Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
R Rolle691 skrev:
Håller med dig att antal smittade inte betyder så mycket längre.

Men det att det ligger mest ovaccinerade på IVA ska tas med en stor nypa salt (allt ligger i definitionen av ovaccinerad)

du vet att när sjukvården säger att bara 40% är fullvaccinerade så betyder det inte alltid att de andra inte tagit någon spruta.
Samma att ovaccinerad betyder inte att personerna inte tagit någon spruta.

Exempel:
16 juli hade Dagens Eko ett reportage om inlagda på Iva med covid. Infektionsläkaren Anders Johansson hävdade att majoriteten av de inlagda var ovaccinerade. Detta var en lögn.

På bilderna nedan visas redovisningen på SR:s hemsida över Iva-vårdade den senaste månaden. Åldersgruppen 0-9 år kan tas bort, det sker ingen massvaccinering i den åldersgruppen. Totalt har 30 patienter över 10 år med covid-19 vårdats på Iva senaste månaden, av dessa var 14 vaccinerade, 1 ovaccinerad och 15 personer hade okänt vaccinationsstatus.
Se mina uppladdade bilder.

Hur man får det till att majoriteten är ovaccinerade vet jag inte.
Man undrar ju hur det kommer sig att så många har okänd vaccinationsstatus. De flesta vet ju om de är vaccinerade eller inte… och det är ju datorlagrat dessutom…
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
16 juli hade Dagens Eko ett reportage om inlagda på Iva med covid. Infektionsläkaren Anders Johansson hävdade att majoriteten av de inlagda var ovaccinerade.
Och källan är?
Utan den går det ju inte att veta mer i detalj vad han menade, typ vilken tidsperiod, vilken eller vilka regioner (om det ens framgår). Han håller till i Umeå och där har antalet på IVA varierat mellan 0, 1 och 2 sen i april (0 större delen av tiden). Det kan ju också tänkas att han har vaccinationsstatus på fler än vad SIR har därför att han har tillgång till nationella vaccinationsregistret till skillnad från SIR. Utan svar på det så blir ditt resonemang hängande i luften.

Hur är det med din källkritik?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju hur det kommer sig att så många har okänd vaccinationsstatus. De flesta vet ju om de är vaccinerade eller inte… och det är ju datorlagrat dessutom…
SIR har inte tillgång till nationella vaccinationsregistret så deras uppgifter beror helt på vad sjukhusen rapporterar in och de kanske inte ens bryr sig om att fråga patienterna, och om de frågar så behöver inte patienterna svara (eller så kan de ljuga). Alltså uppgifterna om vaccinationsstatus hos SIR är inte särskilt meningsfulla. Däremot Fohm samkör intensivvårdsregistret med vaccinationsregistret så de vet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det spelar ingen roll vad någon förklarar eller länkar till för dig och dina gelikar. Om man så skulle trycka ner det i halsen på er så kommer ni aldrig att kunna se annat än det ni själva vill se. Tråkigt men det är tyvärr så det är för en stor del av den Svenska befolkningen. Att erkänna för sig själv att man har haft fel i stora viktiga frågor är oerhört smärtsamt. Därför lever man hellre kvar i sin villfarelse. Att lägga tid på att väcka alla sovande som ännu inte vaknat är meningslöst. Jag tycker snart inte synd om er längre den dagen verkligheten kommet i kapp er.
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Det spelar ingen roll vad någon förklarar eller länkar till för dig och dina gelikar. Om man så skulle trycka ner det i halsen på er så kommer ni aldrig att kunna se annat än det ni själva vill se. Tråkigt men det är tyvärr så det är för en stor del av den Svenska befolkningen. Att erkänna för sig själv att man har haft fel i stora viktiga frågor är oerhört smärtsamt. Därför lever man hellre kvar i sin villfarelse. Att lägga tid på att väcka alla sovande som ännu inte vaknat är meningslöst. Jag tycker snart inte synd om er längre den dagen verkligheten kommet i kapp er.
Första vågen av Covid: Många Allvarligt sjuka o många döda.Före vaccinet kom.När vaccinet började användas: Färre döda o allvarligt sjuka. Kan du förklara sambandet?
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Min erfarenhet är snarare att folk har rapporterat in typ minst 100 gånger flitigare efter covidvaccin än efter andra vaccin. I min familj har vi inte rapporterat in vanliga biverkningar efter något tidigare vaccin men gjort det efter covidvaccinering fast det bara gällt ömhet i den aktuella muskeln.

Men visa gärna hur någon har kommit fram till de siffror som du slänger dig med.

