Det är väl för att du har en fasad kan på bänkskivan där som inte blir så snyggt annars?
Finns nog många olika sätt. Tror jag sett vissa som kör cirkelsågen på kanten och sen gör ett 45 gradigt snitt på slutet.
Vad är anledningen till att man gör denna böj? Jämfört med att bara kapa båda skivorna 45 grader. Man börjar alltså med att kapa 45 grader så att hörnet är gerat, sen rundar man av och kapar resterande 90 grader.
Misstänker att det är för att spara material? Kapar man båda 45 grader så är det ju absolut enklast men man får ju två trekanter av materialet som blir spill. Med ovanstående blir det bara några cm. Med dyrt material blir det så klart billigare men om det blir snyggare vete tusan?
Misstänker att det är för att spara material? Kapar man båda 45 grader så är det ju absolut enklast men man får ju två trekanter av materialet som blir spill. Med ovanstående blir det bara några cm. Med dyrt material blir det så klart billigare men om det blir snyggare vete tusan?
Jo säkert för att spara material, sen tror jag det är rätt svårt att få till en så lång gering bra och det är ju sällan vinklarna exakt 90 grader heller, då tror jag denna metod är mer förlåtande.
Utöver spillet får du tunna spetsar som är mer benägna att spricka och en lååååång skarv utan stöd.Tomtom79 skrev:
Vad är anledningen till att man gör denna böj? Jämfört med att bara kapa båda skivorna 45 grader. Man börjar alltså med att kapa 45 grader så att hörnet är gerat, sen rundar man av och kapar resterande 90 grader.
Det finns motsvarande mallar från andra tillverkare, den från Festool såg ju dock väldigt redig ut. Här är ett exempel på annan: https://www.amazon.se/CMT-CMT650-saw/dp/B00LJ36J0M
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för plast och varför är den där?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför detta jävla skit!!!
Information & Feedback -
Vad, hur och varför ska jag göra åt den gröna påväxten på detta tak?
Tak & Vind -
Vad kan detta bero på att fogarna verkar släppa?
Fasad -
Varför fungerar inte detta nyinköpta lysrör i denna armatur?
Belysning