72 925 läst · 256 svar
73k läst
256 svar
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
Om Biltema med flera företag i sverige säljer utrustning som inte uppfyller påstådda krav så tala då om det för dem så de kan återkalla produkterna så som de brukar göra när något blivit fel.
Jag är lite kluven till detta inlägget då det finns bäring i det som nämns i första inlägget men jag anser även att det snarare gäller privatimporterade saker som är köpta i kina än vad som (förhoppningsvis) säljs i butik i sverige.
Frågan är snarast varför någon vill använda en multimeter till att mäta lågspänning och jag finner det mindre troligt att det görs några avancerade mätningar med en multimeter, mer är spänning eller inte samt kontinuitet på en spänningslös anläggning men jag kan ha fel.
Multimeter används väl mest till svagströmsanläggningar?
En spänningsprovare är att föredra men en viktig fråga som ofta förbises är avsyn av mätutrustning (isolering/brottyta mm) samt mättekniker som t.ex användande av en hand.
När jag läste rubriken så förväntade jag mig en verklig händelse där något blivit fel p.g.a mätning med en multimeter.
Jag är lite kluven till detta inlägget då det finns bäring i det som nämns i första inlägget men jag anser även att det snarare gäller privatimporterade saker som är köpta i kina än vad som (förhoppningsvis) säljs i butik i sverige.
Frågan är snarast varför någon vill använda en multimeter till att mäta lågspänning och jag finner det mindre troligt att det görs några avancerade mätningar med en multimeter, mer är spänning eller inte samt kontinuitet på en spänningslös anläggning men jag kan ha fel.
En spänningsprovare är att föredra men en viktig fråga som ofta förbises är avsyn av mätutrustning (isolering/brottyta mm) samt mättekniker som t.ex användande av en hand.
När jag läste rubriken så förväntade jag mig en verklig händelse där något blivit fel p.g.a mätning med en multimeter.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 087 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 087 inlägg
Det är väl ändå just till klenspänning man oftast använder just multimetern, medans man vid lågspänning hellre använder spänningsprovaren.123abc skrev:Om Biltema med flera företag i sverige säljer utrustning som inte uppfyller påstådda krav så tala då om det för dem så de kan återkalla produkterna så som de brukar göra när något blivit fel.
Frågan är snarast varför någon vill använda en multimeter till att mäta klenspänning och jag finner det mindre troligt att det görs några avancerade mätningar med en multimeter, mer är spänning eller inte samt kontinuitet på en spänningslös anläggning men jag kan ha fel.
Glömt ställa om ratten mellan mätningar har nog de flesta gjort som mätt en hel del och det ska ett instrument tåla som har den märkningen (en säkring kan gå men de får inte explodera).SueCia skrev:Det behöver ju inte vara ett stort problem för att man ska ta det på allvar. Det finns ju videor som visar precis vad som händer om du råkar ha resistansmätning på och mäter mellan fas och nolla. Det är ju inte bara påhittade scenarier, det är inte ens särskilt osannolikt att någon skulle göra det misstaget. Jag har själv gjort det med min fluke men då tjuter det bara om den så är det bara att byta. Vore ju fantastiskt roligt om den exploderade bara för att jag råkade glömma att vrida ratten.
Min oro efter vad jag sett genom åren är snarast att många inte vet vad de ska ställa in instrumentet på och testar sig fram och då undrar jag även om de vet vad de mäter efter och hur informationen används.
Hela den här tråden är trams!
Det enda jag undrar är vem ayay85 är och varför hen helt plötsligt en torsdagkväll kände sig tvungen för att rädda världen från ett icke-problem. Jag har en Uni-T från Jula jag köpte för 129:- och en Amprobe jag plockade upp på Home Depot för $35. Båda är billiga och jag tvekar inte en sekund att använda dem för vanligt husbehov upp till 400VAC. Visst har jag råkat koppla in dem fel någon gång och bränt säkringen men att den skulle explodera är rena fantasierna.
Det enda jag undrar är vem ayay85 är och varför hen helt plötsligt en torsdagkväll kände sig tvungen för att rädda världen från ett icke-problem. Jag har en Uni-T från Jula jag köpte för 129:- och en Amprobe jag plockade upp på Home Depot för $35. Båda är billiga och jag tvekar inte en sekund att använda dem för vanligt husbehov upp till 400VAC. Visst har jag råkat koppla in dem fel någon gång och bränt säkringen men att den skulle explodera är rena fantasierna.
