816 917 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Tja det är ju faktiskt så att ni riskerar gamla och sjuka eftersom ni kan gå runt med smittan.Staffans2000 skrev:Det går alldeles utmärkt att bli kvar här och vänta tills det globala vansinnet lagt sig.
Men risken finns naturligtvis att Italiens Facistlagar att bara folk med intyg får åka buss, gå på restaurang eller besöka sjukhus, även kommer hit. Vissa här har ju redan tagit på sig sin bruna skjorta.
Staffans
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Det finns väl en viss risk att det kan ändras, om än väldigt liten och avlägsen i Sverige.BirgitS skrev:
Jag läste igår om en amerikansk f.d. soldat som drabbas av något slags gallproblem (tror jag) som normalt är lätt att åtgärda, men det fanns ingen plats på sjukhusen i hans område och när han väl fick en sjukhusplats efter en helikoptertransport hade det gått för långt så han dog.
Man bör ju helst ange en källa till nyheterna här så här är en (fast det var inte den jag läste igår).
https://www.cbsnews.com/news/covid-us-hospital-icu-bed-shortage-veteran-dies-treatable-illness/
Astra Zenecas vaccin använder ett modifierat adenovirus, som får kroppens celler att producera "spikproteiner" vilket i sin tur triggar kroppens immunsystem.E EPG skrev:
Janssen. Se Läkemedelsverkets sida om godkända vaccin mot covid-19.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin
Janssens vaccin fungerar på liknande sätt som Aztra Zenecas men med ett annat adenovirus.
Alla vaccinerna har testats på samma sätt som alla vaccin brukar testas.
Det är en av typerna av "vanligt" vaccin. Det finns fler typer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Ja, mitt svar gällde Sverige.P pmd skrev:Det finns väl en viss risk att det kan ändras, om än väldigt liten och avlägsen i Sverige.
Jag läste igår om en amerikansk f.d. soldat som drabbas av något slags gallproblem (tror jag) som normalt är lätt att åtgärda, men det fanns ingen plats på sjukhusen i hans område och när han väl fick en sjukhusplats efter en helikoptertransport hade det gått för långt så han dog.
Man bör ju helst ange en källa till nyheterna här så här är en (fast det var inte den jag läste igår).
[länk]
Ja, det är ju inte första gången under pandemin som ambulanser och liknande har cirkulerat runt i städer för att försöka hitta ett sjukhus som inte redan är överfullt. Det har rapporterats från flera håll i världen inkl. i Europa under första vågen.
Jag har överseende med personangreppet och låter det glida förbi…Staffans2000 skrev:En antivaxxare, är väl en person som är emot vaccin i allmännhet. Ungefär som en bilhatare. Eller finns det bilmotståndare som bara föraktar Tatra och Fiat men kramar Morris?
Det finns nog ingen här, förutom Nissens, som inte förstår att: när jag säger att jag väntar med Covidvaccinet därför att jag finner utprovningen vara framhastad. Dvs tillräcklig med vatten har inte flutit under Roma broar ännu, för att eventuella biverkningar har haft tid att dyka upp.
Detta har Nissens missförstått sju gånger!
Så min enda slutsats är att han har grava skriv och läsproblem eller är väldigt rädd för vaccinet eller både och.
Staffans
Det jag svarat på det är en motfråga, och det är : hur många miljoner(miljarder) människor anser du skall vaccineras innan du tycker det är beprövat?
Du har också fått frågan hur många långtidsstudier som brukar göras på vacciner och var du hittat resultat från dem?
Du nämnde något om 2024, men du förklarade aldrig varför, eller vilken rapport som du väntar på då…
Vilka långtidsstudier har gjorts på TBE vaccinet?
Hur gör man långtidsstudier på vaccinet mot säsongsinfluensan?Det är ju nytt vaccin varje år typ?
Om ett vaccin skulle ha någon skade effekt som uppstår efter lång tid så skulle det vara fullständigt unikt, för jag har då aldrig hört talas om något vaccin som haft det.
Så, det är många saker du behöver förklara så att någon skall förstå vad du pratar om.
Nej. Inte en åttonde gång.Nissens skrev:Jag har överseende med personangreppet och låter det glida förbi…
Det jag svarat på det är en motfråga, och det är : hur många miljoner(miljarder) människor anser du skall vaccineras innan du tycker det är beprövat?
Du har också fått frågan hur många långtidsstudier som brukar göras på vacciner och var du hittat resultat från dem?
Du nämnde något om 2024, men du förklarade aldrig varför, eller vilken rapport som du väntar på då…
Vilka långtidsstudier har gjorts på TBE vaccinet?
Hur gör man långtidsstudier på vaccinet mot säsongsinfluensan?Det är ju nytt vaccin varje år typ?
Om ett vaccin skulle ha någon skade effekt som uppstår efter lång tid så skulle det vara fullständigt unikt, för jag har då aldrig hört talas om något vaccin som haft det.
Så, det är många saker du behöver förklara så att någon skall förstå vad du pratar om.
Staffans
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Hur ska ni ha det nu? Nu är inte ovaccinerade så jättefarliga om de håller sig på sin kant. Men enligt Tegnell så ska vi alla hålla avstånd och tvätta händerna. Då är det inte farligt att vara ovaccinerad?P pmd skrev:
Eller hur ska du ha det nu? Och kom inte och säg att ovaccinerade inte håller avståndet och tvättar händerna.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
@Staffans2000 Angående din ståndpunkt i vaccinationsfrågan… så kunde väl inlägg #1 också passa? Jag trodde du syftade på
Med tiden kan biverkningar upptäckas som tidigare avfärdats för att man inte insett eller förstått sambanden.
Varken läkare(vetenskapen) och läkemedelsindustrin är inte direkt kända för att agera snabbt när det gäller nya sjukdomar eller hantera biverkningar på nya läkemedel. Ett år är väldigt kort tid i sådana här sammanhang.
dvs att tidsaspekten och inte mängden vaccinerade avgör.blackarrow skrev:
Med tiden kan biverkningar upptäckas som tidigare avfärdats för att man inte insett eller förstått sambanden.
Varken läkare(vetenskapen) och läkemedelsindustrin är inte direkt kända för att agera snabbt när det gäller nya sjukdomar eller hantera biverkningar på nya läkemedel. Ett år är väldigt kort tid i sådana här sammanhang.