Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att det inte var omikron som gick runt förra sommaren utan deltavarianten som vaccinet skyddade mycket bra mot, särskilt under de första månaderna vilket var det som gällde förra sommaren (om man inte bodde på äldreboende men då är man inte på utlandssemester).

Vaccinet förhindrade sjukdom pga. omikron hos ungefär hälften av de som hade vaccinerat sig de senaste 3 månaderna enligt statistik från Storbritannien. Denna bild har jag klistrat in typ 20 gånger redan men det behövs tydligen en gång till.
[bild]
[länk]

Förstår du vad den visar eller behöver jag förklara?
Ett nytt anti-vaccintroll som bara gjort inlägg i den här tråden och som inte svarar på något.. tveksamt om man ska underhålla en sån "profil".
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
timmelstad timmelstad skrev:
Ett nytt anti-vaccintroll som bara gjort inlägg i den här tråden och som inte svarar på något.. tveksamt om man ska underhålla en sån "profil".
Svårt att veta i förväg, det är trots allt en person som varit medlem i 2,5 år och som för 1,5 år sen skrev två inlägg i en annan tråd.
 
R Rolle691 skrev:
hur tusan testade de långtidsverkan av vaccinet på 8 mån?
Tja, 20’000 som får vaccinet och följs upp i 8 mån = 13’000 [vaccinationsår]
1000 vaccinerade studerade i 3 år = 3’000 vaccinationsår
Om man därmed kan säga att (mRNA) vaccinen är välbeprövade råder det delade meningar om och har varit upp för diskussion på forumet…

R Rolle691 skrev:
varför har vi på 1 år fått fler biverkningsrapporter än på 10-2
Om man vaccinerar många och ber om att rapportera alla biverkningar blir det många rapporter. Litar man sen inte på den filtrerande/sortering av rapporterna som myndigheterna gör är skandalen bevisad…

Nissens Nissens skrev:
Det är skyddet mot svåra symtom som är viktigt… så själva smittan betyder inte så mycket längre. Det kan vi tacka vaccinen för. :)
Det handlar ju inte bara om antikroppar, utan även om olika T-celler , T-hjälpar-celler som styr immunförsvaret, T-celler som hjälper B-cellerna att göra antikroppar, T-celler som gasar och bromsar immunförsvaret när infektionen är över.

Det är väl lite som att ha en armé (med gamla antikroppar) och fienden byter kläder. Försvaret känner inte igen fienden. Har man inga befäl och ingen plan kanske man bombar sönder allt utan att någon förstår vad det är som håller på att hända. Försvaret gör det enda de kan utan att förstå varför.

R Rolle691 skrev:
lite intressant att i början var det bara vaccinerade som fick vaccinpass men inte de som genomgått sjukdomen och fått naturlig immunitet.
I början av pandemin såg man inte att, eller visste inte, att viruset muterade (eller hoppades).
Tidiga rapporter visade att vaccin gav bättre skydd än infektion.

R Rolle691 skrev:
sedan visade sig att vaccinet inte verkade längre än 6-8 mån medan naturlig immunitet höll i sig mycket längre dvs naturlig immunitet var bättre, då får dessa bara 180 dagar i vaccinpasset.
Sedan måste de bli sjuka igen eller ta vaccinet, detta utan att kolla upp om de som haft sjukdomen fortfarande har ett aktivt immunförsvar mot sjukdomen eller inte.
Tyvärr finns det inget säkert sätt att testa om man har ett bra skydd (antikroppstest) och många har inte blivit testade för sjukdomen med PCR test (bekräftat sjuk, bekräftat frisk).
Mest är det väl ett administrativt problem och ett rättviseproblem (blandat med vaccinationspolitik…:rolleyes: ).

R Rolle691 skrev:
sedan visade det sig att vaccinpasset var en sådan flopp eftersom vaccinerade personer blev sjuka ändå och spred sjukdomen.
Viruset var inte stabilt utan ändra på sig och undkommer tidigare immunitet.
Otur eller förväntat?

Hade man lyckats vaccinera hela världens befolkning under Delta-vågen hade det funnits en teoretisk chans att utrota delta-viruset, men omikron linjen utgår inte från delta. Kanske (troligen) hade vaccinen varit effektiva mot omikrons föregångare. Då hade vaccinen och vaccinstrategin fungerat! :p

Men så kom verkligheten emellan.

Jag tycker ändå det var ändå rätt taktik att satsa på vaccin baserade på spikproteinet. Men i och med mutationerna så slutade det vara effektivt. En kalkylerad risk skulle jag vilja påstå. Spikproteinet ger en ”smalare immunitet ” jämfört med naturlig immunitet ” eller helvirusvaccinerna-vacciner, men effektiv immunitet så länge antikropparna forfarande passar viruset.