Folk har ju rapporterat in allvarliga biverkningar för sig själva och för anhöriga nu också. Så det är inte jämförbart ändå. På äldreboenden under 2020 rapporterade man in allt som hände under ett par månader efter att de boende hade vaccinerat sig oavsett om det gällde trötthet, en persons fjärde stroke två veckor efter vaccinering etc. Det går alltså inte att göra några jämförelser på det sättet.

Det går ju däremot utmärkt att göra jämförelser mellan att få covid och att vaccinera sig. Då kommer man fram till:
Det är mycket större risk att bli sjuk av covid än av covidvaccinering.
Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk av covid än av covidvaccinering.
Det är mycket större risk att dö av covid än av covidvaccinering.
Det är mycket större risk att vara sjuk i minst 12 veckor efter covid än efter covidvaccinering.
Försökt hitta några siffror på att många fler än vanligt skulle rapporterat biverkningar men hittar inget vid en snabb till.
Siffrorna jag sett normalt är 1-5% av biverkningar rapporteras.
Ingen som jag känner till har rapporterat biverkningar även när de haft sådana.
Har otroligt svårt att se att plötsligt så rapporteras all biverkningar in. Kanske dubbelt så många dvs 2-10% rapporteras. Som sagt du får gärna hitta någon annan siffra som du påstår är mer korrekt.

en annan sak är att du jämför alla åldersgrupper rakt av.
Hur många under 20 år har blivit svårt sjuka eller avlidit av sjukdomen jämfört med vaccinskador?
Så det du säger stämmer överens på riskgrupperna i större grad än för de andra.


var en som kollade en dag i USA (VAERS) och fick fram antal avlidna X dagar efter tagit vaccinet (har inte kontrollerat siffrorna själv).

Lite osäker hur man kontrollerar hur dessa siffrorna ser ut i Sverige eftersom siffrorna (vad jag vet) inte finns allmänt tillgängliga.
Obs de som avled inom 14 dagar efter blivit vaccinerade räknades som ovaccinerade i statistiken.
https://www.facebook.com/ninnie.her...3LQg8vJVUxBiWb5jiwhA8jS5ArpPPDtk9qFFPqvREthgl
 
  • Histogram som visar antalet dödsfall efter dagar från COVID-19-vaccination.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
[länk]

Just därför har jag inte tagit några sprutor.
Ett ganska korkat beslut.
Du vet alltså inte om varför cancerdiagnoserna minskade under 2020/2021?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar inte vara aktuellt alls för närvarande eftersom de för närvarande är bra skyddade mot allvarlig sjukdom dvs. efter 2 doser (minderåriga) resp. 3 doser (vuxna som inte är i riskgrupp eller äldre).

Naturligtvis ska man ta hänsyn till hela samhället och inte vara en egoist.

Naturligtvis ska man bestämma själv. Vilket ju verkligen inte är samma sak som att vara en egoist.

Nu tillhör ju mRNA-vaccinerna de mest beprövade vaccinerna i välriden med tanke på mängden doser som har getts.
Varför har du då inte vaccinerat dig med vaccinet från Novavax?
Det är ju inte ett mRNA-vaccin utan av mer traditionell typ, samma typ som vaccin mot t.ex. hepatit-B och HPV. Det har funnits i Sverige sen februari har jag för mig.
men jag har redan haft sjukdomen så jag har samma skydd (om inte bättre) än en vaccinerad.
Så varför skulle jag riskera biverkningarna som kommer från vaccinet?
OBS enligt EU:s vaccinpass så räknas du bara som vaccinerad i 270 dagar efter sista sprutan.

Sedan skriver du att mrna kan räknas som en av de mest beprövade vaccinen i världen numera.
Glöm inte att det också är det vaccinet som får X gånger fler biverkningar än alla andra vaccin under de senaste 10 åren.

vi har knappt börjat undersöka långtids bieffekterna av mrna vaccinet ännu och det börjar poppa upp en massa rapporter om det nu så vi får se var det slutar (förhoppningsvis slutar det bra).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är statistik från Storbritannien om utfall i verkligheten.

Nej, man kan ju se att när det har gått 5-9 veckor efter tredje dosen så är det 60 % färre som får symtom än bland ovaccinerade (och i den gruppen ingår även folk som har haft covid).

Det är skyddet mot att få symtom när man blir sjuk men skyddet mot allvarlig sjukdom finns ju kvar under längre tid, men hur lång tid beror i huvudsak på ålder. Så om man vill vaccinera sig på nytt eller inte beror på hur gärna man vill undvika att få symtom. Se kapitlen Effectiveness against hospitalisation och Effectiveness against mortality i dokumentet jag länkade till, dvs. [länk]

Det finns det ju bara behov av om du tillhör en riskgrupp eller är äldre. Det är alltså precis som med influensavaccin där man räknar med ett avtagande skydd som egentligen behöver fyllas på efter 5 månader.

