Magnus E K Magnus E K skrev:
Till största delen är detta ludd som redan uppkommit vid användningen och i tvätten. Om du lufttorkar finns mycket av luddet kvar i kläderna och kommer göra det dammigare inomhus sen. Okej, kan inte bevisa detta men efter att ha torktumlat underkläder, t-shirts och handdukar under 15 års tid (över halva i gemensam tvättstuga) har jag aldrig lyckats slita ut en handduk trots att de tumlas minst lika ofta som t-shirts, där slitaget är direkt korrelerat med hur mycket de använts. Särskilt att ha kläder på sig vid rörelse sliter på dem.

Tror man inte på detta kan man ju göra experimentet att i varje tumling slänga med ett (och samma) plagg som aldrig används och se hur lång tid det tar för det att slitas ut. (Eller om man inte orkar vänta, mäta vikten av detta plagg på en noggrann våg.)

Intressant men jag tycker resonemanget haltar. Det som händer i en torktumlare är väl att likna en väldigt tuff användning av kläderna? Så varför slits inte kläderna i tumlaren enligt dig?

Jag upplever inte heller att lufttorkade kläder är det minsta dammiga som du säger.

Enklaste experimentet är nog väga plagg som lufttorkats en tid mot sådan som torktumlats istället. Jag skulle bli mycket förvånad om in tumlade plagg är lättare och om ingen i branschen redan gjort så-
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]
Tack!

Från artikeln.

"Det är bara ungefär 10 procent av fiberslitaget som kommer från tumlaren. "

Mindre än väntat men inte obetydligt Siffran måste så vitt jag kan förstå vara per cykel, alltså användning, tvätt och tumling i någon form av normalintervall. Det betyder att den som tvättar sin läder oftare än snittet får ett större slitage från tumlingen, tex 20%
 
Använder bara torktumlaren till lakan och handdukar. Allt annat blir ju mer eller mindre fördärvat i apparaten. Vi har (precis som många andra här) en torkställning i tvättstugan där övrig tvätt hängs upp. Helt gratis och torkar på max ett dygn. På sommaren tar vi ibland ut torkställningen istället. Torkskåp hade man ju på 70-talet, men känns rätt onödigt i ärlighetens namn.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]
Här landar man i en annan siffra och med en annan metod, tumling utan värme. Med värme är det klart värre.

https://www.reviewed.com/laundry/features/how-dryers-destroy-your-clothes

"But are your clothes safe when dried without heat? It turns out that tumble-drying without heat only results in a 24% loss, only half as bad as the hot cycles. However, it's clear that tumble-drying on low is no guarantee for longevity. To make matters worse, the tensile strength doesn’t seem to ever level out over time, so every laundry cycle pushes your clothes toward obliteration. As we saw with shrinkage, the mechanical tumbling action is the a main cause of fabric wear.
 
Magnus E K
Ulltand Ulltand skrev:
Här landar man i en annan siffra och med en annan metod, tumling utan värme. Med värme är det klart värre.

[länk]

"But are your clothes safe when dried without heat? It turns out that tumble-drying without heat only results in a 24% loss, only half as bad as the hot cycles. However, it's clear that tumble-drying on low is no guarantee for longevity. To make matters worse, the tensile strength doesn’t seem to ever level out over time, so every laundry cycle pushes your clothes toward obliteration. As we saw with shrinkage, the mechanical tumbling action is the a main cause of fabric wear.
Hm, okej har det gjorts sådana undersökningar så är det väl så att torktumling orsakar ett visst slitage. Jag tror ändå det är marginellt jämfört med slitaget från användningen, om man inte tvättar och tumlar onödigt mycket. Sen kanske det skiljer mellan olika tumlare också.

Kom på att ett ännu enklare experiment är att ta en färdigtumlad omgång, stoppa in den direkt i tvättmaskinen igen och köra sköljning och centrifugering och sen tumla igen. Därefter jämför man hur mycket ludd det blev andra gången jämfört med första. Blir lite sugen på att prova detta nästa gång även om det inte är helt gratis.
 
Eriksgatan
Ulltand Ulltand skrev:
Tack!

Från artikeln.

"Det är bara ungefär 10 procent av fiberslitaget som kommer från tumlaren. "
Siffran måste så vitt jag kan förstå vara per cykel, alltså användning, tvätt och tumling i någon form av normalintervall. Det betyder att den som tvättar sin läder oftare än snittet får ett större slitage från tumlingen, tex 20%
Varför tror du det? Det är väl rimligare att man utgår från det som verkar vettigt att studera samt går enkelt att mäta?
Alltså, man väger plaggen som nya. Använder dem ett år. Under tiden väger man det som fastnat i luddfiltret varje gång man torktumlar. Då har de antagligen funnit att X kg plagg tappat Y kg vikt varav Y*0,10 är vikten av luddet. Resterande 90 % har lossnat och försvunnit andra vägar.
Så hade jag själv gjort och så gissar jag att de har gjort. Hur hade du gjort?
 
