Uppdatering, långt om länge. Håller på för fullt att montera lådor och annat kul. Efter många om och men kom skenorna på plats någorlunda rakt, väggarna är som dragspel så det blev till att ha litte mellanlägg här och var. Sen fick jag kapat bort det gamla stenålders vattenlåset i gjutjärn och byggt fått till ny anslutning.

Väggskåp monterat på ojämn vägg med spackel och skenor synliga, stegar och paket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av vita skåpstommar med skenor, verktyg och byggmaterial syns.
Skapa konto
Renoveringsarbete med gammalt gjutjärnsvattenlås i golv med skyddspapper och rör.
Skapa konto
Renoveringsprocess med monterade lådor, raka skenor på ojämn vägg, och nytt avloppsrör istället för gammalt gjutjärnsvattenlås.
Skapa konto
Vy inifrån ett skåp under konstruktion med monterade skensystem och synliga röranslutningar vid en vägg.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med montering av vita köksskåp, skenor och verktyg i ett rum under konstruktion.
Skapa konto
Monteringsprocess av vita köksskåp med en vattenpass på en skena och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Kök under renovering med omonterade lådor och skåpsstommar, verktyg på bänk, och ny golvbeläggning.
Skapa konto

• Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi bytte ut gamla vattenlåset vi me . Sån fröjd att det tar mycket mindre plats i skåpet nu!

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi bytte ut gamla vattenlåset vi me . Sån fröjd att det tar mycket mindre plats i skåpet nu!
Och det ser fräschare ut, det ena låset var helt igensatt. :crysmile:

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Dax för en uppdatering här länner jag, nu har sommaren passerat och köket är helt klart. En semester utan vila.
Kök under renovering med omonterade kakelplattor och vit fog på bänkskiva, obehandlade väggar.
Skapa konto

Här är det primat för kakling.
Kök under renovering med nykaklade väggar, vita skåpsluckor, mörk bänkskiva och hantverksmaterial.
Skapa konto

Nyligen kaklat kök med vit kakel och bänkskiva, utan fog, i halvfärdigt skick.
Skapa konto

Nyrenoverat kök med vit kakelvägg och gråa underliggande skåp, verktyg och byggmaterial syns.
Skapa konto

Nyligen kaklat kök med vita plattor och öppna skåp, byggmaterial synligt på köksön.
Skapa konto

Nymodigt kök med vit kakelvägg, vit arbetsyta som liknar marmor och grå skåp med vita blommor på bänken.
Skapa konto

Första gången jag kaklar en så stor yta och jag har lärt mig en del. Tänkte först ha ljusgrå fog, men några misslyckade fogavstånd ledde till vit istället så att det inte ska synas lika tydligt. :rofl:

• Nyinstallerade vita kakelplattor på köksvägg med vit fog och synliga uttagshål.
    Skapa konto
  • Gilla
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
Fler bilder på köket kommer ikväll då det ska dukas upp för bjudning. ;)

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat, följer och ser fram emot fortsättni g (y)

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Veddinge grå?

Fint med vit fog. (y)

//AA

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Fler bilder på köket kommer ikväll då det ska dukas upp för bjudning. ;)
Blev tydligen en bjudning av Nobelklass eftersom den fortfarande pågår.;)

• Gilla
  • Haha
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Blev tydligen en bjudning av Nobelklass eftersom den fortfarande pågår.;)
Man kan väl säga att fotograferingen glömdes bort.

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Jaha dax för uppdatering nu då när man hamnade i listan bland de mest visade trådarna!

Här kommer bilderna på det färdiga köket.
Modernt kök med vita skåp, svarta beslag, trägolv och svart köksfläkt ovanför en inbyggd ugn.
Skapa konto
Modernt kök med vita skåp, marmormönstrad bänkskiva och vit kakelvägg.
Skapa konto
Nyligen renoverat kök med vita skåp, marmormönstrad bänkskiva och svart fläktkåpa
Skapa konto

Jag har har planer på att ta bort kapa bort 5 cm på höjden av ”boxen” som gömmer uttag och takanslutningen till fläkten. Den känns aningen stor i nuläget, får se om man orkar ta tag i det. Alternativet är att måla om den i vitt istället. Men det lutar mer åt att kapa ner den lite. Lite lustigt hur saker ser ut i skallen och blir helt annorlunda när det väl kommer på plats. :crysmile:

Vidare har jag även fått dra ny imkanal pga fågelbo och otäta skarvar i den gamla eternitkanalen. Jag blev misstänksam när det luktade mat i uterummet och på vinden när man lagade mat. Började ana oråd såklart. Upp på vinden och bökade runt så hittade jag kondens på de ställena på råsponten där det läcker minst värme upp, dvs där kylen, skafferiet och vitrinöverskåpen går ända upp till tak samt vid vår garderobsvägg. Inte så konstigt om all luft från fläkten strömmat ut på vinden kanske? Helt ofattbart att det inte är mögligt överallt, vem vet hur länge det varit igentäppt i kanalen, säkert 10-15 år.

Ventilationsrör genom tak med ny anslutning, omgiven av gul isolering på vinden.
Skapa konto

Ny anslutning till murstocken, här låg en halv icakasse med sand/jord och annat bös. Fågelboet var placerat i den första stumpen eternitrör som anslöt här.

Avlägsnat ventilationsrör på marksten med bakgrund av en häck och trädgårdsredskap i dunkel belysning.
Skapa konto

Vindsvåningsprojekt med ny ventilation, gångplank, isolering, verktyg och en arbetslampa.
Skapa konto

Det första jag fick göra var att anlägga en landgång så man kunde ta sig fram utan att trampa igenom, det fanns bara några plankor man kunde flytta runt för att sig fram innan. Så jag fixk regla på underarmarna så inte isoleringen blev ihoptryckt. Därefter lägga lite råspont. Vid murstocken blev det en lite större plattform för att kunna jobba.

Trägolv lagt längs en vind med synliga takbjälkar och en upplyst ljusslinga, isolering och renoveringsmaterial syns.
Skapa konto

En gammal ljusslinga fick nytt användingsområde.
Ny ventilation i kök med synlig kanal och utrymme över skåpen, mögel runt kanalens öppning.
Skapa konto

Ny anslutning i köket, den nya kanalen är dragen med 160-rör, och med nytt andningsorgan så blev fläkten otroligt tyst, positiv bieffekt av att inte behöva jobba med mottryck i form av fågelbo och annat bös! :crysmile:

Vi har även fått skorstenen klädd i plåt av en riktigt duktig enmansfirma! Den gamla plåten var vrun men nu är det svart, den gamla ”kragen” ska målas till sommaren. Vet inte om det är ok att skriva ut företaget här, npn som är insatt i regelverket?

Renoverat tak med ny ventilation och rör på en tegelvilla med uterum.
Skapa konto
Ett nymålat svart plåttäcke på skorsten med hus och trädgård i förgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerad svart plåtklädd skorstenshuva med cirkulär gallerskydd på rött tegeltak.
Skapa konto

Samma kille lät äcen tillverka en ny plåt till frånluftsfläkten, den gamla var dåligt konstruerad och läckte in vatten vilket uppdagades tidigare i höstas när det efter en hel dags hällregn började droppa vatten via en taklampa! Efter en visit på vinden så kunde jag konstatera att det rann in vatten via ventilationshuven och ner via en takstol ut på råsponten och sedan ner på innertaket där det följde ett VP-rör mot lampan. Det droppade alltså ner via hålet i gipsen ner i lampan. :surprised:

Jag böev få helt sonika tvungen att klättra upp pa taket i ösregn på hala takpannor för att tillfälligt med vävtejp täta fläktplåten. Det fungerade men det var ingen rolig övning.

Ny ventilation på taket med en svart plåtklädd skorsten och en modernare frånluftshuv, mot en bakgrund av röda takpannor.
Skapa konto

En proffsigt falsad huv med svag lutning. Ska ta en bild på den gamla sen.

• Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
richardtenggren
Snygga huvar!
Men varför inte tegelröd plåt? :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Snygga huvar!
Men varför inte tegelröd plåt? :)
Black is the new orange! Jag gillar svart. :crysmile:

• Gilla
rillethedude
  • Laddar…
richardtenggren
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Black is the new orange! Jag gillar svart. :crysmile:
Okej! Bara byta teglet då ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Okej! Bara byta teglet då ;)
Ja det hade faktiskt passat bättre på huset, men det är bara 7 år gammalt så jag tror det får va rött i 20 år till, minst. :crysmile:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.