Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så kan det vara. Men hur många av dina lekkamrater fick allvarliga men av mässlingen?
Jag var mycket ung när jag fick mässlingen så det har jag förstås ingen aning om, men det är också helt irrelevant så även om jag hade vetat det så hade det inte spelat någon roll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag har lyckan att kunna ta det lugnt med vaccinet. Har haft sjukdomen, den var mild, jag tillhör ingen riskgrupp, och jag vågar framförallt lita på min egen kropp. Än så länge ser jag ingen anledning att vaccinera mig och så länge det är så, tar jag inget vaccin.
Att lita på sin kropp är riskfyllt i det här sammanhanget. De övriga argumenten har viss validitet, men om du inte vill vaccinera dig rekommenderar jag att du regelbundet räknar dina antikroppar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
I en av de andra corona/covid-trådarna var det en som skrev hur den 16-åriga dottern ville vaccinera sig för att kunna träffa mor/farföräldrar utan att riskera att smitta dem.
Ja. Okunnigheten är stor. "Inte riskera att smitta dem". Inte ens vaccintillverkarna påstår det.

Staffans
 
P
harry73 harry73 skrev:
Det kan inte vara många
[bild]
[länk]
Vaccin eliminerade dödsfall helt enligt grafen. Det var väl bra?
Man kan få allvarliga komplikationer av mässling utan att dö av det. Det är mindre bra.
 
J
harry73 harry73 skrev:
OCH?? Du tycker att man kan välja mellan vaccin och bra sjukvård?
Jag hoppas att hela världen får bra sjukvård oavsett hur många vaccin man kan introducera.
Sedan är jag inte emot (i detta fall) mässlingvaccinet, jag är emot att vaccin alltid framställs som bättre än de egentligen är och att man enligt vissa diskvalificerar sig från vaccindiskussionen om man påtalar det.
Sjukvården kan rädda liv, men om ett barn drabbats av hjärninflammation till följd av mässling (eller annan vaccinerbar sjukdom) är det bara det sjukvården kommer att göra. Att förhindra skadorna av hjärninflammationen kan bara göras genom att hindra att barnet fick mässling till att börja med, eller fick en mildare sjukdom.

Man kan föra precis samma resonemang för covid19 och lungskador.

Överlevnad är inte det enda utfallet i vaccinekvationen.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Kollar du den fakta som finns tillgänglig här och på andra ställen så får du beskrivet för dig hur mekanismerna ser ut. Det är ju inte så att vaccinet är kvar i kroppen i evighet, det hjälper kroppen med att få immunförsvaret att reagera på viruset…
Ja, det där tycks vara något som många inte har insett. Med ett mRNA-vaccin finns enbart antikropparna kvar när vaccinet har gjort sitt. Det finns ingenting annat kvar som kan ge långtidseffekter.
Om antikropparna skulle ge allvarliga långtidseffekter gäller samma sak för antikropparna som producerats genom sjukdom. Vi vet dock numera att antikropparna inte finns kvar i evighet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Så nu ifrågasätter du nyttan av mässlingsvaccin också? Suck.
Nej. Nu fabulerar du igen.
Jag sade att komplikationer var mycket ovanliga. Inget annat.
Så, läs gärna inläggen innan du kommenterar dom, så skall du se att det går bättre.

