Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
tusenett skrev:
Ska detta gälla även säsongsinfluensan som det också finns vaccin för, dvs att de som inte tar vaccinet och blir sjuka ska betala vården ur egen ficka? De som cyklar på vägen när det finns cykelbana och ramlar och skadar sig, ska de också betala själva? Båda dessa har ju gamblat när det fanns skydd de tackat nej till.
ja kanske OM det vore så att säsongsinfluensan överbelastade vården så att vi får ställa in operationer osv och att vi behöver begränsa friheten med andra restriktioner i samhället. Men nu är det ju inte så.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För tillfället, ja. Men krävs det registrering hos staten för att köpa mat eller åka kollektivt, kan man omöjligt tala om frivillighet. Då blir vi istället tvångsregistrerade. Sug på det ordet. Tvångsregistrerade. Låter det inte lite surt?

Staffans

S
Vad pratar du om? Vem har sagt att det är tvångregistrering? För att få ett Covid pass behövs det att du registrerar dig men det kan du bara göra om du vaccinerat dig och vi sa väl att det inte är ett tvång att göra det? Och om du gnäller över den registreringen så sluta med det. Du är redan "registrerad" av staten via ditt körkort bland annat eller din sjukjournal och diverse andra register.

Det folk sagt om covid pass är att för att kunna gå på en konsert, fotbollsmatch eller liknande skall du kunna uppvisa ett pass som säger att du är vaccinerad.

• Gilla
frause och 6 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Jag drar mitt strå till stacken för vårt gemensamma bästa. Jag vaccinerade mig faktiskt i första hand för att jag vill att vi ska ha flockimmunitet. Det är mycket bättre att kunna röra sig bland folk när risken är mycket liten att bli smittad än att röra sig bland folk när risken är stor.

Varför inte? Jag kan känna empati för människor jag inte känner.
Det verkar dock som att vaccinet inte stoppar smittspridningen helt så du kan fortfarande bli infekterad och smitta andra trots att du är vaccinerad. Vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död så vaccinering skyddar främst dig själv och vårdapparaten, men skyddar inte nödvändigtvis alla andra.

Fairlane
tusenett skrev:
Det verkar dock som att vaccinet inte stoppar smittspridningen helt så du kan fortfarande bli infekterad och smitta andra trots att du är vaccinerad. Vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död så vaccinering skyddar främst dig själv och vårdapparaten, men skyddar inte nödvändigtvis alla andra.
Nej, det stoppar inte smittspridningen helt, men det minskar risken även för att bli sjuk och smitta, om än inte lika mycket som det minskar risken att bli allvarligt sjuk.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
ja kanske OM det vore så att säsongsinfluensan överbelastade vården så att vi får ställa in operationer osv och att vi behöver begränsa friheten med andra restriktioner i samhället. Men nu är det ju inte så.
Ett tag rekommenderade man faktiskt folk att inte ta risker kring annat eftersom vården var belastad med Covid.

De som blir sjuka nu oavsett hur bidrar ju till belastningen på vården här och nu också pga Covid så det vore inte olämpligt att införa dessa regler på allt riskbeteende för närvarande tills det lugnar ner sig om man nu vill ha den ordningen.

A
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det stoppar inte smittspridningen helt, men det minskar risken även för att bli sjuk och smitta, om än inte lika mycket som det minskar risken att bli allvarligt sjuk.
Hur mycket minskar risken, vet man det (nyfiken fråga)?

Snailman Snailman skrev:
Det har säkert tagits upp ett flertal gånger redan, men om läkemedelsföretagen testat detta fullt ut och är säkra på att det är säkert, varför tyckte då bolagen att man behövde friskriva sig från ansvar om något ändå skulle gå fel. (Det gör man ju inte med andra mediciner eller vacciner man utvecklat)

Ett annat område där det kan gå fel och orsaka skador är ju kärnkraften, men bygger man ny kärnkraft måste byggaren betala om de orsakar skador.
Du drar fel slutsats. Och hur godkännandet för och ansvaret för kärnkraften vet jag, och troligen inte du heller, hur det fungerar. Oklart vad du ens menar med byggaren. Jobbarkillen, företaget, beställaren,…

Men det fungerar i princip likadant med alla produkter och i alla branscher. Om kunden vill ta något i bruk innan det är helt färdigt med all verifiering och testning och alla papper är påskrivna så är det på kundens egen risk.

