Inspirerad av Daniels strålande redogörelse har jag nu beställt lite Weragrejor från Conrad (tack LilleNo för det tipset). Konstaterade att de finns hos Ahlsell också, men de var mycket dyrare där (åtminstone för mig som liten kund hos Ahlsell).

Har någon ett tips på en bra spärrskruvmejsel att sätta mina fina nya bits i de gånger när skruvdragare inte ryms? Lyckades inte hitta något lämpligt när jag letade.
 
Redigerat:
StockholmM skrev:
Inspirerad av Daniels strålande redogörelse har jag nu beställt lite Weragrejor från Conrad (tack LilleNo för det tipset). Konstaterade att de finns hos Ahlsell också, men de var mycket dyrare där (åtminstone för mig som liten kund hos Ahlsell).

Har någon ett tips på en bra spärrskruvmejsel att sätta mina fina nya bits i de gånger när skruvdragare inte ryms? Lyckades inte hitta något lämpligt när jag letade.

Gillar PB Swisstools mejsel, den kostar dock en del. Annars så finns ju Bahco som jag också använder, är det trångt så kanske stubbvarianten är ett alternativ.

/H
 
Kanonbra tips, tack! Hittade inte Swiss-tool-mejseln på någon webshop men har beställt Bahcomejseln du rekommenderade samt en kortare formad som ett handtag jag hittade samtidigt (den här). Duger säkerligen utmärkt till mina behov.
 
C
Fotografen Fotografen skrev:
Spårskruv och Philips är helt enkelt mycket vackrare än de apfula torxskallarna.
Eller hur!!! Fast det tar många gånger längre tid. Och man får kassera en hel del som blir utslitna i spåret innan man har fått i dem helt. Och när skruvdragaren glider ur blir det märken i träet kring skruven. Gjorde just ett jämförande test:
Träplankor med inskruvade och utslitna skruvskallar samt en hög med skruvar i nederkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Wow. En nio års bumpning bara sådär :surprised:

Men frågeställningen TS har var intressant. Har också rivit mig i håret och undrat över varför PH- och PZ-skruvarna fortfarande är så vanliga inom byggsektorn. Spånskruvar, gipsskruvar, till och med vissa trallskruvar med flera. Men den värsta måste ju ändå vara golvskruven med fyrkantiga spår. Vad är poängen med den? Jag köpte såna skruvar till ett golvjobb för några år sedan, ovetandes om att det var just fyrkantiga spår. Det värsta var att skruvpaketen inte innehöll själva bitsen (vilket ju brukar vara standard nuförtiden). Jag som lärling hade i alla fall ingen aning om att sådana ens existerade, och inte fanns de med i de olika bitssatser vi hade i bilen. En kollega som ändå hade vägarna förbi räddade dagen genom att svänga in via en bygghandel på vägen. Men som sagt: varför finns de??
 
Ja det var en gammal tråd som dök upp här.

Avseende fyrkantsbits begriper jag inte heller påfundet.
De har i många tider i min värld bara funnits för fönsterbleck typ men kom till en kund och skulle plocka bort golvlister som skruvats fast med golvlistskruv som också hade den typen men inte en enda av mina 6 bitssatser hade en sådan liten fyrkantig bits.

Vad gäller stjärna vs torx hävdar jag fortfarande att stjärnan är bäst inom träskruv och torx bara fungerar bra på större skruvar där spåret kan bli tillräckligt djupt.

Har någon problem med stjärnorna så handlar allt om handhavandefel för man inte ser skillnad på en PH och en PZ så man använder fel bits.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 3 till
  • Laddar…
Lär er skillnaden så här ni inte heller några problem med stjärnorna... ;):p:cool:

PH och PZ skruvmejselspetsar med matchande skruvar för att illustrera skillnaden.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har någon problem med stjärnorna så handlar allt om handhavandefel för man inte ser skillnad på en PH och en PZ så man använder fel bits.
Jag känner ett oemotståndligt behov av att protestera.

