Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000
P pmd skrev:
Kommunister var ett hot mot landet på den tiden så det kanske är en rimlig jämförelse med ovaccinerade?
Nehehe!
I båda fallen har du helt fel. Kommunisterna var inget som helst hot mot Palme och hans pojkar. För de hade mycket goda kontakter med Moskva, förutom vid valet.

Staffans
 
P
M mickef skrev:
Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv.
Tyvärr är det väl så. De flesta som bor i Sverige har tappat förmågan att känna ansvar för sina medmänniskor.
 
  • Ledsen
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
P
D Dublin skrev:
Jag vet inte varför han inte var vaccinerad eller om generella vaccineringen mot mässlingen kom i gång efter hans generation.
Han kan mycket väl ha varit vaccinerad. Mig veterligen finns det inget vaccin som är hundraprocentigt effektivt.
Trots det är det en mycket bra idé att vaccinera sig mot smittsamma sjukdomar.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Trots det är det en mycket bra idé att vaccinera sig mot smittsamma sjukdomar.
Det beror ju på vilken sjukdom det gäller. Det kan ju omöjligt vara bra att vaccinera sig mot allt.

Staffans
 
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Nu fabulerar du igen.
Jag sade att komplikationer var mycket ovanliga. Inget annat.
Så, läs gärna inläggen innan du kommenterar dom, så skall du se att det går bättre.

Staffans
pmd skrev:

Vi ska inte heller förringa mässlingsvaccin. Enligt Unicef har mässlingsvaccin räddat livet på cirka 20 miljoner barn mellan 2000 och 2015.
Du svarade:

Så kan det vara. Men hur många av dina lekkamrater fick allvarliga men av mässlingen?

Staffans
Hur kan detta inte uppfattas som ett ifrågasättande av [nyttan med] mässlingsvaccinet?

Av vilken anledning skulle du annars petat in en ledande fråga och bett @pmd redogöra för hur många av hans lekkamrater som fått "allvarliga men" av mässlingen.

Vad spelar det ens för roll om mässlingen orsakar "allvarliga men" ö.h.t.? Att vaccinet räddat livet på miljontals barn borde väl vara tillräckligt?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
OCH?? Du tycker att man kan välja mellan vaccin och bra sjukvård?
Ja, givetvis. Man kan få bättre sjukvård till flera om man förebygger sjukdomar på ett kostnadseffektivt sätt, som med vaccin.
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Nej. Detta felslut har varit uppe så många gånger i den här tråden nu att jag inte tänker förklara en gång till.

Det är helt enkelt en av de saker ni missförstått (som de flesta av era "argument").
Jaså. Det är ju bara att läsa innantill.

Staffans
 
  • Haha
  • Wow
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Gör jag en bilresa varje dag så är det en viss risk att någon av dom resulterar i en krock. Precis som att om jag vaccinerar mig varje dag så är det en viss risk att någon av doserna leder till biverkningar.
I fallet vaccinering mot covid-19 bör man kanske också räkna med betingad sannolikhet. Det finns nog rätt mycket data för det med tanke på hur många som nu har vaccinerat sig två gånger.
 
Staffans2000
R RoAd skrev:
Vad spelar det ens för roll om mässlingen orsakar "allvarliga men" ö.h.t.? Att vaccinet räddat livet på miljontals barn borde väl vara tillräckligt?
Men inte i Sverige. Här var det väldigt ovanligt med svåra men för de mässlingsjuka barnen. I U:länderna däremot, samt när Sverige var ett land med nöd.

Nyttan med mässlingvaccineringen här, är alltså begränsan jämfört med fattiga länder.

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jonobe skrev:
Dels kan du inte använda dig själv som exempel i en sådan här diskussion.
Varför inte det?

Staffans
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Okunnigheten är stor. "Inte riskera att smitta dem". Inte ens vaccintillverkarna påstår det.
Det finns en princip för datakommunikation som brukar kallas Postel's lag. Den lyder så här:
"be conservative in what you send, be liberal in what you accept". Det handlar alltså om att inte alltför strikt tolka mottagna meddelanden som man tar emot utan försöka tolka dem generöst. Å andra sidan bör man alltså vara noga med att följa specifikationen för det datakommunikationsprotokoll man använder när man skickar ett meddelande.

Samma princip kan med fördel användas vid kommunikation människor emellan.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså. Det är ju bara att läsa innantill.

Staffans
Ja, men sedan måste du även förstå vad du läste.

Flera har försökt förklara för dig (och andra) att i en 100% vaccinerad värld kommer 100% som hamnar på intensiven vara vaccinerade. Så att 50% på intensivvårdsavdelningen är fullvaccinerade i ett land där majoriteten är vaccinerade betyder INTE att vaccinet är verkningslöst.

Jag kan nog inte hjälpa dig mer här för vill du inte förstå så gör du så klart inte det.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men inte i Sverige. Här var det väldigt ovanligt med svåra men för de mässlingsjuka barnen. I U:länderna däremot, samt när Sverige var ett land med nöd.

Nyttan med mässlingvaccineringen här, är alltså begränsan jämfört med fattiga länder.

Staffans
Så det var m.a.o. ett ifrågasättande av mässlingsvaccinet, även det bara var i Sverige. Jag tror inte att så många sakkunniga delar din uppfattning. Men du vet så klart bättre.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Inte riktigt så, även här framställer du vaccinets verkning som bättre än det egentligen är
Om du visar en graf som gäller för Sverige så får du förutsätta att min kommentar gäller för Sverige.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför inte det?

Staffans
För att det inte säger någonting alls. Men visst, diskuterar man på den nivån så är ju diskussionen helt meningslös.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Nej, stämmer inte. Jag fick som sagt hjärnhinneinflammation, som obehandlad hade blivit hjärninflammation och hade led till döden. Jag återställde dock utan men pga bra sjukvård

Jag har även haft Covid19 och fick inga lungskador

Så även du framställer vaccin som bättre och viktigare än de egentligen är
Jag tror inte att du är ett representativt urval.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.