Går inte att jämföra eftersom vanliga biverkningar som står på bipacksedeln inte rapporteras in av allmänheten efter andra vaccin. Nu har ju massor av folk rapporterat in ömhet i muskeln där vaccinet verkar.

5 % av alla biverkningar efter vad?
Covidvaccin eller andra vaccin?
Hur har man kommit fram till de siffrorna?

VAERS i USA har man kommit fram till att ca 1% rapporteras in. Eftersom det varit väldigt hett ämne så kanske dubbelt så många rapporterar in och sedan avrunda upp till 5% för säkerhets skull.
Men har du någon annan siffra så dela gärna med dig

Det är ju tack vare den storskaliga vaccineringen och att några hade haft covid tidigare. Bland ovaccinerade som inte hade haft covid tidigare var det ungefär lika allvarligt som under 2020. (Däremot var ju alfa och delta allvarligare.)
var har du läst att Omikron skulle vara ungefär lika allvarligt för ovaccinerade som inte haft covid innan? Den har jag missat tyvärr.
 
K
R Rolle691 skrev:
men jag har redan haft sjukdomen så jag har samma skydd (om inte bättre) än en vaccinerad.
Så varför skulle jag riskera biverkningarna som kommer från vaccinet?
OBS enligt EU:s vaccinpass så räknas du bara som vaccinerad i 270 dagar efter sista sprutan.

Sedan skriver du att mrna kan räknas som en av de mest beprövade vaccinen i världen numera.
Glöm inte att det också är det vaccinet som får X gånger fler biverkningar än alla andra vaccin under de senaste 10 åren.

vi har knappt börjat undersöka långtids bieffekterna av mrna vaccinet ännu och det börjar poppa upp en massa rapporter om det nu så vi får se var det slutar (förhoppningsvis slutar det bra).
Jag o min fru har sammanlagt rapporterat in 6st biverkningar. Jag blev öm i armen 5ggr o min fru fick frossa en gång. Vi rapporterade detta eftersom vi fick en lapp att fylla i på VC där vi vaccinerade oss. Eftersom vi rest mycket under årens lopp har vi tagit många vaccinationer men aldrig tidigare har vi blivit uppmanade att anmäla små obehag.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt rätt, det är väldigt svårt.
Tror du det är lättare med äldre vacciner? T ex så säger ju många som är emot Covid-vaccinering att andra vacciner är säkrare för de har man kollat i kanske 10 år. Om det är svårt att bevisa migrän 2-3 månader efter vaccination vad är det då inte 2-3 år efter?

du har helt rätt oberoende av vaccin så är det väldigt svårt att bevisa något, men glöm inte att det är ett helt ny typ av vaccin som inte använts nu jämfört med innan.

Sen vad gäller att det är fler rapporterade biverkningar kring dessa vacciner än andra så är det väl rätt naturligt? Finns det några andra vacciner att jämföra med där.lika många människor vaccinerats och där man varit lika tydlig med att man vill att folk ska rapportera in minsta biverkning?
Annars blir det ju lite som att säga att det dör väldigt många fler i USA än på Arktis, alltså måste det vara farligare att bo i USA.
Men hur många fler har rapporterats in?
Enligt VAERS i USA så bedöms det generellt att ca 1% rapporteras in.
Den enda uppskattningen jag har läst om är att Max 5% har rapporterats in men som sagt detta är bara en uppskattning. Vet du någon annan siffra?
Betänk också att ca 10% av de inrapporterade räknas som allvarliga dvs inläggning på vårdavdelning, avlidna (lite osäker om det var en kategori till) men eftersom dessa är allvarliga så borde dessa kunna jämföras med gammal vaccin statistik där man kom in som allvarligt fall till sjukvården eter tagit vaccinsprutan, eller?
 
