10 333 läst · 39 svar
10k läst
39 svar
Varför fick jag en stöt?
Spänning i nollan blir det även med endast enfaslaster anslutna ifall man bryter den gemensamma nollan.Avemo skrev:
Just därför är det så jätte jätte jätte-bra med flerpolig säkring.
Har ni några råd vad jag bör göra? Ska jag bara låta det vara eller tycker ni jag bör ta hem en elektriker som får kolla på problemet? Jag har inte någon ekonomi för någon omfattande omdragning av elen tyvärr. Det har fungerat i 30 år och enda problemet hittills har väl varit att spänning låg på även fast säkringen var dragen.
Jag har grundläggande kunskaper om el, de vill säga ett år på gymnasiet så jag är inget proffs på det hela. Jag förstår tyvärr inte vad ni pratar om när ni säger delad 3-fas/2-fas, jag kan kan ana vad ni pratar om men inte mer än så.
Jag har grundläggande kunskaper om el, de vill säga ett år på gymnasiet så jag är inget proffs på det hela. Jag förstår tyvärr inte vad ni pratar om när ni säger delad 3-fas/2-fas, jag kan kan ana vad ni pratar om men inte mer än så.
Japp, ska det bli farlig spänning i den brutna fasledaren så är det som du säger.Avemo skrev:
Jag skrev om farlig spänning i neutralledaren i inlägg #8
Redigerat:
Finns gruppschema? en bild på det och centralen. kan ge ledtrådar.Kenny Lundbäck skrev:Har ni några råd vad jag bör göra? Ska jag bara låta det vara eller tycker ni jag bör ta hem en elektriker som får kolla på problemet? Jag har inte någon ekonomi för någon omfattande omdragning av elen tyvärr. Det har fungerat i 30 år och enda problemet hittills har väl varit att spänning låg på även fast säkringen var dragen.
Var försiktig om du ska göra detta nedan, och bryt inkommande ström vid tex mätarsäkringarna.
Öppna centralen och följa ledaren från den urskruvade säkringen och se vilket rör eller kabel den går in i. sedan räkna antalet ledare. och kika vart resterande ledare går. någon kanske går till någon annan säkring.
Om man hittar aktuellt rör / kabel vid centralen. Då bör innehålla max 3 ledare fas, nolla och ev skyddsledare. Innehåller den däremot 4 eller 5 ledare kan man misstänka att det är en 2 eller 3 fas grupp.
Ta gärna en bild på kopplingsdosan och centralen.
Ta gärna en bild på kopplingsdosan och centralen.
Tja rådet jag kan ge är väl att då du säkert kan gå i land med detta själv om du vill lära dig lite och det inte är för bråttom, så får du väl själv välja hur du vill göra.Kenny Lundbäck skrev:Har ni några råd vad jag bör göra? Ska jag bara låta det vara eller tycker ni jag bör ta hem en elektriker som får kolla på problemet? Jag har inte någon ekonomi för någon omfattande omdragning av elen tyvärr. Det har fungerat i 30 år och enda problemet hittills har väl varit att spänning låg på även fast säkringen var dragen.
Tar du dit en elektriker är h*n förhoppningsvis av en sådan sort som gärna förklarar lite hur det är kopplat och varför till dig om du frågar. Inte säkert dock, en del har säkert ingen lust att förmedla någon info. Och något fåtal vet ju inte heller själva vad de gör. :eek:
En sak som kan vara är att du möjligen redan bränt sönder någon ansluten apparat ifall det var nollan du brutit i en flerfasgrupp. Det beror på en massa olika faktorer.
I en trefasgrupp har du fem ledare. Tre olika faser från antingen tre olika säkringar eller från en trepolig säkring. Dessutom en neutralledare och en jordledare. När den delas upp så grenar nollan och jorden upp sig och följer alla grenar. De tre faserna följer varsin gren. Exempelvis har du första fasen, nollan och jorden till sovrum ett, andra fasen, nollan och jorden till sovrum två samt tredje fasen, nollan och jorden till vardagsrummet.
