Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
B B-coy skrev:
Jag har inte belastat vården trots min egoism. Klarat mig galant utan vaccin.
Du kanske gjorde det indirekt genom att smitta någon som behövde sjukhusvård eller du smittade någon som i sin tur smittade någon som behövde sjukhusvård osv. Alla smittkedjor riskerar att orsaka att någon förr eller senare behöver sjukhusvård och/eller avlider.

BirgitS
B B-coy skrev:
Vad skrev jag om förra sommar? Kan du kolla upp det åt mig? Vore intressant att veta.
Du har tillgång till alla dina inlägg från din profilsida som du antagligen kan nå via att klicka på ditt användarnamn (jag skriver antagligen för jag vet inte hur det fungerar i mobiler och i byggahusappen).

kashieda kashieda skrev:
Jag förstår att det nog är svårt för dig att inte ljuga, men du kan väl åtminstone göra ett litet försök?
Det var ju ett litet försök, är du blind?

BirgitS
B B-coy skrev:
Även gravida uppmanas att vaccinera sig med detta mRNA vaccin.
Ja, det innebär ingen ökad risk att vara gravid vid vaccinering men att vara gravid är att vara i en riskgrupp, kraftigt ökad risk för allvarlig covid liksom för behov av IVA.

B B-coy skrev:
Det var ju ett litet försök, är du blind?
Nej, jag såg att du ljög om att det var bekräftat säkert för alla, även de som läkarna säger att det är riskabelt för. Men det är klart, har man som du en liberal inställning till sanning så är det väl svårt att känna igen den.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har tillgång till alla dina inlägg från din profilsida som du antagligen kan nå via att klicka på ditt användarnamn (jag skriver antagligen för jag vet inte hur det fungerar i mobiler och i byggahusappen).
Jag tackar för att du visar intresse för mig. Ska av ren nyfikenhet kolla på det.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag kan inte tycka det är effektiv när folk både blir sjuka och smittar fast dom har tagit det.
Om vi gör jämförelse med tex bilbälten och krockkuddar.

Är bilbälten effektiva när folk fortfarande skadas allvarligt & dör vid olyckor fastän de använder bilbälte?
Är krockkuddar effektiva när folk fortfarande skadas allvarligt & dör vid olyckor fastän det finns krockkuddar i bilen??

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
K
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag kan inte tycka det är effektiv när folk både blir sjuka och smittar fast dom har tagit det.
Finns som nämnt innan inget vaccin som skyddar 100%.
Så du tycker inte det är bra att sjukdomen blir mildare och kroppen skyddar sig bättre mot den och att du smittat mindre iaf med vaccin ?

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Vad var tanken/syftet med den här tråden du startade förra året?
Det var nyfikenhet på frågan i trådrubriken. Jag har fortfarande inte sett någon liknande undersökning om varför folk inte vaccinerat sig mot Covid-19.

Diagram som visar anledningar till varför personer inte vaccinerat sig mot Covid-19 med antal röster för varje orsak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur stort och stark motstånd de som inte har vaccinerat sig har mot vaccinet har undersökts. Psykologiska orsaker/mekanismer har diskuterats, men inte enkla frågor som i ”min studie”, vad jag har sett.

Jag visste inte hur denna fråga skulle engagera folk och polarisera.

Nu har ju läget ändrats. Viruset har ändrats markant. Det fortsätter ändras fortare än det går att ta fram och godkänna ett nytt specifikt vaccin.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Det är kanske hjärnskadorna efter covid som orsakar dina problem.

Men nu har smittspridningen ökat i många länder eftersom BA-4 och BA-5 gör folk som redan haft covid sjuka igen, om de inte är vaccinerade förstås eftersom de då är mer skyddade. Du måste älska att vara sjuk. Risk för nya inreseregler och restriktioner i många länder under kommande höst och vinter.

Trams, rent påhitt av dig. Jag har vare sig mobbat eller utsatt någon för social press.

Jag känner däremot många unga människor som vaccinerade sig för att skydda andra från att bli sjuka.

Låter som personangrepp som folk brukar ta till när de inte har några sakargument.
Dessutom går det ju utmärkt att vända på de två meningarna och rikta dem till de som håller på med antivaccinationspropaganda.

Men du gillar att vara förkyld alltså. Vi andra föredrar att vara friska.

Anekdotisk bevisföring är inget värt. Kom med korrekt statistik i stället.

Det är ju bara din gissning. Det kan ju lika gärna vara så att om deras immunsystem inte kan hantera den lilla mängden vaccin och därmed del lilla mängden spikproteiner så hade deras immunsystem helt spårat ut om de hade utsatts för den stora mängden spikproteiner som det blir vid en infektion, typ fått MIS-C eller hjärtmuskelinflammation.
Du överskattar vaccinets förmåga grovt. Det värsta förutom hysteriska människor är hobby-immunologer som fått examen i immunologi via Google….

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
Du överskattar vaccinets förmåga grovt.
Jaså, vad tror jag om vaccinets förmåga och vad har du för undersökningar, forskning och/eller statistik som stödjer din uppfattning?
J Janetgorgis skrev:
Det värsta förutom hysteriska människor är hobby-immunologer som fått examen i immunologi via Google….
Ja, det är ju många vaccinmotståndare som verkar vara de typerna av människor.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var nyfikenhet på frågan i trådrubriken. Jag har fortfarande inte sett någon liknande undersökning om varför folk inte vaccinerat sig mot Covid-19.

[bild]

Hur stort och stark motstånd de som inte har vaccinerat sig har mot vaccinet har undersökts. Psykologiska orsaker/mekanismer har diskuterats, men inte enkla frågor som i ”min studie”, vad jag har sett.

Jag visste inte hur denna fråga skulle engagera folk och polarisera.

Nu har ju läget ändrats. Viruset har ändrats markant. Det fortsätter ändras fortare än det går att ta fram och godkänna ett nytt specifikt vaccin.
Tiden är väl inne att analysera resultatet av din studie. Som TS kanske du ska uppmana skribenterna att reflektera över hur svaren har fördelat sig och resonera kring det. Min tolkning av svaren ger att runt 5% är antivaxare varav en del bara vill provocera och ca 7% plattjordare och de flesta i den gruppen tror inte själva på vad de säger. Övriga har helt legitima och försvarbara skäl till att avvakta en vaccinering och ska inte behöva ifrågasättas på gränsen till förföljelse.

• Gilla
arn bygg och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Tiden är väl inne att analysera resultatet av din studie. Som TS kanske du ska uppmana skribenterna att reflektera över hur svaren har fördelat sig och resonera kring det. Min tolkning av svaren ger att runt 5% är antivaxare varav en del bara vill provocera och ca 7% plattjordare och de flesta i den gruppen tror inte själva på vad de säger. Övriga har helt legitima och försvarbara skäl till att avvakta en vaccinering och ska inte behöva ifrågasättas på gränsen till förföljelse.
Hur många år och hur många miljarder doser tycker du man ska anse tillräckligt för att avgöra om ett vaccin är säkert?

Statistik över globala vaccinationer som visar antal administrerade doser, antal fullt vaccinerade och procentandel vaccinerad befolkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Är fast i systemet med endast en dos tagen pga medicinska komplikationer efter första.
Nu är det snart 1 år sedan dess. Känns ovärt att ta någon nu....

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur många år och hur många miljarder doser tycker du man ska anse tillräckligt för att avgöra om ett vaccin är säkert?

[bild]
Det är nog inte frågan om varesig år eller miljarder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.