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Att missa just omställning mellan resistansmätning och spänning är väldigt lätt hänt. och ännu lättare att göra fel om man inte har en aning om hur farligt det kan vara. Det är ju rätt vanligt vid felsökning att man omväxlande gör kontinuitetsmätning och spänningsmätning. Och förhoppningsvis kommer ihåg att bryta spänningen inför varje kontinuitetsmätning, men instrumentet uppfattas inte som farligt, då kan slarvfel dyka upp.
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
man bör kanske komma ihåg att i filmen med det exploderande instrumentet, så utsatte de instrumentet för ca 700V, en av anmärkningarna var att det är bestyckat med 250V säkringar, som alltså ev. inte bryter vid så hög spänning.
Om man tänker sig att man som hempulare gör bort sig och mäter resistans på en 230V eller 400V anslutning, så är visserligen 400V mer än 250V, men jag skulle ändå tro att resultatet inte blir fullt så spektakulärt som på filmen.
Men det ÄR anmärkningsvärt om instrument med ett mätområde för 700V har säkringar som bara är specade för upp till 250V. Även med korrekta säkringar så kan en dålig elektronikkonstruktion hinna brinna en hel del, innan säkringen löser ut inom sin stipulerade bryttid.
Om man tänker sig att man som hempulare gör bort sig och mäter resistans på en 230V eller 400V anslutning, så är visserligen 400V mer än 250V, men jag skulle ändå tro att resultatet inte blir fullt så spektakulärt som på filmen.
Men det ÄR anmärkningsvärt om instrument med ett mätområde för 700V har säkringar som bara är specade för upp till 250V. Även med korrekta säkringar så kan en dålig elektronikkonstruktion hinna brinna en hel del, innan säkringen löser ut inom sin stipulerade bryttid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 371 inlägg
Jag tycker det är bra med en väckarklocka om att det är skillnad på mätinstrument och att det är skillnad på mätningar i elapparater och mätarskåp map säkerhetskraven. Inget fel i TS inlägg alltså, även om vi inte har några trådar(?) om olyckor vid mätningar. Vi har desto fler trådar om problem med att tolka mätresultatet
Angående filmen så bör man ha lite aktiv källkritik. Den visar en Fluke-försäljare som spränger ett namnlöst instrument han hävdar kommer från Kina, och som sedan får stå som representant för alla kinesiska produkter. Det är knappast rimligt. Däremot är det bra marknadsföring då filmmakaren vill att du klickar på länken under och går till hans Fluke-butik på Amazon.
Nja... Om vi skulle ägna oss åt extrem riskminimering och förbjuda precis allt som är farligt så skulle vi inte få något gjort någonsin och speciellt inte till ett rimligt pris.SueCia skrev:Det behöver ju inte vara ett stort problem för att man ska ta det på allvar. Det finns ju videor som visar precis vad som händer om du råkar ha resistansmätning på och mäter mellan fas och nolla. Det är ju inte bara påhittade scenarier, det är inte ens särskilt osannolikt att någon skulle göra det misstaget. Jag har själv gjort det med min fluke men då tjuter det bara om den så är det bara att byta. Vore ju fantastiskt roligt om den exploderade bara för att jag råkade glömma att vrida ratten.
Avsaknaden av problem i detta fall visar på en någorlunda rimlig gränsdragning.
Att jag skulle skriva inlägget på en torsdag eller inte ser jag inte som relevant, vad yrar Steamboy om? Rädda världen gör jag knappast men om jag räddar en stackare från kroppsskada eller dödsfall så tycker jag att det vore värt alla dessa, i ärlighetens namn, naiva mothugg.
Precis som hempularen skrev så är det lätt hänt att man mäter fel och mätverktyget ska klara det utan risk för personskada.
För er som inte verkar tro att ej avsedd mätutrustning/felaktigt användande inte orsakar olyckor så läs denna artikeln:
http://iaeimagazine.org/magazine/20...plan-an-electrical-inspectors-survival-guide/
Detta är yrkesmän som gör fel, en privatperson som är glad i hågen och vill mäta lite på starkström där hemma kan absolut råka illa ut.
