72 925 läst · 256 svar
73k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
Sen har du uppenbarligen inte förstått vad jag och de andra som argumenterar emot dig invänder mot. Det är ingen av oss som försvarat de billiga mätinstrumenten eller hävdat att de inte har brister. Vad vi vänder oss emot är att du kraftigt överdriver riskerna och konsekvenserna av dessa brister. Du får det att låta som vi står inför en nationell kris där landets befolkning kommer gå under i en stor rökpuff av exploderande multimetrar. Så är det inte och det är det vi invänder mot.
Då tycker jag att du borde ta det lite lugnare när du läser nästa gång så kommer du förhoppningsvis att inse att jag kritiserar billiga multimetrar eftersom det kan sluta illa om man mäter fel med dessa.Steamboy skrev:Sen har du uppenbarligen inte förstått vad jag och de andra som argumenterar emot dig invänder mot. Det är ingen av oss som försvarat de billiga mätinstrumenten eller hävdat att de inte har brister. Vad vi vänder oss emot är att du kraftigt överdriver riskerna och konsekvenserna av dessa brister. Du får det att låta som vi står inför en nationell kris där landets befolkning kommer gå under i en stor rökpuff av exploderande multimetrar. Så är det inte och det är det vi invänder mot.
Det är exakt vad jag vill hävda! Någon som inte håller med?Kallebo skrev:
Dessa multimetrar har entusiaster på Eevforum gått igenom med hänsyn till hur de ser ut på insidan jämfört med vad som står på säkerhetsklassningen.
http://www.eevblog.com/forum/testge...ot-appear-to-meet-their-claimed-safety-specs/
Det är uppenbart att det slarvas och fuskas när det gäller säkerhetsklassen på multimetrar av flera olika fabrikat. Både när det gäller inbyggda säkringar/överspänningsskydd och rena konstruktionsfel. En del här inne tycker att man kan bortse från dessa typer av brister och använda de ändå på starkström, jag tycker inte det.
http://www.eevblog.com/forum/testge...ot-appear-to-meet-their-claimed-safety-specs/
Det är uppenbart att det slarvas och fuskas när det gäller säkerhetsklassen på multimetrar av flera olika fabrikat. Både när det gäller inbyggda säkringar/överspänningsskydd och rena konstruktionsfel. En del här inne tycker att man kan bortse från dessa typer av brister och använda de ändå på starkström, jag tycker inte det.
I allmänhet: bra med varning för dåliga verktyg. Och satsa gärna på bra verktyg om du köper.
Men när du blandar begreppen spänning och ström vartannat och använder inte dessa på konsekvent sätt, undrar jag vad du har för tyngd i din kunskap. Lågspänning är enligt lagen definierad som upp till 1000V växelspänning. Stark och dödlig strömstyrka kan du, som någon redan påpekade, få ur ett bilbatteri som är en klenspänningsapparat.
Man klarar sig långt med spänningsprovare men den detekterar inte läckströmmar. Nästa steg är en billig multimeter och det har fungerat för många hempulare. Man behöver inte måla fan på väggen med dessa, jag har kopplat en sån fel en gång (parallellt vid strömmätning) och det som hände var (sätt dig ner nu) att säkringen i den gick.
Men när du blandar begreppen spänning och ström vartannat och använder inte dessa på konsekvent sätt, undrar jag vad du har för tyngd i din kunskap. Lågspänning är enligt lagen definierad som upp till 1000V växelspänning. Stark och dödlig strömstyrka kan du, som någon redan påpekade, få ur ett bilbatteri som är en klenspänningsapparat.
Man klarar sig långt med spänningsprovare men den detekterar inte läckströmmar. Nästa steg är en billig multimeter och det har fungerat för många hempulare. Man behöver inte måla fan på väggen med dessa, jag har kopplat en sån fel en gång (parallellt vid strömmätning) och det som hände var (sätt dig ner nu) att säkringen i den gick.
Okej, bra att vi får en tydligare definition av lågspänning, tack!
Men oavsett vad man kallar det så finner jag inte någon betryggande säkerhet att använda en lågprismultimeter hemma för att mäta i vägguttagen/värmepumpen/3-fas maskiner osv.
Då ska du vara glad att din multimeter åtminstone var avsäkrad i strömmätning, det finns modeller som inte är det. Skulle det varit en sådan du råkat gör fel med hade det blivit mer spännande, speciellt om du hade haft den i knät.
Men oavsett vad man kallar det så finner jag inte någon betryggande säkerhet att använda en lågprismultimeter hemma för att mäta i vägguttagen/värmepumpen/3-fas maskiner osv.
Då ska du vara glad att din multimeter åtminstone var avsäkrad i strömmätning, det finns modeller som inte är det. Skulle det varit en sådan du råkat gör fel med hade det blivit mer spännande, speciellt om du hade haft den i knät.
Sluta insinuera och förklara nu istället exakt vad som skulle ha hänt och särskilt med avseende på att han haft den i knäet!ayay85 skrev:
Edit: Till er andra. Avvakta lite och låt honom svara själv!