Bygger du ett nytt hus att bo i för du inte flytta in även om det är färdigbyggt och du vet att allt fungerar och är enligt specifikationen. Du måste ha pappersprocessen klar också. Sedan får du flytta in. Även om huset inte är farligt att bo i.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
jag kanske missförstår dig. Du fick frågan om varför du inte vaccinerade dig och svarade något med att 60% av alla på någon IVA var vaccinerade.....och jag antog att du därför inte tyckte det var en ide att ta sprutan.
Nej. Jag svarade på Nissens vanliga jidder.

De uppgifterna att de äldre fullvaccinerade oftare blev sjuka, än de ovaccinerade var nytt för mig, om än inte överraskande.

Staffans

Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
De uppgifterna att de äldre fullvaccinerade oftare blev sjuka, än de ovaccinerade var nytt för mig, om än inte överraskande.
Ok, men då kan du ju ändå inte procenträkningen och drar fel slutsatser.

• Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju också ett sätt :) Det finns säkert några politiker i högerkanten som kan få en idé om hur de kan bespara ännu mer på vården.
Se till att kapaciteten är så begränsat att man kan börja neka vård till människor med olika riskbeteenden.

A Andy78 skrev:
Och om man är rökare så ska man betala sig egen vård eller vad anser du där?

100% att dom ska.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men då kan du ju ändå inte procenträkningen och drar fel slutsatser.
Hur?

Staffans

Fairlane
tusenett skrev:
Hur mycket minskar risken, vet man det (nyfiken fråga)?
Det är nog svårt att svara på i exakta siffror då det varierat med ett antal faktorer, såsom hur utsatt man är (arbetar man inom vården eller ensam hemma), kön, vikt, och framförallt vilken variant av viruset som det gäller. Nu gäller det ju framförallt delta-viruset och där är skyddet lägre, men inte noll, med vaccination. Dessutom finns det ju alltid en mörkertal.

På denna länk finns lite statistik.
Några exempel från sidan:
Under juli månad anmäldes 10126 fall av infektioner totalt. Av dessa var 696 (6,9%) genombrottsinfektioner, dvs infektioner två veckor eller senare efter den andra sprutan.
Under 1-15 augusti var motsvarande siffror: 10422 (fler smittade på en halv månad än under juli), 1107 (10,6%).
Så, ja man kan bli smittad och smitta andra trots att man är vaccinerad, men att det är en lägre andel som blir smittade av de som är vaccinerade och därmed även en lägre andel vaccinerade som smittar vidare tycker jag är tydligt.

Sen kan en vaccinerad såklart bli smittad utan att märka av det ett dugg och smitta andra, men det har ju hänt med ovaccinerade också.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Lite hårdare nypor i Grekland:

Skärmbild av en text som beskriver Greklands nya regler om obligatorisk vaccination för sjukvårdspersonal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog svårt att svara på i exakta siffror då det varierat med ett antal faktorer, såsom hur utsatt man är (arbetar man inom vården eller ensam hemma), kön, vikt, och framförallt vilken variant av viruset som det gäller. Nu gäller det ju framförallt delta-viruset och där är skyddet lägre, men inte noll, med vaccination. Dessutom finns det ju alltid en mörkertal.

På denna länk finns lite statistik.
Några exempel från sidan:
Under juli månad anmäldes 10126 fall av infektioner totalt. Av dessa var 696 (6,9%) genombrottsinfektioner, dvs infektioner två veckor eller senare efter den andra sprutan.
Under 1-15 augusti var motsvarande siffror: 10422 (fler smittade på en halv månad än under juli), 1107 (10,6%).
Så, ja man kan bli smittad och smitta andra trots att man är vaccinerad, men att det är en lägre andel som blir smittade av de som är vaccinerade och därmed även en lägre andel vaccinerade som smittar vidare tycker jag är tydligt.

Sen kan en vaccinerad såklart bli smittad utan att märka av det ett dugg och smitta andra, men det har ju hänt med ovaccinerade också.
Om sannolikheten är större att vaccinerade får mindre eller ingen symtom än ovaccinerade, innebär det att de kommer att vara de stora smittspridarna som omöjliggör en flockimmunitet. Ovaccinerade dör ju tydligen av eller får åtminstone ett gott skydd verkar det som.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.