Snart kommer mothuggen som att "ja, men jag mäter ju bara i vägguttag och installationer i villan"
Om man har tur så kanske klarar sig även en 200kr-multimeter från ett sådant energiinnehåll, kanske inte. Men var så säker på att det är ingen opartisk part som har testat detta. Nästa gång så går huvudsäkringen till huset och då åker samma multimeter fram och det börjas mätas...
Precis som hempularen skrev så är det lätt hänt att man mäter fel och mätverktyget ska klara det utan risk för personskada.
För er som inte verkar tro att ej avsedd mätutrustning/felaktigt användande inte orsakar olyckor så läs denna artikeln:
http://iaeimagazine.org/magazine/20...plan-an-electrical-inspectors-survival-guide/
Detta är yrkesmän som gör fel, en privatperson som är glad i hågen och vill mäta lite på starkström där hemma kan absolut råka illa ut.
Snart kommer mothuggen som att "ja, men jag mäter ju bara i vägguttag och installationer i villan"
Om man har tur så kanske klarar sig även en 200kr-multimeter från ett sådant energiinnehåll, kanske inte. Men var så säker på att det är ingen opartisk part som har testat detta. Nästa gång så går huvudsäkringen till huset och då åker samma multimeter fram och det börjas mätas...
Jag sällar mig till de som tycker att det är bra att varna för mätningar på starkström i allmänhet men att TS tar i alldeles för hårt och bara fokuserar på en detalj i sammanhanget.
Jag har mätinstrument i alla klasser (upp till 40 ppm noggranhet), men använder i 99% av fallen en gul Kinamultimeter som jag köpte på SlaskOlle eller Feltema. Den mäter alldeles utmärkt för de flesta behov - förutsatt att man mäter rätt.
När det gäller säkerhet tror jag att det viktigaste är att se till att mättåtar och probar är hela och väl isolerade. Är man osäker på (amatör-) multimetern så se då till att inte hålla i den under mätningen.
Jag tycker också TS har fel då han menar att multimetern skulle kunna explodera i strömmätningsläge för starkström men att den däremot skulle lämpa sig bra för mätning på bilen. Kortslutningsströmmen för ett bilbatteri uppgår till 1-2 kA. Det är inte signifikant mindre än de 3.5 kA jag har i min matning till huset men då är den avsäkrad och därmed tidsbegränsad till skillnad från bilbatteriet.
Jag har mätinstrument i alla klasser (upp till 40 ppm noggranhet), men använder i 99% av fallen en gul Kinamultimeter som jag köpte på SlaskOlle eller Feltema. Den mäter alldeles utmärkt för de flesta behov - förutsatt att man mäter rätt.
När det gäller säkerhet tror jag att det viktigaste är att se till att mättåtar och probar är hela och väl isolerade. Är man osäker på (amatör-) multimetern så se då till att inte hålla i den under mätningen.
Jag tycker också TS har fel då han menar att multimetern skulle kunna explodera i strömmätningsläge för starkström men att den däremot skulle lämpa sig bra för mätning på bilen. Kortslutningsströmmen för ett bilbatteri uppgår till 1-2 kA. Det är inte signifikant mindre än de 3.5 kA jag har i min matning till huset men då är den avsäkrad och därmed tidsbegränsad till skillnad från bilbatteriet.
Skippa skitsnacket och skippa den där otrevliga och överlägsna tonen. Folk som inte håller med dig är inte automatiskt naiva, dumma eller oförmögna att förstå vad du skriver. Återigen: Visa någon som helst fakta, från Sverige och inte irrelevanta amerikanska nätartiklar, som på något sätt underbygger dina påståenden om att vi har ett faktiskt problem med kroppsskador och dödsfall bland lekmän till följd av undermåliga mätinstrument. När du har hittat detta kan vi fortsätta diskussionen. Innan det är det bara en massa snack från din sida!ayay85 skrev:
Jag har förstått att du inte håller med mig och försvarar dessa billiga undermåliga mätverktyg, du kan ju också fortsätta använda dessa när du mäter på starkström. Hoppas dock att andra personer som läser tråden inser riskerna med snorbilliga multimeters och att det finns mycket säkrare alternativ till rimlig peng.