Staffans
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Utan att veta misstänker jag att man kanske dels vill utrota mässlingen, men också undvika att få ett utbrott om många är ovaccinerade. Mässlingen smittar fantastiskt lätt.
Ja, mässling är en av de absolut mest smittsamma sjukdomar som finns så flockimmunitet mot mässlingen är mycket bra att ha. Då och då blir det mässlingsutbrott i Järna men det brukar inte sprida sig till resten av landet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Vaccin eliminerade dödsfall helt enligt grafen. Det var väl bra?
Inte riktigt så, även här framställer du vaccinets verkning som bättre än det egentligen är
Det finns några studier om mässlingutbrott och följderna. De flesta som får mässling är ovaccinerade, men en liten del är faktiskt vaccinerad.
Sedan finns det fortfarande en viss dödlighet i mässling, som varierar för utbrott (och land), men den ligger mellan 1 på 300 och 1 på 2000 som dör. I Sverige har vi väldigt få mässlingfall, så vi har inte haft dödsfall senaste tiden och definitivt inte dödsfall av en vaccinerad patient, men att säga att vaccinet eliminerar alla dödsfall stämmer inte. Sedan beror de flesta dödsfall på komplikationer, och att dessa inte längre leder till många dödsfall, är pga bättre vård och inte vaccinet. Så vaccinet minskar antal sjukdomsfall och bättre vård minskar andelen dödsfall bland de sjuka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mässling
Mässlingen är en av de smittsammaste sjukdomar vi har. Man räknar med att av de mottagliga som kommer i närmare kontakt med en smittsam person insjuknar i runt 90 % av fallen. För att mässlingsutbrott ska undvikas krävs enligt WHO att minst 95 % av befolkningen är vaccinerad med två doser.[11] Detta ger så hög grad av immunitet i befolkningen att mässling inte kan spridas. Är vaccinationsgraden lägre uppstår som regel mässlingsepidemier eller mässlingsutbrott då och då.

I ett litet mässlingsutbrott i Stockholmstrakten 1999 identifierades 52 fall. Endast tre personer var vaccinerade. Tjugo av de insjuknade (38 %) behövde sjukhusvård.[9]

En studie av samtliga mässlingsutbrott i Europa under åren 2005–2006 publicerades i Lancet 2009.[12] Drygt 12 000 fall av mässling inträffade under denna tid, de flesta i Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Italien och Rumänien, länder som alla har låg vaccinationsgrad. De flesta insjuknade var ovaccinerade eller hade endast fått en dos. Sju dödsfall i mässling rapporterades under samma tid, vilket innebär att en av 1 700 insjuknade avled.

Bland samtliga rapporterade fall av mässling i USA under åren 1987–2000, 67 032 st, förekom 177 dödsfall, vilket innebär att en av 380 insjuknade avled.[8]

I ett stort och långvarigt mässlingsutbrott i Frankrike 2008–2011 insjuknade minst 22 178 personer. Utbrottet möjliggjordes av låg vaccinationsgrad; mindre än 5 % av de insjuknade var fullvaccinerade. 4 980 (22,4 %) mässlingspatienter vårdades på sjukhus, med stora skillnader mellan åldersgrupper. Av spädbarnen som var yngre än 1 år behövde 28 % sjukhusvård och av de vuxna behövde 31 %–38 % sjukhusvård. Den vanligaste komplikationen var lunginflammation med 1 023 fall (20,6 %). 27 fall av neurologiska komplikationer rapporterades (26 encefalit, 1 myelit). 5 % av patienterna hade komplikationer med levern eller bukspottkörteln. Tio personer avled, varav sju var immunodeficienta.[10]
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Enligt grafen du visade har ingen dött av mässling i Sverige efter introduktionen av vaccin mot mässlingen.
Att det förekom dödsfall året efter introduktionen beror förmodligen på eftersläpning. Alla barn blev givetvis inte vaccinerade samtidigt.
 
harry73
J Jonobe skrev:
Att förhindra skadorna av hjärninflammationen kan bara göras genom att hindra att barnet fick mässling till att börja med, eller fick en mildare sjukdom.

