1 427 läst · 33 svar
1k läst
33 svar
Varför fungerar inte golvvärme?
Vilken temperatur har du till radiatorerna i skrivande stund när dessa har fullt flås? Och vilken temperatur läser du av vid pumpen till golvvärmen samt även på golvvärmefördelarna vid samma tidpunkt? Har du mycket mer än 30° till radiatorerna?
Vad händer om du höjer tempen i den vita "reglercentralen" typ så högt det går? Får du högre faktisk värme på termometer vid shunten?
Edit: Läste tråden slarvigt, ser att du kan få värme till radiatorerna. Ser också på bilderna att rumstermostaterna har öppnat ventilerna på åtminstone vissa GV-slingor (det blåa syns när "hatten" på ställdonet går upp så ventilen öppnar). Du skulle iofs kunna försöka ta av ställdonen och se om ventilpinnen rör sig som den ska och inte har fastnat. Ser ut som klickfäste, tryck in flärpen under LK-loggan så borde de lossna.
Finns det ett filter i kretsen? Mitt har satt igen förr och det har haft ungefär den här effekten.
Edit: Läste tråden slarvigt, ser att du kan få värme till radiatorerna. Ser också på bilderna att rumstermostaterna har öppnat ventilerna på åtminstone vissa GV-slingor (det blåa syns när "hatten" på ställdonet går upp så ventilen öppnar). Du skulle iofs kunna försöka ta av ställdonen och se om ventilpinnen rör sig som den ska och inte har fastnat. Ser ut som klickfäste, tryck in flärpen under LK-loggan så borde de lossna.
Finns det ett filter i kretsen? Mitt har satt igen förr och det har haft ungefär den här effekten.
Redigerat:
Ja, det är Skåne. Det har varit 11-16 på dagarna, bara nätterna är lite kyliga. Inne är 23 nu (inget golvvärme, men radiatorerna uppe funkar), kanske lite lägre temp i badrummet, men har inte kollat. Så det är inte kallt, men konstigt att i grannhuset golvvärme funkar ändå trots att det är fortfarande varmt ute. Och grannarna har samma system, vattenburen golvvärme.M Maestrono skrev:
Radiatorerna har inte längre fullt flås då det blev för varmt uppe. Så bilderna som jag bifogade visar temp när reglercentral var inställd på 25 grader. Nu sänkte jag till 21 som vi brukade ha och då temp till radiatorerna gick ner till 30 grader och de andra termometer visar dessa värden:F Freddan-70 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och termometer vid shunten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog av ställdonen, ventilpinnen rör sig. Hur kan jag få veta om det finns ett filter? Var sitter det/hur ser det ut?B beerfueled skrev:Vad händer om du höjer tempen i den vita "reglercentralen" typ så högt det går? Får du högre faktisk värme på termometer vid shunten?
Edit: Läste tråden slarvigt, ser att du kan få värme till radiatorerna. Ser också på bilderna att rumstermostaterna har öppnat ventilerna på åtminstone vissa GV-slingor (det blåa syns när "hatten" på ställdonet går upp så ventilen öppnar). Du skulle iofs kunna försöka ta av ställdonen och se om ventilpinnen rör sig som den ska och inte har fastnat. Ser ut som klickfäste, tryck in flärpen under LK-loggan så borde de lossna.
Finns det ett filter i kretsen? Mitt har satt igen förr och det har haft ungefär den här effekten.
Jag har en annan värmeväxlare men på min sitter det en plugg som är markerad i bilden nedan. Men den är också upptagen på motsvarande översiktsskiss i manualen liknande den som du postade tidigare i tråden, så du kanske helt enkelt inte har en. Manualen beskriver också hur man ska rensa (stänga av pumpen, stänga in och utlopp till växlare, tömma ur trycket så det inte ska spruta hejvilt när man tar ur den).L LauraS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Om jag såg rätt på bilderna verkar du ha ca 40° fram från växlare till radiatorer. Sedan har du ca 25° efter pumpen till golvvärmen. Detta är egentligen full normal tempskillnad. Och vid 25° på golvvärmen blir det inte mycket värme ut på golvet över huvudtaget. Vid den här årstiden när systemen precis drar igång på sin lägsta temp kan golvvärmen få en eftersläpning. Och det kan vara så att det inte är fel på ditt system i det hänseendet.