Eriksgatan
Therese Johansson1 Therese Johansson1 skrev:
Jag har nämligen gjort en marknadsundersökning som visar att 70% inte äger torkskåp.
Drar du någon slutsats om marknadens storlek från detta?
Jag vet inte vilken bas du använder i nämnaren för dina 70 %, men påståendet är helt befängt.
Som professionell marknadsundersökare med koll på läget, kan jag garantera dig att andelen av befolkningen, eller hushållen, som inte äger ett torkskåp är avsevärt mycket högre än 70 %.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Varför tror du det? Det är väl rimligare att man utgår från det som verkar vettigt att studera samt går enkelt att mäta?
Alltså, man väger plaggen som nya. Använder dem ett år. Under tiden väger man det som fastnat i luddfiltret varje gång man torktumlar. Då har de antagligen funnit att X kg plagg tappat Y kg vikt varav Y*0,10 är vikten av luddet. Resterande 90 % har lossnat och försvunnit andra vägar.
Så hade jag själv gjort och så gissar jag att de har gjort. Hur hade du gjort?
Här påstås att Slitaget från tumling är mellan 25 och 50 % som man mätt sig fram till.


https://www.reviewed.com/laundry/features/how-dryers-destroy-your-clothes
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, okej har det gjorts sådana undersökningar så är det väl så att torktumling orsakar ett visst slitage. Jag tror ändå det är marginellt jämfört med slitaget från användningen, om man inte tvättar och tumlar onödigt mycket. Sen kanske det skiljer mellan olika tumlare också.

Kom på att ett ännu enklare experiment är att ta en färdigtumlad omgång, stoppa in den direkt i tvättmaskinen igen och köra sköljning och centrifugering och sen tumla igen. Därefter jämför man hur mycket ludd det blev andra gången jämfört med första. Blir lite sugen på att prova detta nästa gång även om det inte är helt gratis.
Då kan du inte se vad som kommer från tvättmaskinen respektive tumlaren. Men man får em hint om vad användning gör.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Varför tror du det? Det är väl rimligare att man utgår från det som verkar vettigt att studera samt går enkelt att mäta?
Alltså, man väger plaggen som nya. Använder dem ett år. Under tiden väger man det som fastnat i luddfiltret varje gång man torktumlar. Då har de antagligen funnit att X kg plagg tappat Y kg vikt varav Y*0,10 är vikten av luddet. Resterande 90 % har lossnat och försvunnit andra vägar.
Så hade jag själv gjort och så gissar jag att de har gjort. Hur hade du gjort?
Det är en konsekvens av artikeln som länkas. Om torktumling står för 10 % av snittet i en cykel ökar den andelen om cykeln blir frekventare. Det beror ju på att själva användningen av kläderna minskar i förhållande till antalet tvätt och tumlingar
 
@
zarkov zarkov skrev:
Vår torkställning drar inte heller någon ström men kostar bara en tiondel av vad ett torkskåp gör och går dessutom att fälla ihop.

Det är väl klart som korvspad att ett avstängt torkskåp inte drar någon ström men varför skaffar man då ett? Då är det ju bara en torkställning med dörr (som man dessutom måste lämna öppen).
Torkskåpet kanske stod där.. Liksom en torktumlaren då vi köpte huset :p
 
Hur länge tänker ni använda era kalsonger?
10 år? Har ngr par som torktumlats i 3 år och de håller än men det känns ju ändå som att det är dags att fasa ut dem? Eller så kör jag på tills det blir hål om 2 år till, eller så....
 
john68 john68 skrev:
Hur länge tänker ni använda era kalsonger?
10 år? Har ngr par som torktumlats i 3 år och de håller än men det känns ju ändå som att det är dags att fasa ut dem? Eller så kör jag på tills det blir hål om 2 år till, eller så....
Det som börjar som boxer slutar som tanga, det är sedan gammalt.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hur länge tänker ni använda era kalsonger?
10 år? Har ngr par som torktumlats i 3 år och de håller än men det känns ju ändå som att det är dags att fasa ut dem? Eller så kör jag på tills det blir hål om 2 år till, eller så....
När man börjar genom tyget kan det vara dags att uppgradera!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.