Man kan föra precis samma resonemang för covid19 och lungskador.
Nej, stämmer inte. Jag fick som sagt hjärnhinneinflammation, som obehandlad hade blivit hjärninflammation och hade led till döden. Jag återställde dock utan men pga bra sjukvård

Jag har även haft Covid19 och fick inga lungskador

Så även du framställer vaccin som bättre och viktigare än de egentligen är
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Om man anser att ovaccinerade personer med antikroppar från genomgången infektion ska anses vara ett ”problem” för samhället så bör man tänka ett varv till tycker jag.
Har den åsikten framförts av någon i ledande ställning när det gäller covid-19-bekämpning?
Om bara det absolut högsta skyddet anses duga då är väl egentligen bara personer som har BÅDE antikroppar från genomgången infektion OCH dubbla doser av det bästa vaccinet som kvalar in i den klubben och får vaccinpass modell Guld enligt min åsikt.

Alla vaccinerade med två doser mRMA som inte också har genomgången infektion får inte vaccinpasset modell Guld utan bara modell Silver. För de som fått Astra eller som det inte gått 14 dagar efter andra sprutan får modell Brons. De som bara fått en dos får modell Järn. De olika modellerna ger olika tillgång till olika delar i samhället där Guld ger full access till allt och sedan avtar tillgången till konserter, restauranger, fotbollsmatcher osv beroende på vaccinpassets nivå.
Om du vill införa en sådan gradering av vaccinpass så vore det väl bättre att basera den på att räkna antikroppar?
 
J
harry73 harry73 skrev:
Nej, stämmer inte. Jag fick som sagt hjärnhinneinflammation, som obehandlad hade blivit hjärninflammation och hade led till döden. Jag återställde dock utan men pga bra sjukvård

Jag har även haft Covid19 och fick inga lungskador

Så även du framställer vaccin som bättre och viktigare än de egentligen är
Dels så fungerar det inte så med meningit/encefalit. Sjukvården förhindrade inte det ena eller andra, och kan inte heller göra det.

Dels kan du inte använda dig själv som exempel i en sådan här diskussion.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Två veckor har ju räckt på karantänhotellen i Australien och Nya Zeeland, smittan därifrån har ju varit från folk som har lyckats smita ut eller via anställda som blivit smittade där så vitt jag vet.

Leveranser är väl inte lätta att lösa när alla är inlåsta.

Nej, tyvärr är det ju ogenomförbart eftersom det skulle leda till så många dödsfall. Men visst fungerar det att isolera alla för att utrota viruset, dock måste det ju ske över hela jordklotet samtidigt.
Men även dessa länder ahr ju Karantän och restriktioner som en bromsande åtgärd inför vaccination. En del inlägg får jag uppfattningen att deras strategi med väldigt hårda restriktioner är ett alternativ till vaccin. Det är det inte, däremot en strategi för att hålla trycket nere på sjukvården. men man flyttar bara vågen framför sig. Australien har gett drygt 60% minst en dos, och har väl samma mål att vaccinera så mångas om möjligt, som resten av världen.

Restriktioner och karantän är inget annat än ett plåster. Rycks det bort innan det läkt så börjar det blöda igen. Ta ett land som Spanien. Stenhårda restriktioner i början. Men så fort man släpper på, så skjuter smittan iväg igen. Detsamma gäller i Australien och Nya Zealand. För ingen tror väl att dessa länder tänker stänga länderna för evigt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Enligt grafen du visade har ingen dött av mässling i Sverige efter introduktionen av vaccin mot mässlingen.
Att det förekom dödsfall året efter introduktionen beror förmodligen på eftersläpning. Alla barn blev givetvis inte vaccinerade samtidigt.
Det stämmer, och du drar då automatisk slutsatsen att det bara beror på vaccinet, men jag säger att det beror på bra vård som gör att de få fall som fortfarande finns har en väldigt liten risk att dö. Men det finns fortfarande en risk att dö i mässling, även i Sverige. Väntar vi tillräckligt länge (och dör mässling inte ut under tiden) kommer vi att se dödsfall i framtiden (om nu sjukvården inte blir så bra att man kan förhindra dödsfall helt)

Smittkoppor däremot utrotades helt pga vaccin, så där kan man säga att vaccinet gjorde att ingen dör i smittkoppor längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.