Titt som tätt kommer det elfrågor här på forumet där folk ställer frågor och beskriver mätningar de utfört och många gånger uppmanas även frågeställaren att mäta ytterligare för att bilden ska bli tydligare.
Jag skulle vilja avråda att inte göra detta eftersom det förekommer så många undermåliga mätinstrument i verktygslådan därhemma. En multimeter för några hundralappar skall absolut inte användas för att mäta på 230/400V-installationer! Tyvärr är det troligtvis just en sådan som de flesta använder...
Mätverktyg delas in i olika skyddsklasser. Enkelt förklarat så anger CAT-skyddsnivån i mätutrustning hur långt ut på elnätet den kan användas på ett betryggande sätt med hänsyn till nominell spänning samt eventuella transienter (spänningstoppar) som kan förekomma på elnätet.

CAT I är den lägsta nivån avses elektronikutrustning med låg effekt som är ansluten till avsäkrat vägguttag.

CAT II
Enfas-laster som exempelvis portabla elverktyg, hushållsapparater med högre effekt

CAT III
Trefas-installationer, motorer, industriutrustning, belysningsmatningar i större lokaler etc.

CAT V
Exempelvis huvudsäkringar till villa, elmätare, servis-skåp i gatan.

Om nu alla tillverkare av mätverktyg hade tagit dessa certifieringar på allvar skulle detta inte vara något problem. Chansen är dock mycket stor att även en billig multimeter för 300-400kr är märkt med CAT III 600V. Tyvärr så kan man inte lita på detta på dessa billiga produkter.
Det kostar att göra ett mätverktyg säkert eftersom det kräver speciella snabbsäkringar (HRC), termistorskydd, strömshuntar samt korrekt isolationsavstånd på ingångarna. I billiga multimetrar sitter det istället vanliga glassäkringar som inte klarar att bryta strömmen tillräckligt fort, dessutom ofta i kombination av ovanstående brister. Dessutom brukar även mätsladdarna på dessa vara undermåliga med för liten ledararea och isolation.

I allmänhet är en multimeter inte ett mätverktyg som lämpar sig för den ovane, det finns flera fällor med att mäta på starkström. Multimetern kan av misstag vara inställd på resistansmätning vid spänningsmätning. Då händer det ingenting med en multimeter av erkänt märke men på billiga kina-multimetrar kan det sluta med att verktyget exploderar i handen och ljusbåge som följd!
Andra handhavandefel kan vara att multimetern står i strömmätning och kopplas parallellt in på mätpunkten, något som direkt orsakar en kortslutning! På en dyrare multimeter av högre rang så händer inte så mycket mer än att säkringarna inuti löser ut. På ett billigare verktyg smäller det till och verktyget kan explodera eller börja brinna. Tänk själv om du håller en sådan multimetern i din hand när det händer, det kan sluta väldigt illa.

Som vanligt när det gäller el, vet du inte vad du håller på med så låt bli. Även om du vet vad du håller på med se till att du har mätverktyg av erkänt fabrikat exempelvis Fluke, Agilent/Keysight/Brymen/Benning/Gossen Metrawatt/Amprobe/Appa/Metrix
Tyvärr så är multimetrar som sälj på Clas Ohlson, Jula, Biltema osv totalt olämpliga att mäta på starkström. De fungerar till låga spänningar som finns i exempelvis bilen men koppla aldrig in dessa på starkström!

Ett säkrare alternativ till multimeter är istället en 2-polig spänningsprovare, med en sådan riskerar man inte handhavandefel som att av misstag mäta ström parallellt eller att mäta resistans med spänning på kretsen. Spänningsprovare är också mycket billigare att tillverka på ett säkert sätt eftersom de saknar strömmätning. Av den anledningen kräver de heller inga inbyggda säkringar. En säker spänningsprovare behöver inte kosta mer än några hundralappar av godkänd kvalitet.

Så här kan det gå med en billig multimeter när man mäter spänning i resistansläget.

https://youtu.be/OEoazQ1zuUM?t=325

Bifogar även Flukes utmärkta dokument om mätsäkerhet.