Problemet med båda dessa är att minsta lilla vinkelfel på skruvdragaren ger upphov till en kraft som vill trycka bitsen ut skruvskallen medan torxen alltid kan skruvas utan att du pressar mot skruven.

Heja torx.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag känner ett oemotståndligt behov av att protestera.

Problemet med båda dessa är att minsta lilla vinkelfel på skruvdragaren ger upphov till en kraft som vill trycka bitsen ut skruvskallen medan torxen alltid kan skruvas utan att du pressar mot skruven.

Heja torx.
Hehe

Otroligt så olika man kan uppleva saker...

Jag köper torxen på större skruv eller möjligtvis inom metallskruvar men på de 3,5mm träskruv som väl står för typ 75% av de skruv jag skruvar så är PZ2 ofrånkomligt bäst i min värld...

Heja Pozi.
 
Rickard.
Allt har sin sak, varför fyrkantsbitsen (robertson) fortfarande används vet jag faktiskt inte, det är en 100årig uppfinning som borde begravas på ett museum i Canada. Stjärna (klumpar ihop dom) är bra då den går att lägga bra mycket mer kroppsvikt bakom den jämfört med en torxskruv som vill vrida sig på bitsen.

Själv är jag då pissless på att många tillverkare jagar så liten bits som möjligt (ex essves träskruv) då en t20 är betydligt svagare än en t25 och det är som jag kan se det helt utan fördelar då huvet behåller sin storlek.

Har ett minne på ämnet då jag fick ut några lådor betongskruvar med t25 som inte gick använda då bitsen gick av varannan skruv, hade då skruvat säkert 500 tidigare på en och samma t30bits.
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Spårskruv och Philips är helt enkelt mycket vackrare än de apfula torxskallarna.
Vacker? Det enda vackra i skruvvägen tucker jag är kullriga spårskruv. Möjligen halvkullriga. Och så ska spåren alla vara vågräta efter åtdragning.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hehe

Otroligt så olika man kan uppleva saker...

Jag köper torxen på större skruv eller möjligtvis inom metallskruvar men på de 3,5mm träskruv som väl står för typ 75% av de skruv jag skruvar så är PZ2 ofrånkomligt bäst i min värld...

Heja Pozi.
Ja faktiskt. Du borde prova en låda Essve-skruv. Jag tror alla dimensioner i den essveplåtlåda jag har är torx, ända ner till de allra minsta.... Det enda jag inte hittar som torx är gipsskruv och det kanske det finns ett skäl till för spacklingen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det enda jag inte hittar som torx är gipsskruv och det kanske det finns ett skäl till för spacklingen.
Mig veterligen används Ph kryss i gipsskruv av den anledningen att bitet släpper hoppar ur när skruvmomentet blir för tungt allt för att man inte ska råka dra skruven genom pappen..
Inga problem idag då alla kör met automat..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja faktiskt. Du borde prova en låda Essve-skruv. Jag tror alla dimensioner i den essveplåtlåda jag har är torx, ända ner till de allra minsta.... Det enda jag inte hittar som torx är gipsskruv och det kanske det finns ett skäl till för spacklingen.
Vill man av något skäl montera ner en gipsskiva som är spacklad så är man glad att det är stjärnskruv. Det är bara att trycka i biten så pressas spacklet bort. I allra värsta fall får man skrapa med en knivspets för att rensa spåren. på en torx hade det varit mycket bökigare. Men förutom det specialfallet så finns det väl ingenting som ursäktar stjärnskruvarnas existens.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Mig veterligen används Ph kryss i gipsskruv av den anledningen att bitet släpper hoppar ur när skruvmomentet blir för tungt allt för att man inte ska råka dra skruven genom pappen..
Inga problem idag då alla kör met automat..
haha, det är ju ganska roligt iallafall, även om det kanske inte är helt sant...... (?)....man använder skruvskallar som är så dåliga att man inte ens kan dra en skruv genom papper utan att bitsen hoppar. Vad säger du om det @Paul-Staffanstorp .....:)
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.