Elkludde skrev:
Dra inte i trallskruv dom äter ner sig i träet, spika med vanlig 75x 28 varmgalvad spik det är väl spikat med den klassiska spikpistolen som är av ondo till panel jag har stående baspanel på etthus spikad med 75x28 det finns inte en bräda som glipar trots att den ståt i solen flera år,och så är det spikat med omsorg rtt spik ivarje 25 mm från kanten
Att den äter sig ner beror det på att skallen på trallskruven är trattformad tro? Det bör ju vara kraften från virket som drar utåt snarare än att skruven skruvar sig inåt? Dvs. Skillnaden med en 75x28 spik skulle vara den platta skallen, eller? Någon som känner igen detta? Måste kolla hur tjocka läkterna är under. Det är väggmoduler från fabrik, spikade med en något kortare spik vad jag hört. Vad nu det är för spik...?
 
Bör ju även tilläggas att det är mellan läkterna som det har slagit sig eller där brädorna böjt sig. Jag kan alltså inte tvinga ner en redan slagen bräda då det saknas något att dra fast den i, vilket i sig skulle riskera att spräcka brädan gissar jag... Det är i förebyggande syfte alltså. Kassa måste bytas oavsett. Därmed vill man kanske inte dra skruv runt hela huset utan välja en grym spik som sitter. Finns det inte olika storlekar på kamspiken?
 
Byggahem skrev:
Bör ju även tilläggas att det är mellan läkterna som det har slagit sig eller där brädorna böjt sig. Jag kan alltså inte tvinga ner en redan slagen bräda då det saknas något att dra fast den i, vilket i sig skulle riskera att spräcka brädan gissar jag... Det är i förebyggande syfte alltså. Kassa måste bytas oavsett. Därmed vill man kanske inte dra skruv runt hela huset utan välja en grym spik som sitter. Finns det inte olika storlekar på kamspiken?
Har du lång mellan reglarna? jag har mina på 60 cc har isolerat även mellan dom min erfarenhet av trallskruv är att dom drar ner sig i virket i stället för att dra in panelen en 75x28 drar in panelen när den spikas,förborra gärna i panelen i synnerhet nära ändträ kammspik ar inte så bra som man skulle tro,har dom fått ett par slag som strutsar i regel släpper den sitt grepp,den trasar sönder träet sen är det klart dåliga planer måste bytas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.