Din granne kanske har en annan kurva och således varmare ut från växlaren. T.ex. 50° och då även varmare ut på golvvärmen. t.ex. 30-35° och får då varmt på sina golv. Kolla med grannen vilken temperatur han har och jämför samtidigt med din temperatur.
Men det behöver ju inte vara det och då behöver du felsöka. Det krävs flöde och temperatur, och något av dessa kan saknas hos dig.
Det första jag skulle göra är och se om du har flöde i slingorna. Inget flöde kan bero på trasig pump till golvvärmen eller luft i slingorna.
Troligen funkar pumpen då du har 15° skillnad innan och efter pumpen. Men testa den i alla fall. Dra ur kontakten till den pumpen och se dels om temperaturen efter pumpen ökar, och du kan också kolla om mätarna i mätglasen på golvvärmefördelaren åker upp i toppen.
Vidare efter det kan man stänga och öppna ventilerna på fördelaren när pumpen är igång. Visaren i glasen skall då åka upp eller ned beroende på om du öppnar eller stänger. DOCK är det viktigt att hålla koll på antalet varv man vrider så man kan vrida tillbaka till det läget de står i i dag.
Utan att se exakt på bilderna så ser det bara ut som att tvättstuga har flöde och resten verkar ha dåligt flöde, vilket kan bero på luft i slingorna.
Din granne kanske har en annan kurva och således varmare ut från växlaren. T.ex. 50° och då även varmare ut på golvvärmen. t.ex. 30-35° och får då varmt på sina golv. Kolla med grannen vilken temperatur han har och jämför samtidigt med din temperatur.
Men det behöver ju inte vara det och då behöver du felsöka. Det krävs flöde och temperatur, och något av dessa kan saknas hos dig.
Det första jag skulle göra är och se om du har flöde i slingorna. Inget flöde kan bero på trasig pump till golvvärmen eller luft i slingorna.
Troligen funkar pumpen då du har 15° skillnad innan och efter pumpen. Men testa den i alla fall. Dra ur kontakten till den pumpen och se dels om temperaturen efter pumpen ökar, och du kan också kolla om mätarna i mätglasen på golvvärmefördelaren åker upp i toppen.
Vidare efter det kan man stänga och öppna ventilerna på fördelaren när pumpen är igång. Visaren i glasen skall då åka upp eller ned beroende på om du öppnar eller stänger. DOCK är det viktigt att hålla koll på antalet varv man vrider så man kan vrida tillbaka till det läget de står i i dag.
Utan att se exakt på bilderna så ser det bara ut som att tvättstuga har flöde och resten verkar ha dåligt flöde, vilket kan bero på luft i slingorna.
Manualen är lite värdelös, det verkar som att alla beskrivningar är avsedda för VVS specialister, t ex instryktioner för påfyllning och driftsättning ser ut så:B beerfueled skrev:Jag har en annan värmeväxlare men på min sitter det en plugg som är markerad i bilden nedan. Men den är också upptagen på motsvarande översiktsskiss i manualen liknande den som du postade tidigare i tråden, så du kanske helt enkelt inte har en. Manualen beskriver också hur man ska rensa (stänga av pumpen, stänga in och utlopp till växlare, tömma ur trycket så det inte ska spruta hejvilt när man tar ur den).
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns även tips för felsökning, men åtgärd är "rengör", "byt", "kontrollera" utan någon förklaring hur detta ska göras:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ett utförligt svar! Ska kolla med grannen ang temp, resten låter ganska komplicerad, men jag ska kontakta VVS igen och då kan jag ställa alla dessa frågor till honom finns det andra tips/möjliga åtgärd som jag kan be honom om att utföra?F Freddan-70 skrev:Om jag såg rätt på bilderna verkar du ha ca 40° fram från växlare till radiatorer. Sedan har du ca 25° efter pumpen till golvvärmen. Detta är egentligen full normal tempskillnad. Och vid 25° på golvvärmen blir det inte mycket värme ut på golvet över huvudtaget. Vid den här årstiden när systemen precis drar igång på sin lägsta temp kan golvvärmen få en eftersläpning. Och det kan vara så att det inte är fel på ditt system i det hänseendet.
