Tänkte slå ett öga på returfiltret. Lite osäker på om detta kan vara rätt

• Värmepump från Thermia med synliga rörkopplingar och en ventil på ett kaklat golv, osäkerhet kring returfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventil och slang monterad intill värmesystem, användare osäker på returfiltrets placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips till snål-Jocke:
Byt ut din 20 år gamla pump till en modern. Man sparar snabbt in kostnaden mot lägre förbrukning.

Vi är fyra pers i hushållet än så länge. Barnen kan i princip flytta när som helst, då är det bara mor och jag kvar. Vi duschar bara en bråkdel i tid jämför med ungjävlarna, med bibehållen hygien ;)

VV för fyra pers och värme till 160m3, är varierande från år till år, men mellan 4000 och 4700kWh brukar det landa på. Vissa år har vi tillochmed varit under 4000. Nja, jag har svårt att se hur jag skall spara där. Nästa steg är att jag tänkt skaffa lågenergicirkpumpar :)

Har du utegivare ? Hur varmt är det isåfall ute ? Värmestopp är på ?
Redigerat: Såg det som att det inte var värme i alla element, läste slarvigt.:oops:

Redigerat:
  • Gilla
Crikke
  • Laddar…
L
C Crikke skrev:
Tänkte slå ett öga på returfiltret. Lite osäker på om detta kan vara rätt
Det som syns på bild ett är filtret med ventil ovan , finns en till efter syns inte , men du måste hitta en del avstängare innan du öppnar sexkanten . sitter ett gallerfilter där , enkelt att rensa

• Gilla
Crikke
  • Laddar…
Ser ut som ett filter.
Kan inte värmepumpar något vidare, men
se till att stänga av ventiler så att så liten del av systemet som möjligt luftas.
Och se till att värmen är av så du inte skållar dig.

• Gilla
Crikke
  • Laddar…
L
Eftersom det är en gammal VP du har , en s.k ON/OFF modell , så är det lite annorlunda med dom , inget märkvärdigt , bara att dom går direkt och inte varierar i kraft , har en liknande själv
Som info ,det sitter ett likadant filter på KB kretsen , ibland kan det bli lite gegga i dom , inte säkert .att du har det

S Snål-Jocke skrev:
Vi är fyra pers i hushållet än så länge. Barnen kan i princip flytta när som helst, då är det bara mor och jag kvar. Vi duschar bara en bråkdel i tid jämför med ungjävlarna, med bibehållen hygien ;)

VV för fyra pers och värme till 160m3, är varierande från år till år, men mellan 4000 och 4700kWh brukar det landa på. Vissa år har vi tillochmed varit under 4000. Nja, jag har svårt att se hur jag skall spara där. Nästa steg är att jag tänkt skaffa lågenergicirkpumpar :)
Om dom siffror stämmer så kan varje person endast duscha en bit över 200 minuter per år, 5 minuter i veckan... Men om kör 7 grader inne blir ju en 20 graders dusch rätt varm, win-win!

Vilka faktorer baserade du denna sinnrika uträkning på, en 160m3 stor stengrotta i Sibirien eller en Frigolitlåda i Malaysia? Räknade du med hunden och någon kanin, eller glömde du högtryckspumpen till duschvattnet? Är det helt nybyggt eller är det trehundra år gammalt? Ibland häpnar jag....

Nu är det inte min energiförbrukning som skall diskuteras i denna tråden, att jag tog upp den var en (egentligen oväsentlig) del i mitt svar till TS. Jag kommer därför inte att diskutera den vidare, inte här iaf.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det som syns på bild ett är filtret med ventil ovan , finns en till efter syns inte , men du måste hitta en del avstängare innan du öppnar sexkanten . sitter ett gallerfilter där , enkelt att rensa
Blå ventil på bild stänger jag av. Under vp på ett rör märkt IN sitter en röd ventil som man kan stänga av. Utöver dem, så hittar jag inte många fler

S Snål-Jocke skrev:
Vilka faktorer baserade du denna sinnrika uträkning på, en 160m3 stor stengrotta i Sibirien eller en Frigolitlåda i Malaysia? Räknade du med hunden och någon kanin, eller glömde du högtryckspumpen till duschvattnet? Är det helt nybyggt eller är det trehundra år gammalt? Ibland häpnar jag....

Nu är det inte min energiförbrukning som skall diskuteras i denna tråden, att jag tog upp den var en (egentligen oväsentlig) del i mitt svar till TS. Jag kommer därför inte att diskutera den vidare, inte här iaf.
1-plans fristående hus > 1980 i zon 4 med 3 glas med std takhöjd. Om du fyllt halva huset med uretanskum är det ju knappast intressant att veta förbrukningen.

L
C Crikke skrev:
Blå ventil på bild stänger jag av. Under vp på ett rör märkt IN sitter en röd ventil som man kan stänga av. Utöver dem, så hittar jag inte många fler
Bara att stånga dom , men stäng hela VP först , det kommer lite vatten när du öppnar
ca 2-3 cl , efter rengörning och tillbaka med filtret , så drar du inte till det tajt utan öppnar ventilen nederst , då går luften ut genom gängorna på filtret , sen dra du till och klart , starta upp VP igen

• Gilla
Crikke
  • Laddar…
Hej! Kanske det kan vara strypt i själva kopplet till dom kalla elementen? Att nån har strypt flödet till själva elementet för att typ spara på energi eller så?
Har varit ute för det många gånger där vissa element är kalla men där allt annat funkar.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Stängde ner alla fungerande element imorse, då satte alla de andra igång. Dock ett par stycken som inte blir varma på returröret. Öppnat upp ventil och motionerat insexskruven som sitter som stopp. Ingen framgång och där är helt torrt när jag tar av ventillocket. På de andra med fungerande retur, så har där ändå kommit vatten när jag tagit av det locket. Är det stopp i dessa element?

För att få ut värme till alla radiatorer så måste du strypa flödet till den första radiatorn och sedan andra och tredje osv. Den första radiatorn måste vara mer strypt än den andra. Om det inte finns någon strypning så tar värmevattnet den lättaste vägen. Det kallas att man balanserar eller justerar in ett värmesystem.

Ps. Det kan förstås vara smuts som hindrar flödet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.