Nästa generations covidvaccin kommer förmodligen att vara ännu ”smalare” eller mer specifika, men rikta in sig på något annat protein eller en specifik del av spikproteinet. Det är många steg för att viruset ska ta sig in i och infektera en cell som antikroppar kan ”störa”.
Det finns redan studier på sådana vaccinprototyper.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, 20’000 som får vaccinet och följs upp i 8 mån = 13’000 [vaccinationsår]
1000 vaccinerade studerade i 3 år = 3’000 vaccinationsår
Om man därmed kan säga att (mRNA) vaccinen är välbeprövade råder det delade meningar om och har varit upp för diskussion på forumet…


Om man vaccinerar många och ber om att rapportera alla biverkningar blir det många rapporter. Litar man sen inte på den filtrerande/sortering av rapporterna som myndigheterna gör är skandalen bevisad…


Det handlar ju inte bara om antikroppar, utan även om olika T-celler , T-hjälpar-celler som styr immunförsvaret, T-celler som hjälper B-cellerna att göra antikroppar, T-celler som gasar och bromsar immunförsvaret när infektionen är över.

Det är väl lite som att ha en armé (med gamla antikroppar) och fienden byter kläder. Försvaret känner inte igen fienden. Har man inga befäl och ingen plan kanske man bombar sönder allt utan att någon förstår vad det är som håller på att hända. Försvaret gör det enda de kan utan att förstå varför.


I början av pandemin såg man inte att, eller visste inte, att viruset muterade (eller hoppades).
Tidiga rapporter visade att vaccin gav bättre skydd än infektion.


Tyvärr finns det inget säkert sätt att testa om man har ett bra skydd (antikroppstest) och många har inte blivit testade för sjukdomen med PCR test (bekräftat sjuk, bekräftat frisk).
Mest är det väl ett administrativt problem och ett rättviseproblem (blandat med vaccinationspolitik…:rolleyes: ).


Viruset var inte stabilt utan ändra på sig och undkommer tidigare immunitet.
Otur eller förväntat?

Hade man lyckats vaccinera hela världens befolkning under Delta-vågen hade det funnits en teoretisk chans att utrota delta-viruset, men omikron linjen utgår inte från delta. Kanske (troligen) hade vaccinen varit effektiva mot omikrons föregångare. Då hade vaccinen och vaccinstrategin fungerat! :p

Men så kom verkligheten emellan.

Jag tycker ändå det var ändå rätt taktik att satsa på vaccin baserade på spikproteinet. Men i och med mutationerna så slutade det vara effektivt. En kalkylerad risk skulle jag vilja påstå. Spikproteinet ger en ”smalare immunitet ” jämfört med naturlig immunitet ” eller helvirusvaccinerna-vacciner, men effektiv immunitet så länge antikropparna forfarande passar viruset.

Nästa generations covidvaccin kommer förmodligen att vara ännu ”smalare” eller mer specifika, men rikta in sig på något annat protein eller en specifik del av spikproteinet. Det är många steg för att viruset ska ta sig in i och infektera en cell som antikroppar kan ”störa”.
Det finns redan studier på sådana vaccinprototyper.
Ja, det enkla svaret är ju att det kanske blir till att uppdatera vaccineringen lite då och då.

Det är trots allt en pandemi för de ovaccinerade, vilket det alltid varit. Skillnaden nu mot tidigare är ju att de ovaccinerade själva valt att inte vaccinera sig. Det är ju upp till var och en.

Oavsett; såååå skönt att alla munskydd och distanshållande äntligen är borta! :):)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet nu att ha varit sjuk med omikron undervariant BA.1 och BA.2 (första kvartalet i år) inte skyddar mot att bli sjuk med omikron undervariant BA.4 och BA.5 (i alla fall inte mer än vad vaccinering skyddar). Så mycket värt var den bredare immuniteten.
inte skyddar så att du inte blir sjuk men den minskar symptomerna dvs du blir inte så sjuk, ungefär som vaccinet fast vaccinet är fortfarande mot Delta varianten
 
BirgitS
R Rolle691 skrev:
inte skyddar så att du inte blir sjuk men den minskar symptomerna dvs du blir inte så sjuk, ungefär som vaccinet fast vaccinet är fortfarande mot Delta varianten
Men det är ju dumt att bli sjuk bara för att skydda sig mot allvarlig sjukdom för då har man ju redan utsatt sig för risken för att bli allvarligt sjuk, avlida och få postcovid.