Mät säkert där ute!

• Gilla
Michael Jansson och 9 till
  • Laddar…
En hedervärd uppmaning och försiktighet med el är alltid att rekommendera, dock tror jag du tar i lite väl...

Jag har använt "billiga" mätverktyg i över 20 år och aldrig fått stöt p.g.a. dem. Inte heller har jag någonsin hört om någon som fått ström från en multimeter.

Jag har däremot fått stöt av en iPhone laddare där stiften lossnade så jag tycker då att en varning för dessa är lika motiverade...

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle också säga att det är bra att uppmuntra till försiktighet med el men det blir mer trovärdigt om du redovisar varifrån dessa uppgifter kommer och vad det är som säger att multimetrar för 300 kr måste vara kass.

Om du ska ge dig på en sådan här redovisning är det också bra om du faktiskt förklarar skillnaderna mellan de olika testkategorierna och inte bara plankar rakt av från flukes exempel. Kategorierna definieras nämligen inta av vad man mäter på utan energin i testtransienten.

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Absolut skulle jag kunna redogjort i detalj över CAT-klassningen men det kan den intresserade hitta mer information på nätet. Budskapet är att även om en billig multimeter är märkt med en hög CAT-klassning så innebär det inte att den klarar detta i verkligheten.

Påstådd CAT II multimeter

https://youtu.be/gh1n_ELmpFI?t=1865

Här kan man se hur dessa billiga multimetrar är konstruerade, det mest på ingångarna saknas. Det sitter inga eller vanliga glassäkringar. Det finns inte en chans att en sådan konstruktion skulle passera CAT II 600V.

https://youtu.be/gh1n_ELmpFI?t=2793

Jämför det med en dyrare multimeter, samma märkning CAT II 600V. Detta är vad Fluke anser behövs för att klara kraven.

https://youtu.be/TbEtcpM0RGc?t=1342

Kan förstå att vissa individer som använder dessa billiga multimetrar och tycker att de fungerar fint tar illa vid sig. Men som ofta med säkerhet så handlar det om produkten verkligen är säker när det verkligen gäller eller då man klantar sig och mäter fel.
Det finns massor av produktrecensioner och teardowns av multimetrar i alla prisklasser på webben och youtube. Då handlar det naturligtvis inte bara om säkerhet utan om alla andra aspekter som mätverktyg.

E
De absolut vanligaste mätinstrumenten i branschen, Fluke T5-600/1000 och Fluke 110-serie är alla CAT III.

Dessutom, "motorer" och "industriutrustning" är ofta avsäkrade långt högre än kabelskåp och elmätare. Så att det skulle krävas CAT V för de sistnämnda men bara CAT III för motorer och industriutrustning är hittepå

• Gilla
Michael_LH
  • Laddar…
Absolut, man måste se till det applicerade mätobjektet. Men häng inte upp er på det för en 99kr multimeter är hur som helst inte lämplig att sätta i vägguttaget hemma. Men så länge det står CAT II på den så är allt lugnt :rolleyes:

Jag förstår inte syftet med inlägget. Klart ska man inte mäta spänning i resistansläget och jag tror att även den mest oerfarne kan hantera detta. En mycket större risk är att man mäta mellan felaktiga punkter och drar felaktiga slutsatser t ex om trådarnas funktion.
En Fluke kan inte mäta så mycket bättre än en Kina om man inte vet var man ska mäta.

• Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
Tråkigt att du inte förstår syftet med inlägget, jag tycker inte det verkar så svårt att förstå.
Men en snabb slutsats är att en multimeter är inte det enklaste verktyget att mäta med för nybörjaren, det finns många fallgropar. Skulle man hamna i en sådan fallgrop kan det gå illa om det är en billig multimeter man mäter med.

tommib
En multimeter är ett rimligt enkelt mätverktyg för de storheter den mäter. Efter multimetern blir det oscilloskop, vilket definitivt inte är för gemene man. Visst, man kan ha separata mätare för resistens, ström och spänning så som man hade på högstadiets NO-labbar men det är nog ingen som har längre.

