E eleson skrev:
Det är nog en del av sanningen.
Byggnadsnämnderna i kommunerna gillar nog inte bygganmälan eftersom det
minskar deras möjlighet att bestämma över andra.
Så då blir det ryggmärgmässiga beteendet att krångla till det så mycket som möjligt.
Exakt så är det, så uppfattar jag det också.
Finns många handläggare som är attefallshatare
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Det har varit ännu värre! Under en kort period minskade byråkratin runt bygge, men är nu ikapp den gamla goda tiden igen. Men kommunerna vägrar att släppa bygglovshanteringen och köra på nationella bestämmelser! Tänk dig att du köper och registrerar en bil och att det är olika i olika kommuner ;)
jag har fått olika direktiv om mått från olika kommuner, vissa har svarat att 25 eller om det gäller 30m2 är måttet på tex betongplattan, sen kan spikläkt och panelen tillkomma. Vissa kommuner vill att knutbrädorna även ska redovisas på planritningen.
Det kan bli en skillnad på ca 1m2.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag håller med, bygganmälan och bygglov är precis lika krångligt, förstår inte vitsen...
Krånglig eller lika lätt beror ju på hur man är funtad
 
Lika krångligt
 
Åtminstone i min kommun går bygganmälan betydligt snabbare. Mitt bygglov hanterades i 8 veckor innan jag fick veta att handläggarna kommer att rekommendera avslag åt byggnadsnämnden.

Då jag gjorde bygganmälan hade jag ett beslut i handen inom mindre än en vecka.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Attefallsreglerna är väl egentligen statens sätt att ge oss en möjlighet att bygga mer än vad detaljplan anger, dvs ett generellt undantag för alla överallt (med vissa undantag).

Men billigt är det inte, fick betala 6190kr för bygganmälan för 18kvm växthus. Stockholms stad. Och jag krävdes på ett antal olika handlingar, bl.a. konstruktionsritning som det som tur fanns möjlighet att få tag på (köpte växthuset i byggsats), kontrollplan och planritning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ska man skicka in bygglov för uterum krävs 3 olika dokument, som situationsplan, fasadvy och planritning. För bygganmälan attefallare samma pch dessutom sektionsritning.
Det är också lika dyrt med bygganmälan.
Vad är då vitsen med att ha attefallssystemet?
Mitt råd är att oavsett vilket krav din kommun har på handlingar för ett enkelt bygge bör du göra hyfsat bra ritningar på konstruktion/fasader/planlösning/situationslan samt eventuella anslutningspunkter för el och VVS.
Kostnaden för detta spar du in mångfallt under byggprocessen, vid materialanskaffning och kommunikation med dina hantverkare mm.
Sannolikheten att det blir rätt från början ökar med flera hundra procent.
Gör du detta kan du lika gärna bifoga allt vid bygglovsansökan.
Lycka till/Bernt
 
  • Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
A
Ritningar är fixade enligt konstens alla regler tack vare släkting som är arkitekt och byggnadsingenjör. Det som inte framgick på kommunens hemsida är att enkel nybyggnationskarta krävs, därför avstannade processen tills det var löst. Vi ska bygga uterummet i tomtgräns men en nybyggnationskarta känns ändå overkill enligt mig. Mer administrativt jobb och kostnad till ingen egentlig nytta, för ett uterum.
Bygglovet godkänt nu. Då visar det sig att också utstakning krävs, det kan man inte själv läsa sig till på kommunens hemsida. Förstår inte heller nyttan med detta för ett litet uterum.
Kostnader: bygglov 4000 kr, nybyggnationskarta 4200 kr, utstakning ? kr (gissar ett par tusen till)

Hade nybyggnationskarta och utstakning krävts även för bygganmälan?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det krävs mer än ”3 dokument” för bygglov, informerar bara så du inte blir besviken när kommunen skickar dig en hel lista med handlingar som du ska komplettera med
Tydligen är det så, men det framgår inte av kommunens beskrivning av bygglovsprocessen för uterum på deras hemsida. Man borde ju få rabatt på bygglovet när man upptäcker så stora brister hos dom.
 
