817 395 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Finns det något vaccin som är hundraprocentigt effektivt?T thomas.ericson skrev:
Vaccin behöver inte vara hundraprocentigt effektivt för att vara till mycket stor nytta.
Den kopplingen ser jag som mycket svag. En lögn blir väl inte mindre av en lögn av att ett virus omklassificeras av riksdagen?A arn bygg skrev:Idag kom dessa nyheter på Svt:
"Covid-19 klassas inte längre som samhällsfarlig sjukdom"
Det borde per definition även innebära att det borde bli friare att skriva/dela
saker relaterat till covid eftersom man per definition inte lika lätt blir
samhällsfarlig om man diskuterar något som inte är samhällsfarligt.
(Förutom att det inte längre är en lögn att säga att covid-19 inte är samhällsfarligt förstås ).
Länkar till andra websidor tycker jag ska användas för att ge stöd till en tes, men tesen ska först presenteras hyfsat utförligt av den som länkar. Det bör framgå av den presentationen att länkaren har läst det den länkar till, eller sett videon den länkar till, genom att länkaren kan redogöra för innehållet i länken. Det ger ett ganska taffligt intryck med bara ett påstående och en länk.A arn bygg skrev:Vad tycker ni i gruppen att antivaxxare får skriva när de förklarar sin efterfrågade orsak? Är det exempelvis fel att länka: Dr. John Campbell som idag har en video med titeln: Heart risk after vaccines (har inte sett den)? Får någon som skall förklara i en förlängd diskussion ang varför använda länk till Russel Brand?
Det var tråkigt för din granne och dig, men hur påverkar detta enskilda fall statistiken?L Lärospånet skrev:Jag fick just veta att den hyggliga grannen som dog så hastigt i januari gjorde det i/med corona. Jag hade hört att det var hjärtinfarkt men det var tydligen lögn.
Hon blev 49, enligt hennes egen mor, som även berättade att dottern duktigt tagit alla tre sprutor och var inställd på att ta den fjärde. Hon dog av andnöd i sömnen. Hade hon klarat sig om hon hunnit ta den fjärde, eller behövde hon kanske den femte, sjätte eller sjunde också?
Den enes sorg, den andres anekdot.
Det inspirerar i alla fall mig att fortsätta min egen linje. Att hålla mig i form och lita på en frisk kropps naturliga försvar. Vår kära granne var något överviktig men i övrigt pigg och frisk och cyklade till jobbet.
Hur definierar du ”helt frivilligt”? Om man inte är ekonomiskt oberoende utan har ett arbete som dessutom kräver att man är vaccinerad så kanske många kände sig tvingade att vaccinera sig?P pmd skrev:Det har inte förekommit tvångsvaccinering i Sverige. Inte ens på gränsen till. Den som hävdar något annat är jag lockad till att sortera in i facket konspirationsteoretiker. Det är, och har varit, helt frivilligt att vaccinera sig mot covid-19 i Sverige. För min del är jag tacksam för att jag har erbjudits den möjligheten.
Det finns många villkor för anställning. Man brukar inte säga att folk tvingas att ta körkort om det är ett krav att ha körkort för att få ett visst jobb. Det är fortfarande frivilligt att ta körkort, men utan att göra det får man leta efter ett annat jobb.
För att bli läkare måste man genomgå en mycket lång utbildning, men man bukar inte säga att den som vill bli läkare är tvingad att genomgå den utbildningen.
Jämfört med dessa två exempel är kravet på vaccinering för en anställning ett mycket mindre krav, och minst lika frivilligt som de två exemplen.
Om jag inte minns helt fel så får inte en arbetsgivare avskeda någon som inte vill svara på frågan om den är vaccinerad (vägran att svara på den sådan fråga måste tolkas som att vederbörande inte är vaccinerad) eller som inte vill vaccinera sig, utan måste omplacera den personen.
Det viktiga i sammanhanget är att ingen kan tvingas av staten att vaccinera sig. Förhållanden mellan arbetsgivare och anställda är en sak mellan dem i huvudsak. Staten har visserligen lagt sig i det förhållandet en hel del med arbetsrättslagar, men grunden är att en anställning är en sak mellan arbetsgivare och anställd.
För att bli läkare måste man genomgå en mycket lång utbildning, men man bukar inte säga att den som vill bli läkare är tvingad att genomgå den utbildningen.
Jämfört med dessa två exempel är kravet på vaccinering för en anställning ett mycket mindre krav, och minst lika frivilligt som de två exemplen.
Om jag inte minns helt fel så får inte en arbetsgivare avskeda någon som inte vill svara på frågan om den är vaccinerad (vägran att svara på den sådan fråga måste tolkas som att vederbörande inte är vaccinerad) eller som inte vill vaccinera sig, utan måste omplacera den personen.
Det viktiga i sammanhanget är att ingen kan tvingas av staten att vaccinera sig. Förhållanden mellan arbetsgivare och anställda är en sak mellan dem i huvudsak. Staten har visserligen lagt sig i det förhållandet en hel del med arbetsrättslagar, men grunden är att en anställning är en sak mellan arbetsgivare och anställd.
Bra poäng. Som om det finns en allväldig kraft som har makt att tysta människor vid behov… luktar konspirationsteorier…P pmd skrev:
Lustigt, antivaxxare brukar säga att friska personer inte går bort av corona, men du säger tvärtom… och tror trots det att du själv inte är i riskzonen. Inte lätt att få den ekvationen att gå ihop..L Lärospånet skrev:Jag fick just veta att den hyggliga grannen som dog så hastigt i januari gjorde det i/med corona. Jag hade hört att det var hjärtinfarkt men det var tydligen lögn.
Hon blev 49, enligt hennes egen mor, som även berättade att dottern duktigt tagit alla tre sprutor och var inställd på att ta den fjärde. Hon dog av andnöd i sömnen. Hade hon klarat sig om hon hunnit ta den fjärde, eller behövde hon kanske den femte, sjätte eller sjunde också?
Den enes sorg, den andres anekdot.
Det inspirerar i alla fall mig att fortsätta min egen linje. Att hålla mig i form och lita på en frisk kropps naturliga försvar. Vår kära granne var något överviktig men i övrigt pigg och frisk och cyklade till jobbet.
Hur är det med läsförståelsen på "er" sida? Eller är det mobbningsgenerna som förblindar? Eller som i ditt inlägg, ljug och misstolkningar, i ett f.ö obegripligt inlägg, i kampanjen för sprutan?Nissens skrev:
Lärospånet förlitar sig till att ta infektionen i övre luftvägarna på ett naturligt sätt i st f i musklerna och tror att det är det bästa sättet för en person utanför riskgrupperna. Om han hade propagerat för sin ståndpunkt hade han blivit avstängd från tråden.
Vet inte vad du menar. Jag är inte på någons ”sida”. Men logiken haltar betänkligt när han konstaterar att tidigare friska personer dör i/med covid och samtidigt säger att eftersom han håller sig frisk så är han skyddad från att bli allvarligt sjuk.M mickef skrev:Hur är det med läsförståelsen på "er" sida? Eller är det mobbningsgenerna som förblindar? Eller som i ditt inlägg, ljug och misstolkningar, i ett f.ö obegripligt inlägg, i kampanjen för sprutan?
Lärospånet förlitar sig till att ta infektionen i övre luftvägarna på ett naturligt sätt i st f i musklerna och tror att det är det bästa sättet för en person utanför riskgrupperna. Om han hade propagerat för sin ståndpunkt hade han blivit avstängd från tråden.
Han säger alltså emot sig själv. Det är ju knappast mitt fel. Och han har ju fel, men det har du säkert koll på.