817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Ja det finns skäl att vara orolig. Särskilt om man är ovaccinerad. Vaccinerade har större motstånd mot både sjukdom samt svår sjukdom. Det kommer dock troligtvis krävas minst en 3e påfyllning i närtid.V växelventil skrev:Förstår vad du menar men som sagt man blir lite orolig när man ser vad som händer i Israel och hur effektiv är vaccinet?80% är vaccinerade men nu ökar smittan dramatiskt. Jag själv går inte in i en affär exempel utan andningsskydd eller spritar händerna både före och efter.Tror många som är vaccinerade struntar att följa råden och tror inte dom smittar eller kan smitta.
Delta sprids snabbt i ovaccierade grupper
Jag misstänker att du är en vaccinförnekare?!V växelventil skrev:
Delta sprids främst i yngre, ovaccinerade grupper i Israel. ( se tex https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...i-israel-sker-framst-i-den-yngre-populationen ) Precis som det gör här i Svedala. Delta sprids lätt, därmed blir många sjuka.
Det är ett fåtal som blir sjuka av vaccin jämfört med vad C19 ställer till med. Min dotter jobbar på IVA. Nu börjar det komma in unga, ovaccinerade, svårt sjuka människor.
Vilka patienter. Det är väl ytterst ovanligt med biverkningar av vaccinet som gör att man behöver vårdas på sjukhus?V växelventil skrev:
Det är ju i.a.f. betydligt färre än de som måste vårdas för covid så om din fru verkligen jobbar inom vården borde hon hoppas att så många som möjligt vaccinerar sig.
Tror du missar poängen. Det spelar ingen roll om det är 10% eller 100% som är vaccinerade eftersom folk tror inte dom smittar oavsett vaccinerade eller inte för vaccinet håller inte livet ut som många verkar tro. Tror iallafall att bästa skyddet mot smitta eller smittas är att hålla avstånd och använda sprit och andningsskydd oavsett vaccinerade eller inte.Bananskalare skrev:Jag tror att du har lite andra problem än corona. Du bör nog kolla upp mattekunsksperna. Om 80% är vaccinerade så är chansen väldigt stor att de människor du möter är vaccinerade. Därefter så är det säkert att man blir smittad bara för att någon som du passerar är smittad. Sen tror jag inte att du skulle vara lugn även om 95% skulle vara smittade.
Tänk på att corona är inte automatiskt samma som en tripp till iva. De allra flesta klarar sig utan sjukhuset.
Beställ från internet. Du kan beställa det mesta nu på nätet
L largab skrev:Ja det finns skäl att vara orolig. Särskilt om man är ovaccinerad. Vaccinerade har större motstånd mot både sjukdom samt svår sjukdom. Det kommer dock troligtvis krävas minst en 3e påfyllning i närtid.
Jag misstänker att du är en vaccinförnekare?!
Delta sprids främst i yngre, ovaccinerade grupper i Israel. ( se tex [länk] ) Precis som det gör här i Svedala. Delta sprids lätt, därmed blir många sjuka.
Det är ett fåtal som blir sjuka av vaccin jämfört med vad C19 ställer till med. Min dotter jobbar på IVA. Nu börjar det komma in unga, ovaccinerade, svårt sjuka människor.
L largab skrev:Ja det finns skäl att vara orolig. Särskilt om man är ovaccinerad. Vaccinerade har större motstånd mot både sjukdom samt svår sjukdom. Det kommer dock troligtvis krävas minst en 3e påfyllning i närtid.
Delta sprids främst i yngre, ovaccinerade grupper i Israel. ( se tex [länk] ) Precis som det gör här i Svedala. Delta sprids lätt, därmed blir många sjuka.
VL largab skrev:Ja det finns skäl att vara orolig. Särskilt om man är ovaccinerad. Vaccinerade har större motstånd mot både sjukdom samt svår sjukdom. Det kommer dock troligtvis krävas minst en 3e påfyllning i närtid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
I Israel är 62 % fullvaccinerade så det är väldigt många ovaccinerade, och de har tagit bort för många restriktioner så att smittspridningen är mycket stor. Men när man jämför antalet bekräftade fall nu och under de två vågor som de har haft det senaste året samt antalet på sjukhus, IVA och avlidna är det inte alls på samma sätt, se #24V växelventil skrev:Förstår vad du menar men som sagt man blir lite orolig när man ser vad som händer i Israel och hur effektiv är vaccinet?80% är vaccinerade men nu ökar smittan dramatiskt. Jag själv går inte in i en affär exempel utan andningsskydd eller spritar händerna både före och efter.Tror många som är vaccinerade struntar att följa råden och tror inte dom smittar eller kan smitta.