K
R Rolle691 skrev:
Men hur många fler har rapporterats in?
Enligt VAERS i USA så bedöms det generellt att ca 1% rapporteras in.
Den enda uppskattningen jag har läst om är att Max 5% har rapporterats in men som sagt detta är bara en uppskattning. Vet du någon annan siffra?
Betänk också att ca 10% av de inrapporterade räknas som allvarliga dvs inläggning på vårdavdelning, avlidna (lite osäker om det var en kategori till) men eftersom dessa är allvarliga så borde dessa kunna jämföras med gammal vaccin statistik där man kom in som allvarligt fall till sjukvården eter tagit vaccinsprutan, eller?
Tja, ska man tro på dom ledande anti-vaxxarna skulle merparten dö inom 1-2 är efter vaccinationen. Självklart har ingenting hänt. Det måste väl börja brinna i knutarna nu, eller?
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
K Klacken skrev:
Tja, ska man tro på dom ledande anti-vaxxarna skulle merparten dö inom 1-2 är efter vaccinationen. Självklart har ingenting hänt. Det måste väl börja brinna i knutarna nu, eller?
Ja vi hade ju en person hör som skrev att alla som vaccinerade sig skulle dö inom 1-2 år. Jag njuter förmodligen av min sista sommar i livet...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och källan är?
Utan den går det ju inte att veta mer i detalj vad han menade, typ vilken tidsperiod, vilken eller vilka regioner (om det ens framgår). Han håller till i Umeå och där har antalet på IVA varierat mellan 0, 1 och 2 sen i april (0 större delen av tiden). Det kan ju också tänkas att han har vaccinationsstatus på fler än vad SIR har därför att han har tillgång till nationella vaccinationsregistret till skillnad från SIR. Utan svar på det så blir ditt resonemang hängande i luften.

Hur är det med din källkritik?
Men de pratar om läget i landet om 40% är fullvaccinerade på IVA och sedan kommer denna läkare in och säger att majoriteten på IVA är ovaccinerade och då förstår folk väldigt enkelt att de resterande 60% måste då vara dem som det pratas om.
Om man mitt i ett inslag mixar siffrorna mellan landet och i detta fallet Umeå utan att berätta vad som är vad är ju nästan ännu värre lögn isåfall.

Tänkte att jag får kolla dagens läge för att jämföra (vilket stämmer ganska bra):
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
55 inlagda på IVA som kan ta vaccinet (tagit bort 0-9 år). 6 personer var ovaccinerade dvs stämmer ganska bra in på fördelningen i landet.

eller så kan jag säga som i intervjun att antalet personer som är fullvaccinerade är 42% och sedan förstår ju folk att resten måste vara ovaccinerade dvs ca 58% och tycker de ovaccinerade är så dumma som inte ser hur lätt det är att man hamnar på IVA om man inte vaccinerar sig.
Vi kan bolla lite till med statistiken. Enligt siffrorna ovan så kan man räkna vidare.
Ca 15 % av Sveriges befolkning är ovaccinerade.
Så 58/15 = 3,86
Medan vaccinerade 42/85=0,49
Så om man normaliserar dem 3,86/0,49= 7,88 ggr högre risk att hamna på IVA om man är ovaccinerad om man misstolkar ovan siffror.
Vilket inte är sant eftersom det stämde ganska bra mellan inlagda ovaccinerade och % ovaccinerade av befolkningen.

En annan avgörande sak är faktiskt att vi inte har en aning om varför folk ligger på IVA heller. De flesta ligger där antagligen inte för vård av Covid.


K Klacken skrev:
Ett ganska korkat beslut.
Du vet alltså inte om varför cancerdiagnoserna minskade under 2020/2021?
Du menade ökade eller?

K Klacken skrev:
Jag o min fru har sammanlagt rapporterat in 6st biverkningar. Jag blev öm i armen 5ggr o min fru fick frossa en gång. Vi rapporterade detta eftersom vi fick en lapp att fylla i på VC där vi vaccinerade oss. Eftersom vi rest mycket under årens lopp har vi tagit många vaccinationer men aldrig tidigare har vi blivit uppmanade att anmäla små obehag.
men de 10% som räknas som allvarliga och läggs in på sjukhusen (eller avlider) borde väl kunna jämföras med gamla cas
 
K Klacken skrev:
Tja, ska man tro på dom ledande anti-vaxxarna skulle merparten dö inom 1-2 är efter vaccinationen. Självklart har ingenting hänt. Det måste väl börja brinna i knutarna nu, eller?
och skulle man tro vaxxarna så skulle stora delar av befolkningen dö av sjukdomen. Sjukdomen jämfördes med digerdöden, spanska sjukan, Hongkong influensan etc.

man får sålla bort de värsta exemplen tycker jag.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Fairlane
R Rolle691 skrev:
och skulle man tro vaxxarna så skulle stora delar av befolkningen dö av sjukdomen. Sjukdomen jämfördes med digerdöden, spanska sjukan, Hongkong influensan etc.

man får sålla bort de värsta exemplen tycker jag.
Det har jag aldrig sett någon skriva eller hört någon påstå. Många avled under våren 2020, men att det skulle vara en stor del av befolkningen? Nä
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.