33 790 läst · 48 svar
34k läst
48 svar
Varför får jag inte värme i alla element?
Vi är fyra pers i hushållet än så länge. Barnen kan i princip flytta när som helst, då är det bara mor och jag kvar. Vi duschar bara en bråkdel i tid jämför med ungjävlarna, med bibehållen hygien
VV för fyra pers och värme till 160m3, är varierande från år till år, men mellan 4000 och 4700kWh brukar det landa på. Vissa år har vi tillochmed varit under 4000. Nja, jag har svårt att se hur jag skall spara där. Nästa steg är att jag tänkt skaffa lågenergicirkpumpar
VV för fyra pers och värme till 160m3, är varierande från år till år, men mellan 4000 och 4700kWh brukar det landa på. Vissa år har vi tillochmed varit under 4000. Nja, jag har svårt att se hur jag skall spara där. Nästa steg är att jag tänkt skaffa lågenergicirkpumpar
Eftersom det är en gammal VP du har , en s.k ON/OFF modell , så är det lite annorlunda med dom , inget märkvärdigt , bara att dom går direkt och inte varierar i kraft , har en liknande själv
Som info ,det sitter ett likadant filter på KB kretsen , ibland kan det bli lite gegga i dom , inte säkert .att du har det
Som info ,det sitter ett likadant filter på KB kretsen , ibland kan det bli lite gegga i dom , inte säkert .att du har det
Om dom siffror stämmer så kan varje person endast duscha en bit över 200 minuter per år, 5 minuter i veckan... Men om kör 7 grader inne blir ju en 20 graders dusch rätt varm, win-win!S Snål-Jocke skrev:Vi är fyra pers i hushållet än så länge. Barnen kan i princip flytta när som helst, då är det bara mor och jag kvar. Vi duschar bara en bråkdel i tid jämför med ungjävlarna, med bibehållen hygien
Vilka faktorer baserade du denna sinnrika uträkning på, en 160m3 stor stengrotta i Sibirien eller en Frigolitlåda i Malaysia? Räknade du med hunden och någon kanin, eller glömde du högtryckspumpen till duschvattnet? Är det helt nybyggt eller är det trehundra år gammalt? Ibland häpnar jag....
Nu är det inte min energiförbrukning som skall diskuteras i denna tråden, att jag tog upp den var en (egentligen oväsentlig) del i mitt svar till TS. Jag kommer därför inte att diskutera den vidare, inte här iaf.
Nu är det inte min energiförbrukning som skall diskuteras i denna tråden, att jag tog upp den var en (egentligen oväsentlig) del i mitt svar till TS. Jag kommer därför inte att diskutera den vidare, inte här iaf.
Blå ventil på bild stänger jag av. Under vp på ett rör märkt IN sitter en röd ventil som man kan stänga av. Utöver dem, så hittar jag inte många flerL Liteavvarje skrev:
1-plans fristående hus > 1980 i zon 4 med 3 glas med std takhöjd. Om du fyllt halva huset med uretanskum är det ju knappast intressant att veta förbrukningen.S Snål-Jocke skrev:Vilka faktorer baserade du denna sinnrika uträkning på, en 160m3 stor stengrotta i Sibirien eller en Frigolitlåda i Malaysia? Räknade du med hunden och någon kanin, eller glömde du högtryckspumpen till duschvattnet? Är det helt nybyggt eller är det trehundra år gammalt? Ibland häpnar jag....
Bara att stånga dom , men stäng hela VP först , det kommer lite vatten när du öppnarC Crikke skrev:
ca 2-3 cl , efter rengörning och tillbaka med filtret , så drar du inte till det tajt utan öppnar ventilen nederst , då går luften ut genom gängorna på filtret , sen dra du till och klart , starta upp VP igen
Hej! Kanske det kan vara strypt i själva kopplet till dom kalla elementen? Att nån har strypt flödet till själva elementet för att typ spara på energi eller så?
Har varit ute för det många gånger där vissa element är kalla men där allt annat funkar.
Har varit ute för det många gånger där vissa element är kalla men där allt annat funkar.
Stängde ner alla fungerande element imorse, då satte alla de andra igång. Dock ett par stycken som inte blir varma på returröret. Öppnat upp ventil och motionerat insexskruven som sitter som stopp. Ingen framgång och där är helt torrt när jag tar av ventillocket. På de andra med fungerande retur, så har där ändå kommit vatten när jag tagit av det locket. Är det stopp i dessa element?
För att få ut värme till alla radiatorer så måste du strypa flödet till den första radiatorn och sedan andra och tredje osv. Den första radiatorn måste vara mer strypt än den andra. Om det inte finns någon strypning så tar värmevattnet den lättaste vägen. Det kallas att man balanserar eller justerar in ett värmesystem.
Ps. Det kan förstås vara smuts som hindrar flödet.
Ps. Det kan förstås vara smuts som hindrar flödet.