33 794 läst · 48 svar
34k läst
48 svar
Varför får jag inte värme i alla element?
Den ena stod still igår, men satte igång den igen med hjälp av en spårmejsel. Båda har gått sedan dessA Arnodt skrev:En cirkulationspump som står avstängd under sommaren kan fastna och börjar inte snurra när man slår igång värmesystement igen på hösten. Men det brukar finnas en skåra i centrum på pumpaxel, så man kan hjälpa den att komma igång. Kanske sitter det en täckhuva över pumpaxelcentrum. Framför allt ser man om den snurrar. Snurrar inte cirkulationspumpen, lär du inte får ut radiatorvarmvatten på dina element.
Medlem
· Blekinge
· 10 420 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
går piggen lätt att trycka in så har själva ventilen fastnat i stängt läge. Piggen i sig trycker bara på ventilen inåt sett och rör sig ventilen så ska det kännas ett tydligt motstånd i piggen när man trycker in den. Är nog bara banka lite med en hammare på ventilen så ska du se att piggen kryper utåt och vattnet börjar cirkulera.
Har haft en del strul med cirkulationen i mitt hus (2 våningar + källare, fjärrvärme, radiatorer och golvvärme). Delar med mig av mina erfarenheter:
1) Filtret på returen blev igensatt något år efter installation av golvvärme (rost och skräp från installationrn). Det gjorde att pumpen snurrade men trycket räckte bara till att cirkulera i de radiatorer med lägst motstånd.
Men när dessa rum blev varma och termostaterna ströp så fick man värme i de övriga. Detta gjorde felsökningen mer förbryllande.
2) Cirkpumpen till golvvärmen blev vid ett annat tillfälle dålig (torrlöpte). Snurrade men orkade inte cirlulera vatten alls (helt öppen termostat). Monterade lös pumpen och lät den trycka vatten in i en slangstump. Klarade endast 25cm höjd mot "öppen ände".
Jag tycker det låter som det inte cirlulerar som det skall.
Rensa filter om sådant finns.
Testa pumpen eller prova med annan pump eller köp en ny.
Lycka till!
1) Filtret på returen blev igensatt något år efter installation av golvvärme (rost och skräp från installationrn). Det gjorde att pumpen snurrade men trycket räckte bara till att cirkulera i de radiatorer med lägst motstånd.
Men när dessa rum blev varma och termostaterna ströp så fick man värme i de övriga. Detta gjorde felsökningen mer förbryllande.
2) Cirkpumpen till golvvärmen blev vid ett annat tillfälle dålig (torrlöpte). Snurrade men orkade inte cirlulera vatten alls (helt öppen termostat). Monterade lös pumpen och lät den trycka vatten in i en slangstump. Klarade endast 25cm höjd mot "öppen ände".
Jag tycker det låter som det inte cirlulerar som det skall.
Rensa filter om sådant finns.
Testa pumpen eller prova med annan pump eller köp en ny.
Lycka till!
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Samtliga ritningar mm skall överlämnas i samband med övertagande till köparen!Polacoloco skrev:Någonstans borde du ha en ritning på hir värmesystemet är uppbyggt i huset. Borde ha lämnats in i samband med bygglov så om inte du har det så kanske kommunen har det. De hade till mitt hus.
Mitt filter sitter där returen (tror jag) går in i värmepumpen. Sitter i samband med en avstängningskran så man kan göra systemet trycklöst innan man rensar. men som sagt jag är bara en glad amatör. Finns säkert någon annan som har ett bättre svar
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Varför stänga av cirkpump på sommaren? Har aldrig hört talas pom denna onödiga åtgärd. Ser det som ett sätt att få problem.A Arnodt skrev:En cirkulationspump som står avstängd under sommaren kan fastna och börjar inte snurra när man slår igång värmesystement igen på hösten. Men det brukar finnas en skåra i centrum på pumpaxel, så man kan hjälpa den att komma igång. Kanske sitter det en täckhuva över pumpaxelcentrum. Framför allt ser man om den snurrar. Snurrar inte cirkulationspumpen, lär du inte får ut radiatorvarmvatten på dina element.
