10 333 läst · 39 svar
10k läst
39 svar
Varför fick jag en stöt?
Alltså det var en mellanvägg jag tog ner. Till den väggen kom ett rör med ev svart och blå ledare. I dosan delade den blå lampan upp sig till två lampor som satt på denna mellanvägg. När jag tog bort väggen var jag tvungen att ta bort dessa två blå kablar och det var dom jag tvinnade upp i dosan. Det enda som är kvar nu när väggen är borta är en svart och blå kabel som kom in till väggen, inget annat.
Jag antar att fasen är helt urkopplad då säkringen är urskruvad. Hur mäter jag nollan om jag bara har tillgång till nollan? fasen när den är urkopplad är ju bara en "lös kabel". Finns det något smart mätinstrument för detta? I vanliga fall hade jag bara mätt mellan fast och nolla med en multimeter med när fasen är urkopplad är det som att mäta mellan nolla och luft".
Jag antar att fasen är helt urkopplad då säkringen är urskruvad. Hur mäter jag nollan om jag bara har tillgång till nollan? fasen när den är urkopplad är ju bara en "lös kabel". Finns det något smart mätinstrument för detta? I vanliga fall hade jag bara mätt mellan fast och nolla med en multimeter med när fasen är urkopplad är det som att mäta mellan nolla och luft".
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om enda som är kvar är svart-blå och enda som fanns tidigare var en uppdelning av dem till två lampor finns inte mycket annat än att du missat frånkopplingen eller förklarar du läget fel. Gör några streck som en enkel skiss med allt så kanske det går att förstå vad du menar för det är svårt att få ihop vad du beskriver med vad som hände.
En metod att mäta om en ledare är spänningssatt är att ansluta en jordad skarvsladd till ett jordat uttag och dra in den i rummet där du vill mäta. Sedan mäter du med voltmetern mellan jordblecket i skarvsladden och tråden du undrar över. Som alltid finns det utrymme för missar, men du vet mer efter den mätningen än innan i alla fall.
Du kan använda en enkel Phasen, ElFix eller liknande "testpenna" för att testa lösa ändar för spänningslöshet kolla i så fall att den funkar före (och efter) test mot någon känd spänningsförande del. Nu hjälper inte detta mot fallet med strömbelastad nolla som varit uppe i tråden inte förrän man bryter upp den och då är det försent. Då passar en strömtång bättre för att konstatera om det går ström i den innan man lossar men har man alla instrument har man förhoppningsvis också lite mer förståelse för hur det hänger ihop
Om du vill komma vidare här är det bättre om du gör någon skiss eller bilder på delar annars är det omöjligt att säga något vettigt.
Om du vill komma vidare här är det bättre om du gör någon skiss eller bilder på delar annars är det omöjligt att säga något vettigt.
Ja ser det ut så och du verkligen bröt rätt säkring är det inte så troligt att du fick en stöt genom att skilja nollan. Att säkringen hör till denna delen kan du ju enkelt kolla i efterhand genom att mäta mellan blå-svart med säkringen till och från.Kenny Lundbäck skrev:
Skulle det bero på någon delad 2-3-fasgrupp bör i så fall blå vara fas där och sen någon (felaktigt inkopplad) belastning mellan faser bakmatat den tråden. Inget problem eller fel med grupper som enpoligt försörjs via två eller tre faser om det görs vettig som nämndes tidigare. Tex direkt uppdelning direkt i en dosa eller åtminstone inga andra kopplingar än delning i såna dosor.
Och som ofta lätt felaktigt brukar skrivas på forumet är det inget som blivit tillåtet på senare tid det har varit ok under all tid vi behöver tänka på här på BH. Det har gällt att koppla enpoliga förbrukare till flerpoliga grupper och förutsättningarna var beskrivna i tidigare föreskrifter bla uppmärkning vid central osv. Det som inte var tillåtet och som fortfarande är dåligt men möjligt är blandning av laster mellan faser och samtidigt andra mellan fas och nolla.
En hustillverkare som använde detta alltid och fullt ut på ett bra sätt var Modulent.
Det skulle kunna vara en förklaring.Kenny Lundbäck skrev:
En annan sak som skulle kunna bidra till en lösning på detta mysterium är att blå är något annat än nolla.
Vad är det för lampor, vanliga glödlampor eller något annat?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fick stöt av lamputtag, vad är felet?
El -
Varför fick jag ström i mig av laddstation för 18-36 V batterier (telefon ikopplad i USB-uttag)?
El -
Fot larm på nibe750 hög Kundens ut är den farligt hur kan man bli av med den så varför fick jag den
Värmepumpar -
Vilka faktorer styr värdeåret/varför fick vi det värdeår vi fick?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fick stöt av en dubbelisolerad lampa
El