Om du i det läget delat på nollan i en dosa där det finns fler än tre ledare så kan du få farlig spänning på den brutna ledaren trots att du skruvat ur en säkring. Om det bara fanns två trådar i dosan och du är säker på att du skruvat ur rätt säkring så borde inte detta vara fallet. Men det är klart att det kan finnas en felaktig koppling någonstans så att någon pryl använder nolla och fas från olika grupper. Normalt skall nolla och fas följas åt i hela gruppens dragning.
Om du i det läget delat på nollan i en dosa där det finns fler än tre ledare så kan du få farlig spänning på den brutna ledaren trots att du skruvat ur en säkring. Om det bara fanns två trådar i dosan och du är säker på att du skruvat ur rätt säkring så borde inte detta vara fallet. Men det är klart att det kan finnas en felaktig koppling någonstans så att någon pryl använder nolla och fas från olika grupper. Normalt skall nolla och fas följas åt i hela gruppens dragning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
En bild på teorin om bakmatning via trefasbelastningar finns här.
https://www.byggahus.se/forum/el/258649-1-fas-till-3-fas-i-friggebod-2.html?perpage=30#post2262709
Det låter lite osannolikt att du skulle ha ett sådant fall, men man vet aldrig. Det är svår att se andra orsaker härifrån.
https://www.byggahus.se/forum/el/258649-1-fas-till-3-fas-i-friggebod-2.html?perpage=30#post2262709
Det låter lite osannolikt att du skulle ha ett sådant fall, men man vet aldrig. Det är svår att se andra orsaker härifrån.
Så om jag förstår det rätt så är det endast nollan jag kunde få en stöt av då fasen är helt urkopplad. Menar ni då att t.ex ström går igenom en fas, igenom en apparat och ut i nollan och att det var den strömmen jag fick in i mig?
Ja det är teorin. Men eftersom ingen vet hur det ser ut hos dig, så blir det bara en spekulation.
Men en kontrollfråga, hur säker är du på att ledningen du klippte verkligen bröts av den säkring du bröt?
Bara för att lampan i det rum där ledningen går i slocknar betyder ju inte med säkerhet att ledningen hör till den lampan. Det kan vara en ledning till uttag i samma rum (vanligt att man låter minst två olika säkringar mata ett rum), eller en ledning som passerade på väg till ett annat rum. Men har du kunnat se att ledningen ifråga verkligen gick till lampan, så har du troligen brutit rätt säkring, men möjligen att det är två säkringar till för gruppen.
Men en kontrollfråga, hur säker är du på att ledningen du klippte verkligen bröts av den säkring du bröt?
Bara för att lampan i det rum där ledningen går i slocknar betyder ju inte med säkerhet att ledningen hör till den lampan. Det kan vara en ledning till uttag i samma rum (vanligt att man låter minst två olika säkringar mata ett rum), eller en ledning som passerade på väg till ett annat rum. Men har du kunnat se att ledningen ifråga verkligen gick till lampan, så har du troligen brutit rätt säkring, men möjligen att det är två säkringar till för gruppen.
Du skrev i första inlägget att det var när du skulle tvinna ihop de två blå ledarna i dosan som du fick en stöt. Det talar för att det var nolledaren i en spänningssatt grupp med någon inkopplad belastning som du fingrade på. Den stora frågan är varför det var spänning i gruppen när du skruvat ur säkringen.Kenny Lundbäck skrev:
Det kan bero på att den är del av en uppdelad två- eller trefasgrupp även om det då borde finnas fler trådar som passerar genom dosan.
Det skulle också kunna vara en otillåten koppling någonstans där någon blandat grupper så att en last är inkopplad mellan fasen från en grupp och nollan från en annan.
Sedan kan det vara bra att inte lita för mycket på dragningen av de trådar man ser. Nöj dig inte med att lampan slocknar. Mät på trådarna för att kontrollera att de inte är spänningsförande innan du petar på dem. Det spelar ingen roll om man får en stöt för att man tagit fel säkring, inte alla säkringar eller för att någon annan kopplat fel. Det är lika farligt i alla fallen.