A
Abbe W Abbe W skrev:
Vänta bara på att de kräver att det skall mätas in...med deras mättekniker :rofl:
Japp, dom räkningarna kommer tyvärr visar det sig nu...
 
  • Ledsen
Abbe W
  • Laddar…
A
B Bernt Ö97 skrev:
Mitt råd är att oavsett vilket krav din kommun har på handlingar för ett enkelt bygge bör du göra hyfsat bra ritningar på konstruktion/fasader/planlösning/situationslan samt eventuella anslutningspunkter för el och VVS.
Kostnaden för detta spar du in mångfallt under byggprocessen, vid materialanskaffning och kommunikation med dina hantverkare mm.
Sannolikheten att det blir rätt från början ökar med flera hundra procent.
Gör du detta kan du lika gärna bifoga allt vid bygglovsansökan.
Lycka till/Bernt
Tyvärr framgår inte kommunens krav i förväg, utan kommer fram i processen. Visst, man kan avbryta men blir ändå debiterad en viss del av kostnaden.
 
A
P Paragrafryttaren skrev:
Att det är samma krav på handlingar såsom A-ritningar och konstruktionshandlingar är självklart för mig. Däremot borde kostnaden bli mindre för att kommunen slipper moment som tex grannhörande, granskning mot detaljplan och att delge grannar beslutet.
För ett enkelt uterum borde det inte ställas samma krav på ritningar som en attefallare för permanent boende tex.
 
A Alfons3301 skrev:
Ritningar är fixade enligt konstens alla regler tack vare släkting som är arkitekt och byggnadsingenjör. Det som inte framgick på kommunens hemsida är att enkel nybyggnationskarta krävs, därför avstannade processen tills det var löst. Vi ska bygga uterummet i tomtgräns men en nybyggnationskarta känns ändå overkill enligt mig. Mer administrativt jobb och kostnad till ingen egentlig nytta, för ett uterum.
Bygglovet godkänt nu. Då visar det sig att också utstakning krävs, det kan man inte själv läsa sig till på kommunens hemsida. Förstår inte heller nyttan med detta för ett litet uterum.
Kostnader: bygglov 4000 kr, nybyggnationskarta 4200 kr, utstakning ? kr (gissar ett par tusen till)

Hade nybyggnationskarta och utstakning krävts även för bygganmälan?
Utifrån det du beskrivit i tråden (vi vet ju inte hela ärendet) skulle en nybyggnadskarta och utstakning (troligen) krävts även för attefallare i min kommun. Det blir extra viktigt när placeringen är i fastighetsgräns. Tro mig, du vill inte riskera att någon del av byggnaden hamnar på fel sida gränsen, det är upplagt för grannosämja.

Jag tror du ska vara glad att du fått bygglov beviljat i fastighetsgräns, i min kommun är restriktiva med det, om DP inte säger annat. Kommer du kunna underhålla nybygget utan att beträda grannens fastighet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Huruvida och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
För ett enkelt uterum borde det inte ställas samma krav på ritningar som en attefallare för permanent boende tex.
Om det är en så enkel byggnad som ett uterum blir ju ritningarna per automatik enklare att göra än för ett permanenthus.
 
A Alfons3301 skrev:
Tydligen är det så, men det framgår inte av kommunens beskrivning av bygglovsprocessen för uterum på deras hemsida. Man borde ju få rabatt på bygglovet när man upptäcker så stora brister hos dom.
Jag tror inte du kan få någon rabatt baserad på att du anser informationen på hemsidan är knapphändig. En del termer och ”språk” i bygglovsvärlden kan vara krångligt för en lekman, men då kan man ringa en handläggare och fråga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.