Nej, vaccinet som ges nu och har getts tidigare är mot den ursprungliga varianten. I september och oktober kommer vaccinet som dessutom är mot omikron BA.1.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
I september och oktober
Ska vara "I september eller oktober". Enligt nuvarande plan alltså.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att det inte var omikron som gick runt förra sommaren utan deltavarianten som vaccinet skyddade mycket bra mot, särskilt under de första månaderna vilket var det som gällde förra sommaren (om man inte bodde på äldreboende men då är man inte på utlandssemester).

Vaccinet förhindrade sjukdom pga. omikron hos ungefär hälften av de som hade vaccinerat sig de senaste 3 månaderna enligt statistik från Storbritannien. Denna bild har jag klistrat in typ 20 gånger redan men det behövs tydligen en gång till.
[bild]
[länk]

Förstår du vad den visar eller behöver jag förklara?
var ju jättebra att du klistrade in bilden igen.
Var en massa saker i rapporten som jag inte förstod fullt ut. Ex vad räknas som ovaccinerad?
Sedan alla siffrorna i tabellerna hängde jag inte med fullt vilka fakta som låg bakom alla dessa siffrorna men strunt i det just nu.

Så för varje spruta jag tar så har jag max 50% chans att den hjälper.
Och efter 25 veckor så är effekten mellan 0-10% och man behöver ta en ny booster dos, stämmer eller?
Dvs 2 sprutor per år i resten av livet eftersom alla är överens om att denna covid-19 kommer att leva kvar väldigt länge (i transformerade former).
Genomsnittet mellan mellan sprutorna blir då 50-0(10)% = 25-30% dvs ca 1/4 chans att vaccinet hjälper dig i genomsnitt OM du tar 2 sprutor om året.

ska betänka att inrapporterade biverkningar på vaccinet är ca 100 000 (X gånger fler än alla inrapporterade biverkningar på alla vaccin de senaste 20 åren, tror jag det var)
varav knappt 10% av dessa räknas som allvarliga (enligt en uppskattning så är dessa antagligen bara ca 5% av alla biverkningar som förmodats rapporterats in).

Då ska också betänkas att Omikron räknades som lindrig om man inte fanns i någon riskgrupp.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Ett nytt anti-vaccintroll som bara gjort inlägg i den här tråden och som inte svarar på något.. tveksamt om man ska underhålla en sån "profil".
Menar du mig eller?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fler än vad som får ersättning för långvariga besvär efter att ha haft covid, vilket ju inga får.

Hittills är det 155 st: [länk]

Det som gäller är att visa att det är sannolikare att besvären uppstod pga. vaccinet än att de inte gjorde det.
Den kan vara ganska tung att göra speciellt om du är sjuk.
Om jag börjat få migrän efter 2-3 mån efter vaccinet hur har jag någon möjlighet att koppla det till att det är vaccinet?
Är ju otroligt svårt att bevisa sannolikheten i detta.
De som avgör ärendet är inte läkare eller staten utan ett försäkringsbolag som ägs av vaccin tillverkarna vilket ger ett incitament att hålla antalet problem lågt.

om man blir långtidssjuk av en sjukdom som medför att du har en minskad arbetsmöjligheter så får man ersättning från försäkringskassan vilket man alltid fått, så förstår inte din kommentar ovan att ingen får ersättning för långvariga besvär.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är skyddet mot svåra symtom som är viktigt… så själva smittan betyder inte så mycket längre. Det kan vi tacka vaccinen för. :)
kan du förklara det lite mer utförligt med att smittan inte betyder så mycket längre.
Vissa länder har väl fortfarande noll vision (Kina) dvs man ska stoppa smittan. Menar du att de har fel?

du menar att det inte är så farligt att bli smittad längre pga att vaccinet förhindrar allvarlig sjukdom? jag antar att du menar om man tagit sprutan inom 6 mån då?
 
Fairlane
R Rolle691 skrev:
Om jag börjat få migrän efter 2-3 mån efter vaccinet hur har jag någon möjlighet att koppla det till att det är vaccinet?
Helt rätt, det är väldigt svårt.
Tror du det är lättare med äldre vacciner? T ex så säger ju många som är emot Covid-vaccinering att andra vacciner är säkrare för de har man kollat i kanske 10 år. Om det är svårt att bevisa migrän 2-3 månader efter vaccination vad är det då inte 2-3 år efter?

Sen vad gäller att det är fler rapporterade biverkningar kring dessa vacciner än andra så är det väl rätt naturligt? Finns det några andra vacciner att jämföra med där.lika många människor vaccinerats och där man varit lika tydlig med att man vill att folk ska rapportera in minsta biverkning?
Annars blir det ju lite som att säga att det dör väldigt många fler i USA än på Arktis, alltså måste det vara farligare att bo i USA.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att det kom nya varianter som var smittsammare och med stigande R0-tal behövs högre grad av immunitet. Våren 2020 var R0 kring 3 och då räcker det med kring 70 % immunitetsgrad. Kan ju då jämföras med mässling som har ett R0 på 15 eller mer och då krävs 95 % immunitetsgrad för att en smittspridning ska dö ut av sig själv.

