11 177 läst · 34 svar
11k läst
34 svar
Var hittar jag Grr-ripper från Micro Jig?
Nu har jag sågat några lister och tagit några bilder på ett väldigt smidigt och samtidigt väldigt kontrollerbart sätt.
Man kan såga ännu tunnare om man vill vad man nu skall ha det till. Och tejp metoden fungerar självklart till mycket tjockare och längre bitar.
Bildserien är bara ett exempel på vad man kan åstadkomma utan en påskjutare av något slag och med stor kontroll.
Bild 1 visar ett stopp för att få perfekt repeterbarhet.
bild 2 jag har satt fast tejp det ligger även en lös list som jag provsågade innan fotografering.
Bild 3 sågat en bit håller i tejpen under hela sågningen.
Bild 4 har släppt tejpen för att visa hur det ser ut.
Bild 5 Jag drar lite för att visa att tejpen sitter riktigt bra. jag kan förmodligen dra i tejpen så biten knäcks.
Bild 6 här släppte listen från det jag sågade.
Bild 7 och bild 8 visar att repeterbarheten är ok.
Som ni ser så har jag ingen skiva på bordet.
Varför jag använder tejp är för att annars så skulle dom sugas upp i suvaskydet och man får väldigt bra kontroll över dom små listerna.
I det här fallet hade jag inte behövt kilen som man ser bakom klyvkniven. men den åker upp av gammal vana.
Kilen ligger bara på juster bordet med en två blyhagel påsar bakom klyvanhållet som väger 6 kg styck och så mycket vikt behövs verkligen inte men jag har dom.
Mvh Pär
Man kan såga ännu tunnare om man vill vad man nu skall ha det till. Och tejp metoden fungerar självklart till mycket tjockare och längre bitar.
Bildserien är bara ett exempel på vad man kan åstadkomma utan en påskjutare av något slag och med stor kontroll.
Bild 1 visar ett stopp för att få perfekt repeterbarhet.
bild 2 jag har satt fast tejp det ligger även en lös list som jag provsågade innan fotografering.
Bild 3 sågat en bit håller i tejpen under hela sågningen.
Bild 4 har släppt tejpen för att visa hur det ser ut.
Bild 5 Jag drar lite för att visa att tejpen sitter riktigt bra. jag kan förmodligen dra i tejpen så biten knäcks.
Bild 6 här släppte listen från det jag sågade.
Bild 7 och bild 8 visar att repeterbarheten är ok.
Som ni ser så har jag ingen skiva på bordet.
Varför jag använder tejp är för att annars så skulle dom sugas upp i suvaskydet och man får väldigt bra kontroll över dom små listerna.
I det här fallet hade jag inte behövt kilen som man ser bakom klyvkniven. men den åker upp av gammal vana.
Kilen ligger bara på juster bordet med en två blyhagel påsar bakom klyvanhållet som väger 6 kg styck och så mycket vikt behövs verkligen inte men jag har dom.
Mvh Pär
pär h skrev:
Först och främst, ännu fler bra tips, detta har varit en mycket lärorik tråd för mig. Sedan är det klart att vi har olika syn på hur säker gripern är, så det tror jag vi får släppa.
Det jag funderar på här är hur brädbiten flyttar sig fram mot klingan, med ditt fokus kan det omöjligen vara vare sig en påskjutare eller en hand under suvan. Dessutom, vad hindrar den från att vicka uppåt i framkant, och hur kan den sista biten sågas utan att biten far ut åt sidan med tanke på att du drar i tejpen och den måste ha passerat både fjäderanhållet (från höger) och anhållet (på vänstra sidan).
--- Mats ---
Jag matar för hand jag blöter alltid fingertopparna med saliv. Det kanske inte är det optimala men jag känner mig väldigt trygg med det.
Jag har fokus på högerhanden hela tiden tills klingan börjar att såga då byter jag blicken till vänsterhanden höger handen vilar hela tiden på klyvanhållet.
I det här fallet så valde jag att ha kilen även fast den inte gjorde någon nytta alls. Och det gjorde att suva skyddet hamna lite högt upp jag fick in kanske 5 mm av långfingret om jag tryckte så det var ingen fara att fingrarna skulle hamna i klingan som är ytterligare 20 mm in.
Jag drar inte alls med min vänster hand i tejpen utan ser bara till så att listen inte sugs upp i suvaskyddet. Den far inte i väg åt något hål när den släper från biten som sågas. Det är ingen kraft alls åt vänster så det är ingen fara för höger handen som matar biten framåt.
Du nämner fjäderanhåll jag använder inget vid detta tillfälle. Utan det är ett stopp för att få rätt tjocklek på listen jag sågar. Jag läger biten mot stoppet flyttar anhållet mot biten.
Vad svårt det är att förklara i text hur man tänker när man gör något.
Pär
Jag har fokus på högerhanden hela tiden tills klingan börjar att såga då byter jag blicken till vänsterhanden höger handen vilar hela tiden på klyvanhållet.
I det här fallet så valde jag att ha kilen även fast den inte gjorde någon nytta alls. Och det gjorde att suva skyddet hamna lite högt upp jag fick in kanske 5 mm av långfingret om jag tryckte så det var ingen fara att fingrarna skulle hamna i klingan som är ytterligare 20 mm in.
Jag drar inte alls med min vänster hand i tejpen utan ser bara till så att listen inte sugs upp i suvaskyddet. Den far inte i väg åt något hål när den släper från biten som sågas. Det är ingen kraft alls åt vänster så det är ingen fara för höger handen som matar biten framåt.
Du nämner fjäderanhåll jag använder inget vid detta tillfälle. Utan det är ett stopp för att få rätt tjocklek på listen jag sågar. Jag läger biten mot stoppet flyttar anhållet mot biten.
Vad svårt det är att förklara i text hur man tänker när man gör något.
Pär
Mycket bra förklaring igen, som tillsamans med bra bilder gör att man förstår både vad du gör och hur du tänker. Stort tack.pär h skrev:
Jag tycker det är en otrolig likhet mellan din teknik två och teknik ett anpassad till de som inte har tillräckligt bra pryl för repeterbart flytt enbart med hjälp av längdanhållet. Det är likt, men spegelvänt.
I ena fallet ett tillbakadraget längdanhåll. I andra fallet ett fastspänt extra anhåll.
--- Mats ---
Klicka här för att svara