Din granne kanske har en annan kurva och således varmare ut från växlaren. T.ex. 50° och då även varmare ut på golvvärmen. t.ex. 30-35° och får då varmt på sina golv. Kolla med grannen vilken temperatur han har och jämför samtidigt med din temperatur.
Men det behöver ju inte vara det och då behöver du felsöka. Det krävs flöde och temperatur, och något av dessa kan saknas hos dig.
Det första jag skulle göra är och se om du har flöde i slingorna. Inget flöde kan bero på trasig pump till golvvärmen eller luft i slingorna.
Troligen funkar pumpen då du har 15° skillnad innan och efter pumpen. Men testa den i alla fall. Dra ur kontakten till den pumpen och se dels om temperaturen efter pumpen ökar, och du kan också kolla om mätarna i mätglasen på golvvärmefördelaren åker upp i toppen.
Vidare efter det kan man stänga och öppna ventilerna på fördelaren när pumpen är igång. Visaren i glasen skall då åka upp eller ned beroende på om du öppnar eller stänger. DOCK är det viktigt att hålla koll på antalet varv man vrider så man kan vrida tillbaka till det läget de står i i dag.
Utan att se exakt på bilderna så ser det bara ut som att tvättstuga har flöde och resten verkar ha dåligt flöde, vilket kan bero på luft i slingorna.
Det finns fler tips beroende på vad svaret blir på frågeställningarna, men några är följande:
Går temperaturen upp när du stänger av pumpen och sedan svalnar igen när du sätter igång den igen säger det 2 saker. Pumpen funkar och att det kan vara så att primärsidan om shunten (före pumpen) inte orkar trycka in varmvatten till sekundärsidan (golvvärmesidan). Det bör inte ta mer än 30 sekunder innan det märks skillnad.
Dock kan det fortfarande vara luft i vissa av golvvärmeslingorna men du har flöde i minst 1 av dem. Men kolla av flödesindikatorerna på fördelare borde ta bort den frågeställningen.
Med detta sagt så kommer det naturligt att bli varmare på sekundärsidan om du stänger av pumpen. Men får du inte varmare på sekundärsidan och den inte följer med i temperaturökning som sker till radiatorerna om det blir kallare ute, så kan det vara ett drivtrycksproblem innan pumpen.
Då kan du till en början med utesluta att det är problem på golvvärmesidan och inrikta dig på delen före Shunten.
Nästa grej att kolla är en maxtermostatventil på shunten. Under pumpen sitter en dyktermometer instucken. Den med hoprullad kopparfärgad tråd. Den borde gå till en termostat ovanför pumpen. Antingen på tillopp eller returledningen. Jag tror den går till ett svart vred på returledningen men är ej helt säker. Tror det står RAVK på den. Denna ventil kan antingen vara för lågt inställd allternativt fått fnatt och ge fel värden.
Man kan testa den genom att höja upp den i värde ett tag och se om framledningstempen på golvvärmen höjs.
Men ha med dig att allt detta är lättare att kolla vid kallar väder ute och en högre framledningstemperatur finns. Det kan vara så att allt är korrekt inställt men det är precis nu när hösten är här och det inte är så kallt att Golvvärmen inte ska ge mer värme.
Det som eventuellt skulle kunna tala för flödesproblem på golvvärmen är att vid pump är det 25 och vid fördelare verkar det vara 20 vilket är ett stort tapp på den lilla sträckan. Men det kan vara synvilla och att termostat inte riktigt visar rätt.
Går temperaturen upp när du stänger av pumpen och sedan svalnar igen när du sätter igång den igen säger det 2 saker. Pumpen funkar och att det kan vara så att primärsidan om shunten (före pumpen) inte orkar trycka in varmvatten till sekundärsidan (golvvärmesidan). Det bör inte ta mer än 30 sekunder innan det märks skillnad.