Redigerat:
Man skulle orsaka en kortslutning med allt vad det innebär som exempelvis värmeutveckling/gnistor/rök. Det är inte helt ofarligt att kortsluta en högt avsäkrad mätpunkt, vilket jag tror de flesta fattar. Har man tur löser gruppsäkringen men det är inte säkert att den löser tillräckligt snabbt.
Det är svårt att säga vad som exakt kommer hända, det beror på flera faktorer som vad det är du mäter på, konstruktionen på multimetern, vilken komponent som skulle brinna av först inuti osv.
För Steamboy som verkar vilja ha bildbevis på vad som händer så kanske du skulle prova själv? Själv äger jag ingen osäkrad skitmultimeter som jag kan bränna upp. Hade jag ägt en skulle jag ändå inte vilja kortsluta saker som ligger i knät.
Det är svårt att säga vad som exakt kommer hända, det beror på flera faktorer som vad det är du mäter på, konstruktionen på multimetern, vilken komponent som skulle brinna av först inuti osv.
För Steamboy som verkar vilja ha bildbevis på vad som händer så kanske du skulle prova själv? Själv äger jag ingen osäkrad skitmultimeter som jag kan bränna upp. Hade jag ägt en skulle jag ändå inte vilja kortsluta saker som ligger i knät.
Redigerat:
Jag tycker också som många att det är bra att du varnar TS men samtidigt överdriver du både risker och konsekvenser. Tänk på att det i frågorna på forumet rör sig om i princip alltid kring anläggningar med max 25 A huvudsäkringar. I stort sett vilken dålig mätare som helst ger inga större överraskningar även vid felanvändning under såna förutsätrningar. Är bara höljet helt och mätsladdar, probar ok så man inte riskerar elchock är just kortslutningen då långt från länkade klippens riggade fyrverkerier.
När jag ibland mäter på riktigt kraftiga matningar är det viktigaste inte vilket instrument utan enda jag ser till är korrekta mätspetsar med avsäkring och bra mätsladdar. Hemma kan jag använda vad som av de sk billiga skitinstrumenten sett till riskerna du pekar på om jag inte har tillgång till bättre.
När jag ibland mäter på riktigt kraftiga matningar är det viktigaste inte vilket instrument utan enda jag ser till är korrekta mätspetsar med avsäkring och bra mätsladdar. Hemma kan jag använda vad som av de sk billiga skitinstrumenten sett till riskerna du pekar på om jag inte har tillgång till bättre.
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
ayay85, dina argument är ungefär som att man inte skall köra med sin -85 Volvo 740 för den är inte gjord för offsetkrockar och saknar i allmänhet airbag. Jo, visst kan man resonera så men antalet dödade eller allvarligt skadade per år av billiga elektriska mätinstrument är rätt begränsat. Men givetvis skall man undvika den allra billigaste skiten.
Lär dig mäta och tänk efter innan varje mätning så blir det inga problem. Dom där bilderna är ungefär som Litiumbatterier som fattar eld -alla har sett videon men ingen har varit med om det, det är för sällsynt.
Och kom ihåg att dra jordskruvarna i centralen och lägg trådarna rätt innan du tvinnar toppklämmorna, där har du vanliga felkällor. Och drar inte 2x0.75 SKX till ett jordat uttag för kompressorn. Och tjockt med färg på elementen i rum med ojordade uttag.
Lär dig mäta och tänk efter innan varje mätning så blir det inga problem. Dom där bilderna är ungefär som Litiumbatterier som fattar eld -alla har sett videon men ingen har varit med om det, det är för sällsynt.
Och kom ihåg att dra jordskruvarna i centralen och lägg trådarna rätt innan du tvinnar toppklämmorna, där har du vanliga felkällor. Och drar inte 2x0.75 SKX till ett jordat uttag för kompressorn. Och tjockt med färg på elementen i rum med ojordade uttag.
GK100 skrev:
Been there - done that.
Jag har duttat i en billig multimeter felinställd på STRÖMmätning i botten på två passbitar för några år sedan. Kortis 400V som drog servissäkringarna 25A
Klantigt (speciellt som jag är el-ingenjör i grunden och har jobbat på elverk en liten tid).
Fyrverkeri? Knappast.. Blixtrade lite bara
Det är väl ändå mätinstrumentet ev. explosion som är den minst allvarliga riskkällan? Det är ju när man fipplar och mäter på fel ställe, eller glömmer mäta och tar i tårarna, eller kortsluter något med proverna eller tappar skiftnyckelnå batteripolerna som är det farliga.
Filmer på Youtube klassar jag VÄLDIGT långt ner vad gäller seiositet. Där finns verkligen allt.
För dryga 10 år sedan fick jag en gratis multimeter av tidningen Götdetsjälv. Nu har jag en något bättre den Biltema.
Skall jag försöka få dem gamla att explodera och filma? Jag kan offra den.
Filmer på Youtube klassar jag VÄLDIGT långt ner vad gäller seiositet. Där finns verkligen allt.
För dryga 10 år sedan fick jag en gratis multimeter av tidningen Götdetsjälv. Nu har jag en något bättre den Biltema.
Skall jag försöka få dem gamla att explodera och filma? Jag kan offra den.