visar antalet inlagda på IVA i Sverige under augusti uppdelat efter åldersgrupper och vaccinationsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då får vi avvakta och se om vaccinet fortfarande skyddar lika bra om säg 2 månader.
Det skulle även vara intressant att veta hur många redan haft covid (alltså smittades för andra gången) och hur många av dessa hamnar på sjukhus.
En annan relevant fråga är varför människor bara har en dos? Är det för att de fortfarande inte fått tid för sin andra dos? eller är det för att det är att de fick biverkningar av första dosen och därför rekommenderades att inte ta en andra dos, eller är det kanske människor som redan haft covid och bara fyllde på med en dos?
Vad är det du vill vänta två månader till på?
Vad tror du själv kommer hända med förhållandet sjukhusinläggningar/smittade över tid?

Om man ens bemödar sig med att läsa abstracten i början står det:
”We excluded individuals with prior SARS-CoV-2 infection, and those with an interval between first and second dose of a COVID-19 vaccine that did not adhere to national recommendations.”

”Vaccination status was defined as: unvaccinated (unvaccinated and/or < 21 days after first vaccine dose), partly vaccinated ( ≥ 21 days after first vaccine dose and/or  < 7 days after second vaccine dose and fully vaccinated ( ≥ 7 days after second vaccine dose).”

Det innebär alltså att de som inte följt tiderna och tagit sin andra dos enligt riktlinjerna eller som haft infektion tidigare inte är med i underlaget. Alltså är det rensat för båda kategorier du syftar till. De som är med i underlaget som har en dos är alltså individer som blivit smittade i perioden efter sin första dos men innan den andra. Inget annat.
Man skulle nästan kunna tro att du försöker insinuera något illvilligt som det inte finns substans för.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
Staffan, i Israel är ca 20% ovaccinerade men står för ca 50% av de allvarliga fallen. De är alltså överrepresenterade 2,5 gånger. Räcker detta nu när våra liknelser inte fungerade? Snälla sig att du förstår nu. Annars får du bjuda nästa runda.


https://www.google.com/amp/s/www.ha...ed-half-serious-cases-delta-pfizer-1.10146662

Why you shouldn't be concerned when more vaccinated people are getting infected than unvaccinated - ABC News https://www.abc.net.au/news/2021-08...-numbers-vaccinated-people-infected/100353540
 
  • Illustration av en grupp människor, varav två är markerade med covid-19-symbol, med texten "4 people got sick".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Om man ens bemödar sig med att läsa abstracten i början står det:
Det gjorde jag såklart inte :) Jag bara reagerade på ditt inlägg. Men tack att du berättar det.

Jag kan tycka att det är synd att de inte tog med en kategori med patienter med tidigare covidsjukdom. Det är trots allt en stor del av befolkningen och troligtvis en ännu större del av de ovaccinerade, eller varför inte 2 extra grupper. en med tidigare covid och en med tidigare covid och vaccin.
 
Staffans2000
timmelstad timmelstad skrev:
Helt riktigt! För det är ett enskilt ej representativt urval och det är även subjektivt färgat.
Som nästan alla inlägg, i varenda coronatråd då, menar du?:D

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.