Dock kan det fortfarande vara luft i vissa av golvvärmeslingorna men du har flöde i minst 1 av dem. Men kolla av flödesindikatorerna på fördelare borde ta bort den frågeställningen.
Med detta sagt så kommer det naturligt att bli varmare på sekundärsidan om du stänger av pumpen. Men får du inte varmare på sekundärsidan och den inte följer med i temperaturökning som sker till radiatorerna om det blir kallare ute, så kan det vara ett drivtrycksproblem innan pumpen.
Då kan du till en början med utesluta att det är problem på golvvärmesidan och inrikta dig på delen före Shunten.
Nästa grej att kolla är en maxtermostatventil på shunten. Under pumpen sitter en dyktermometer instucken. Den med hoprullad kopparfärgad tråd. Den borde gå till en termostat ovanför pumpen. Antingen på tillopp eller returledningen. Jag tror den går till ett svart vred på returledningen men är ej helt säker. Tror det står RAVK på den. Denna ventil kan antingen vara för lågt inställd allternativt fått fnatt och ge fel värden.
Man kan testa den genom att höja upp den i värde ett tag och se om framledningstempen på golvvärmen höjs.
Men ha med dig att allt detta är lättare att kolla vid kallar väder ute och en högre framledningstemperatur finns. Det kan vara så att allt är korrekt inställt men det är precis nu när hösten är här och det inte är så kallt att Golvvärmen inte ska ge mer värme.
Det som eventuellt skulle kunna tala för flödesproblem på golvvärmen är att vid pump är det 25 och vid fördelare verkar det vara 20 vilket är ett stort tapp på den lilla sträckan. Men det kan vara synvilla och att termostat inte riktigt visar rätt.
Tack för all hjälp och förklaringar!F Freddan-70 skrev:Det finns fler tips beroende på vad svaret blir på frågeställningarna, men några är följande:
Går temperaturen upp när du stänger av pumpen och sedan svalnar igen när du sätter igång den igen säger det 2 saker. Pumpen funkar och att det kan vara så att primärsidan om shunten (före pumpen) inte orkar trycka in varmvatten till sekundärsidan (golvvärmesidan). Det bör inte ta mer än 30 sekunder innan det märks skillnad.
Dock kan det fortfarande vara luft i vissa av golvvärmeslingorna men du har flöde i minst 1 av dem. Men kolla av flödesindikatorerna på fördelare borde ta bort den frågeställningen.
Med detta sagt så kommer det naturligt att bli varmare på sekundärsidan om du stänger av pumpen. Men får du inte varmare på sekundärsidan och den inte följer med i temperaturökning som sker till radiatorerna om det blir kallare ute, så kan det vara ett drivtrycksproblem innan pumpen.
Då kan du till en början med utesluta att det är problem på golvvärmesidan och inrikta dig på delen före Shunten.
Nästa grej att kolla är en maxtermostatventil på shunten. Under pumpen sitter en dyktermometer instucken. Den med hoprullad kopparfärgad tråd. Den borde gå till en termostat ovanför pumpen. Antingen på tillopp eller returledningen. Jag tror den går till ett svart vred på returledningen men är ej helt säker. Tror det står RAVK på den. Denna ventil kan antingen vara för lågt inställd allternativt fått fnatt och ge fel värden.
Man kan testa den genom att höja upp den i värde ett tag och se om framledningstempen på golvvärmen höjs.
Men ha med dig att allt detta är lättare att kolla vid kallar väder ute och en högre framledningstemperatur finns. Det kan vara så att allt är korrekt inställt men det är precis nu när hösten är här och det inte är så kallt att Golvvärmen inte ska ge mer värme.
Det som eventuellt skulle kunna tala för flödesproblem på golvvärmen är att vid pump är det 25 och vid fördelare verkar det vara 20 vilket är ett stort tapp på den lilla sträckan. Men det kan vara synvilla och att termostat inte riktigt visar rätt.
Hatar DanfosT TheGame skrev: