I min rosavärld finns endast T30 och Ph2 ^_^ blir enklare så.... har upplevt så många gånger när man skall ha bitsrally när någon har hittat en glasburk med skruv och börjat blandmissbruka :mad:

C
Detta föredrar jag framför spårskruv:
  • torx (givetvis)
  • lim
  • plugg
  • silvertejp
  • begagnat tuggummi
  • spik
  • stå kvar och hålla i träbiten (nästan)

• Haha
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Torx är trevligt
PH är okej
HEX är trevligt

Helst av allt gillar jag HEX med fläns då den också går att skruva från sidan. Sen är det såklart skillnad på bra och dåliga bits.

Men grundproblemet är att det används för många varianter av mönster och för många olika storlekar. Gäller även tjockleken på skruvarna

Oj oj oj, vad folk blir upprörda på grund av en så enkel sak som en skruvskalle. Själv har jag insett att varje skalle har sin plats, även den föråldrade spårskruven.
Vad jag däremot kan irritera mig på är att det ska vara så förbannat många olika sorters skruv när man ska montera en skorsten t.ex. Hade varit så mycket smidigare om man bara behövde ett sorts bits eller hylsa.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
hsd
Pröva skruva loss en överålad torx

Spårskruvar är det enda som fungerar ordentligt utomhus....... men tyvärr börjar de bli svåra att få tag på.
Inomhus föredrar jag torx.

hsd hsd skrev:
Pröva skruva loss en överålad torx
Bara tillaga ålen över öppen eld, ät den, och skruva sedan loss skruven.

• Haha
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Gillar spårad skruv till att sätta upp ellutag mm mest för att de jag har är kullriga skallar på och då ger en lite justeringsmöjlighet. Ser aldrig torx eller stjärna med kullrig skalle.

Osthuvud duger väl lika bra som kullrig.
Men kryss och torx har lite större diameter på skallarna än spårskruv.

Protte

Bara så vi vet hur framtiden ser ut :p

• Humoristisk jämförelse mellan Star Wars ljussabel och skruvar, med text "De använde Phillips-skruv".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
WaldenWoods och 5 till
  • Laddar…
Framtiden? Det där var ju a long time ago.

När det gäller att lossa övermålade skruvar så spårskruven bäst;)

Om det är något som verkligen sitter fast
Då föredrar jag insex. Det är lättare att få bitset att passa.

Men jag föredrar den skruven som man har helt rätt bits till... Och är av bra kvalité :D

lärjungen
Personligen tycker jag övermålade skruvar inte är något hållbart argument. Skall man riva en målad vägg är det för mycket jobb att dra ut varenda skruv med skruvdragare oavsett om det är PH2 eller thorx. Man river av gipsskivorna med kofot, och samma öde går skruvarna till mötes. Ska man bara skruva ut en eller två övermålade skruvar av nån anledning, visst, då är det lättare om det är PH2 eller liknande, men finns det verkligen nån som skruvar ut varenda skruv på en målad och gipsad vägg? Vilket dödande av tid :surprised:

H heimlaga skrev:
Spårskruvar är det enda som fungerar ordentligt utomhus.......
Det där får du gärna förklara.:thinking:Själv har jag skruvat en massa torx utomhus och fattar nog inte problemet.

Janus82 Janus82 skrev:
Vill man av något skäl montera ner en gipsskiva som är spacklad så är man glad att det är stjärnskruv. Det är bara att trycka i biten så pressas spacklet bort. I allra värsta fall får man skrapa med en knivspets för att rensa spåren. på en torx hade det varit mycket bökigare.
Det löser man med ett varv med högtryckstvätten först bara. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.