21 489 läst · 65 svar
21k läst
65 svar
Varför är bygganmälan krångligare än bygglov
Du har helt rätt, jag ska inte klaga egentligen, det är verkligen ett i-landsproblem. Är väl på gott och ont en väldigt granskande och ifrågasättande person, vilket gör att jag hakar upp mig på detaljer istället för att njuta av helhetenB Bernt Ö97 skrev:Allfons
Låter som din handläggare är onödigt nitisk. Kanske att du tänker bygga i tomtgräns påverkar. I så fall värt besväret för att undvika framtida problem. Det kan ha varit enklare om du valt att bygga en bit ifrån tomtgränsen, på behörigt avstånd.
Hoppas att det löser sig.
Njut av din uteplats, mentalt kan du fördela din extra kostnad och arbete på uteplatsens förmodade livslängd, 20-30 år?. Kostar inte mer än en back öl eller låda vin/år.
/Bernt
AllfonsA Alfons3301 skrev:
Ibland uppskattar vi Svensk byråkrati.
Jag har en bekant vars syster byggde ett hus i Sydafrika. När bygget var klart var det någon som påpekade att huset stod på fel tomt varvid hon tvingades att även köpa den andra tomten.
Numera skrattar de åt den upplevelsen.
/Bernt
Det är riktigt att det är näst intill identiska handlingar som behövs för en anmälan som för bygglovsansökan. Skillnaden är att du med Attefalls-syndromet får bygga 15 kvm större än vad detaljplanen tillåter, dessutom på ytor som är förbjudna enligt detaljplanen. Detaljplanen gäller helt enkelt inte. Det är det som skiljer. Så "bygglovsbefriad" är fel uttryck, eftersom det inte är någon befrielse.A Alfons3301 skrev:
Så om man lite överdrivet tänker att det behövs 3 st handläggare för att ha hand om byggloven och det endast söks ett bygglov på ett år så ska denna person bekosta lön och lokaler för 3 personer....medan det i ett annat område söks 100 st bygglov och kostnaderna fördelas över detta...har dock ingen bra lösning hur det borde vara...blir ju lite konstigt om alla ska betala via skatten ocksåN Noell skrev:
Nedkokat till timkostnad så ja i teorin är det ju så. I praktiken lär kommunen med ett bygglov per år knappast ha tre heltidsanställda handläggareP Per Mattsson skrev:Så om man lite överdrivet tänker att det behövs 3 st handläggare för att ha hand om byggloven och det endast söks ett bygglov på ett år så ska denna person bekosta lön och lokaler för 3 personer....medan det i ett annat område söks 100 st bygglov och kostnaderna fördelas över detta...har dock ingen bra lösning hur det borde vara...blir ju lite konstigt om alla ska betala via skatten också
I praktiken har ju också varje kommun en av kommunfullmäktige antagen bygglovtaxa, vilken kommer att gälla oavsett hur många bygglov som kommer in eller inte under året.
Nej det förstås men det var lite hypotetiskt, dom är ju inte direkt konkurrensutsatta så dom kan väl bestämma taxan själv, nu bygger jag iofs inte så ofta nåt men hade det varit enklare och billigare kanske man hade gjort ett permanent tak över husvagnen/båten istället för ett rappligt tält över vintern.N Noell skrev:Nedkokat till timkostnad så ja i teorin är det ju så. I praktiken lär kommunen med ett bygglov per år knappast ha tre heltidsanställda handläggare
I praktiken har ju också varje kommun en av kommunfullmäktige antagen bygglovtaxa, vilken kommer att gälla oavsett hur många bygglov som kommer in eller inte under året.
Produkter som diskuteras i tråden