Det är förvisso bra att uppmärksamma folk på att man inte ska stoppa vad som helst i vägguttaget men jag litar nog på min UNI-T tångamperemätare såpass mycket att jag vågar använda den även i vägguttaget då det behövs. Till vardags är jag i och för sig mest intresserad av förekomsten av 230V så då passar spänningsprovaren bättre. Den är från Biltema (men kostade 350 kr).

När det gäller mätteknik är det nog bättre att lägga tonvikt på att se till att man mäter rätt (dvs ström i strömläget osv) samt att mätutrustningen är hel. Om man håller på och mäter på starkström är det också lämpligt att se till att man inte behöver hålla ena proben med munnen eller liknande. Själv gillar jag Wago 222 eftersom man kan köra in ena mätpinnen i den och låsa så man inte behöver hålla i sakerna när man mäter.

Som jag sa tidigare är det hedervärt att visa på varför man ska tänka på säkerheten vid arbete med el, men ditt inlägg hade en väldigt stark underton av att det är jättesvårt och kräver jättedyr utrustning. Det är synd.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Tycker det är extra viktigt att upplysa människor därute som faktiskt har skitmultimetrar att ta det extra försiktigt för det finns ingen annan som skyddar dom om de gör ett misstag!
Jag tror dock inte att det flesta därute är medvetna om att om ratten för mätområdet står fel på multimetern att det kan sluta illa om man har otur med en billig skitmultimeter.

Då vill jag även förtydliga och säga att det är inte behöver vara dyrt att köpa ett mätverktyg, men skall man köpa en multimeter skall man inte köpa den billigaste skiten man kan hitta. Helt enkelt för att det kostar en slant att bygga en tillräckligt säker multimeter för att användas på 230/400V.

Vill man mäta säkert och hålla nere sin budget samtidigt så köp en spänningsprovare istället (y)

Och du har helt rätt att alla som äger en multimeter och mäter på starkström borde veta exakt vad alla inställningarna innebär så att man inte råkar välja fel när man skall använda den.

Chaly
Känner mig inte särskilt nervös när jag använder min multimeter från Biltema. Står EX505A på kretskortet och den är både till det yttre och inre helt identisk med denna (förutom färg och text):

Extech EX505 multimeter med en digital skärm som visar 399.9, orange hölje, vridbar vred och märkningar.

Alltså en rebrandad Extech EX505.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
S
Tänk att folk kommer in o ifrågasätter detta. Det är lite lustigt resonemang "jag har använt billiga instrument i 20 år, därför är det ingen fara". " jag har kört utan bälte i 20 år, därför är det ingen fara" nej, fram tills olyckan är framme så är det ingen fara, men när det väl händer så önskar du nog att du hade bälte.

• Gilla
raderat och 4 till
  • Laddar…
Hade exploderande mätinstrument i hemmiljö varit ett stort problem hade det säkerligen varit uppmärksammat av massmedia och elsäkerhetsverket.
Instrument inköpta hos Jula, Biltema Clas etc uppfyller funktioner en hemanvändare behöver. Att rekommendera Fluke, Avo etc för att mäta i hemmiljö är enligt min uppfattning bortkastade pengar.
Vill man öka säkerheten kan ett par bra mätpinnar var något man kan komplettera sitt mätinstrument med.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K
Jag har en multimeter från biltema kostade typ 69 kr för tio år sedan. Använder den i princip bara till att kolla AA-batteri och kontaktfel på cykelbelysningen.

Menar ni att jag inte bör använda den till att kolla om strömmen är på hemma?

S
Det behöver ju inte vara ett stort problem för att man ska ta det på allvar. Det finns ju videor som visar precis vad som händer om du råkar ha resistansmätning på och mäter mellan fas och nolla. Det är ju inte bara påhittade scenarier, det är inte ens särskilt osannolikt att någon skulle göra det misstaget. Jag har själv gjort det med min fluke men då tjuter det bara om den så är det bara att byta. Vore ju fantastiskt roligt om den exploderade bara för att jag råkade glömma att vrida ratten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.