Pumpar stängs av i spar-iver. Äldre manuellt, men varit med om reglercentraler som stänger den automatiskt om ingen värme behövs. De har insett sitt misstag och nyare har pump-motionering inbyggt som kör pumpen lite då-och-då så den inte rostar ihop.S seniorkonsult skrev:
Mitt Nickname till trots är jag inte snål, men för mig är det viktigt att spara energi. Jag har som egen sport att ha låg energiförbrukning, utan att snåla på komfort. Jag kan utan vidare betala tio kronor för att spara en femma, så det är inte pengarna det handlar om.
Jag skulle aldrig låta mina pumpar stå och stånka i kanske fem månader utan nytta, när jag anser att min värmesäsong är över på våren så stänger jag ned allt som inte skall gå mer, det ger mig en stor tillfredsställelse att göra så, kanske lika delar min "Sport" som att jag är sommarälskare. Detta är mitt startskott för allt som är bra...
Men sedan så har jag heller inga problem med att riva isär något om det krånglar, det man inte löser själv löser man ändå tack vare internet. Jag tror min pump är inne på sitt 20:e år nu, och jag är inte rädd för ett haveri. Händer det så händer det, och då ordnar jag det då...
Men vet man med sig att man inte klarar av att vare sig bygga eller laga något ens med manualer eller annan support så kan jag väl också rekommendera: Rör inget i onödan
Du verkar ju ta tag i det hela föredömligt. Själv tycker jag att "Thomas_Blekinges" tips var bra. Där kan du ju utesluta vissa saker.
Angående luftning så brukar jag när jag luftar öppna min kran något lite bara, sedan går jag i tur och ordning från de element jag tror är längst ned och vidare uppåt för att avsluta med badrummets handdukstork som är längst upp. Där är det också mest luft. Sedan stänger jag vattenkranen.
När detta är klart brukar det de första dagarna komma en del vatten ur expansionskärlets skvallerrör, helt naturligt eftersom volymen ökar med temperaturen. Efter några dagar är allt som det skall, jag kan med nöd och näppe genomlida vinterhalvåret...
...för att en fin dag återigen kunna stänga av allt vad uppvärmning heter och för några månader tycka att allt egentligen är rätt bra.
Jag skulle aldrig låta mina pumpar stå och stånka i kanske fem månader utan nytta, när jag anser att min värmesäsong är över på våren så stänger jag ned allt som inte skall gå mer, det ger mig en stor tillfredsställelse att göra så, kanske lika delar min "Sport" som att jag är sommarälskare. Detta är mitt startskott för allt som är bra...
Men sedan så har jag heller inga problem med att riva isär något om det krånglar, det man inte löser själv löser man ändå tack vare internet. Jag tror min pump är inne på sitt 20:e år nu, och jag är inte rädd för ett haveri. Händer det så händer det, och då ordnar jag det då...
Men vet man med sig att man inte klarar av att vare sig bygga eller laga något ens med manualer eller annan support så kan jag väl också rekommendera: Rör inget i onödan
Du verkar ju ta tag i det hela föredömligt. Själv tycker jag att "Thomas_Blekinges" tips var bra. Där kan du ju utesluta vissa saker.
Angående luftning så brukar jag när jag luftar öppna min kran något lite bara, sedan går jag i tur och ordning från de element jag tror är längst ned och vidare uppåt för att avsluta med badrummets handdukstork som är längst upp. Där är det också mest luft. Sedan stänger jag vattenkranen.
När detta är klart brukar det de första dagarna komma en del vatten ur expansionskärlets skvallerrör, helt naturligt eftersom volymen ökar med temperaturen. Efter några dagar är allt som det skall, jag kan med nöd och näppe genomlida vinterhalvåret...
...för att en fin dag återigen kunna stänga av allt vad uppvärmning heter och för några månader tycka att allt egentligen är rätt bra.