Sen kom omikron där vaccinet har dålig skyddseffekt eftersom omikron är så annorlunda än ursprungsvarianten och då går det inte att vaccinera till hög immunitetsgrad.

Nu kommer uppdaterade vaccin som är gjort för att bekämpa omikron undervariant BA.1 så nu återstår att se hur väl det vaccinet skyddar mot sjukdom när det gäller BA.5 (den undervariant som dominerar nu).

Detta är inget nytt utan är välkänt sen mycket lång tid tillbaka så jag är lite förundrar över att du inte har hört något om detta.

Roland: detta med % satserna kom innan Omikron startade vill jag minnas. När vi började nå vaccinationsgraden så höjdes gränsen plötsligt.

Nej, i Israel är det 66 % av hela befolkningen som har vaccinerat sig minst 2 gånger.
[länk]
Du är inte den första som kommer med det orimliga påståendet så jag undrar varifrån det kommer.

I Sverige är motsv. siffra 73 % så det är inte det minsta konstigt om Israel har mer problem med covid än Sverige.

[länk]
Denna säger för personer som är berättigad till vaccin och har 3 doses -> 80%. Osäker vad det innebär men vuxna personer antar jag.
För de över 60 år var det 90%.

Medan I Sverige är det runt 65% för folk över 18 år.
[länk]

Som sagt vaccinet är inte gjort för att skydda mot omikron.
Det är samma sak när influensavaccinet är gjort för att skydda mot vissa varianter men det är andra varianter som blir vanligast. Då blir det en svår influensasäsong med många allvarligt sjuka och överdödlighet.

Vaccineringen har räddat liv, förhindrat att många blev allvarligt sjuka och därmed skyddat vården och vårdpersonalen. Om inte så många hade varit vaccinerade hade det blivit hårda restriktioner i vintras för att platta till kurvan så att sjukvården inte skulle kollapsa.
absolut plattade vaccinet till kurvan vilket vi behövde för att sjukvården behövde andrum. Sedan var sjukvården i kris redan innan covid men det är en annan sorglig historia.

men hur länge menar du att vi behöver fortsätta vaccinationen av icke riskgrupper nu?

BirgitS BirgitS skrev:
och
en fråga
Är du en av dessa som säger att ”man ska ta en för laget” dvs det är självklart att alla ska vaccinera sig mot covid för att skydda alla andra?
Eller ska var och en själva få bestämma om man vill vaccinera sig?
ps jag har antagligen tagit fler BEPRÖVADE vaccin än många andra men är ytterst misstänksam mot ett såhär nytt vaccin med en sådan här ny metod
ds
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man långtidstestar aldrig vaccin. Det försvinner ju ur kroppen på några dagar.

Därför att man uppmanade alla att anmäla alla sorters effekter. När vaccinet var nytt så skulle varenda liten förändring hos de som bodde på vissa äldreboenden anmälas, oavsett om det gällde att det gick magsjuka på någon avdelning eller den med tre hjärtinfarkter i bagaget fick en fjärde.

Det gör man ju inte med några andra läkemedel inkl. vacciner.

Då blir effekten att anmälningarna skjuter i höjden.
Kanske men har faktiskt inte hört någon annan siffra än Max 5% som rapporterats in (baserat på historik gånger 2) har du en annan siffra får du gärna dela den.

men sedan var det väl ca 10% av dessa som var allvarliga vilket innebär vård på sjukhus eller avlidna och denna siffra borde väl ändå gå att jämföra med historik just eftersom de kommer till sjukhuset där allt ska dokumenteras.
 
Nissens
R Rolle691 skrev:
kan du förklara det lite mer utförligt med att smittan inte betyder så mycket längre.
Vissa länder har väl fortfarande noll vision (Kina) dvs man ska stoppa smittan. Menar du att de har fel?

du menar att det inte är så farligt att bli smittad längre pga att vaccinet förhindrar allvarlig sjukdom? jag antar att du menar om man tagit sprutan inom 6 mån då?
Eftersom trycket på vården inte är speciellt stort från Covid sjuka och domineras av ovaccinerade så är bevisligen risken inte speciellt stor för vaccinerade, och därmed betyder inte smittan så mycket längre.

Du kanske har uppmärksammat att våra myndigheter inte längre betraktar Covid som samhällsfarlig sedan en längre tid?

Jag reser en del internationellt, och det ser ut så i många andra länder också. Inte så kul för de som inte vaccinerat sig kanske, men valet är ju fritt. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.