En enda dos vaccin skyddar inte tillräckligt bra mot deltavarianten så det är antalet fullvaccinerade för två veckor sen som är det intressanta.
Jag saknar ett alternativ:
* Jag kommer vaccinera mig när jag verkligen måste av personliga skäl
Jag litar generellt på läkarna och de kunniga i frågor som dessa och brukar alltid vaccinera mig. Dock denna gången så är hela världen nedlåst och jag får inte åka till USA ännu bland annat. I och med det ser jag inget syfte i att vaccinera mig ännu då risken om jag gjorde det nu dels skulle vara att jag ändå måste vaccinera mig på nytt när jag väl får börja resa igen, men även för att det trots allt är mycket som händer med virusets utveckling globalt och det kanske kommer ett mer effektivt vaccin mer lämpligt i tiden för min del.
Så det korta svaret är att jag avvaktar pga personliga skäl.
* Jag kommer vaccinera mig när jag verkligen måste av personliga skäl
Jag litar generellt på läkarna och de kunniga i frågor som dessa och brukar alltid vaccinera mig. Dock denna gången så är hela världen nedlåst och jag får inte åka till USA ännu bland annat. I och med det ser jag inget syfte i att vaccinera mig ännu då risken om jag gjorde det nu dels skulle vara att jag ändå måste vaccinera mig på nytt när jag väl får börja resa igen, men även för att det trots allt är mycket som händer med virusets utveckling globalt och det kanske kommer ett mer effektivt vaccin mer lämpligt i tiden för min del.
Så det korta svaret är att jag avvaktar pga personliga skäl.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Absolut. Ett ännu bättre skydd fås nog av att hoppa från en bro, men eftersom minskad smittspridning inte är det enda vi vill åstadkomma är vaccinet ett bättre alternativ.V växelventil skrev:Tror du missar poängen. Det spelar ingen roll om det är 10% eller 100% som är vaccinerade eftersom folk tror inte dom smittar oavsett vaccinerade eller inte för vaccinet håller inte livet ut som många verkar tro. Tror iallafall att bästa skyddet mot smitta eller smittas är att hålla avstånd och använda sprit och andningsskydd oavsett vaccinerade eller inte.
Jag försökte vara ironisk när jag skrev ”riskera livet genom att ta vaccinet”Bananskalare skrev:Nu har du nog missat en hel del.
Till att börja med de 80% som är vaccinerade har sitt skydd oavsett. Oavsett om det är 10% eller 80% De riskerar inte sitt liv för att några inte vaccinerar sig. Sen innebär det andra problem om bara 10%är vaccinerade
Dessutom så måste inte 100% vaccinera sig.
Tror jag läste 50% här i tråden, men kan ha läst fel.
Men de som riskerar livet är de som inte vaccinerar sig. Enkel matematik.
När man nu säger att 80% är vaccinerade så ingår ju inte den stora gruppen 0-16 år. Vi behöver väl upp över 80% totalt. Vilket medför att alla som kan måste delta.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det bästa är att inte vara ute alls. Det finns ingen anledning att vara ute. Mat går att beställa från nätet. Förbered dig på att inte kunna gå utV växelventil skrev:Tror du missar poängen. Det spelar ingen roll om det är 10% eller 100% som är vaccinerade eftersom folk tror inte dom smittar oavsett vaccinerade eller inte för vaccinet håller inte livet ut som många verkar tro. Tror iallafall att bästa skyddet mot smitta eller smittas är att hålla avstånd och använda sprit och andningsskydd oavsett vaccinerade eller inte.
Nej, att gå ut går bra. Det är att vara nära andra människor man ska undvika. Plocka svamp ensam i skogen är t.ex. inte smittspridande alls.Bananskalare skrev:
Egentligen en fråga till @@växelventil
”patienter som insjuknat efter dom tagit vaccinet.”
eller om det handlar om ”patienter som blir sjuka i covid-19 trots de tagit vaccin”?
Jag undrar om växelventil verkligen menadeR RoAd skrev:
”patienter som insjuknat efter dom tagit vaccinet.”
eller om det handlar om ”patienter som blir sjuka i covid-19 trots de tagit vaccin”?
Ja så kan det ju förstås också vara. Men även då vore det ju märkligt om det skulle vara ett argument mot vaccinering. Om inte Sverige skiljer sig betydligt från resten av världen så är väl den absoluta majoriteten av de svårt sjuka ovaccinerade.blackarrow skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg