Byggahem skrev:
Funderar på hur och var och med vad man skulle spika för att få det så bra det går... Något förslag?
Försök få reda på hur väggen ser ut, hur tjock spikläkt du har tex, är i den du måste spika mot. Är den tunn kanske du (de?) måste skruva. Men kolla med leverantören först hur de vill åtgärda problemet innan du sätter igång.
 
Tog lite nya bilder nu i helgen. Det är mellan 8 - 10 mm glapp mellan brädorna. På sina ställen är det även hål rakt in under panelen. Nu har det stått så här ett tag (några månader).
Finns det risk för att det kommit in regnvatten? ... :confused:

Ska ha slutbesiktningen om ca en vecka. Funderar på vad man ska begära och säga...

ca1cm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag anser att panelen är felmonterad. Den ska spikas eller skruvas med två spikar för att hålla mot när virket torkar och vill vrida sig. En bräda som är bredare än 70 mm bör monteras med två spik/skruv såvida den inte hålla på plats av lockpanel. Om det blir hål i tätskiktet så går det att skruva med skruv som inte går igenom läkten.
Vidare så håller jag med tidigare synpunkter att denna panel inte skall monteras stående eftersom den inte har not/spont som då håller kvar varje bräda i nästa. Därför blir det tokigt att inta ha två spikar med denna typ av panel stående. Om du får problem med att få detta åtgärdat efter besiktningen så är det nog ide att skruva varje bräda med ca 40 mm långa skruvar som drar in varje bräda så den ligger tätt mot läkten. Det behövs troligen bara på mitten och närmast läkten över/under för att få ordning på det hela.
 
jerk skrev:
Jag anser att panelen är felmonterad. Den ska spikas eller skruvas med två spikar för att hålla mot när virket torkar och vill vrida sig. En bräda som är bredare än 70 mm bör monteras med två spik/skruv såvida den inte hålla på plats av lockpanel. Om det blir hål i tätskiktet så går det att skruva med skruv som inte går igenom läkten.
Vidare så håller jag med tidigare synpunkter att denna panel inte skall monteras stående eftersom den inte har not/spont som då håller kvar varje bräda i nästa. Därför blir det tokigt att inta ha två spikar med denna typ av panel stående. Om du får problem med att få detta åtgärdat efter besiktningen så är det nog ide att skruva varje bräda med ca 40 mm långa skruvar som drar in varje bräda så den ligger tätt mot läkten. Det behövs troligen bara på mitten och närmast läkten över/under för att få ordning på det hela.
I värsta fall kanske man kan sätta någon form av lockläkt... ?

ex. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1578

Någon som kan gissa vad det kan kosta att sätta det runt huset? :(
 
Man skall inte punktera vindduken om man skall följa husama
 
  • Gilla
mickeenberg
  • Laddar…
Har stående z panel 145mm bred, också målad i svart, visst ser jag att de glipar aningen här och där men inte som din.

Trallskruv två st i varje.
 
jkarlberg skrev:
Har stående z panel 145mm bred, också målad i svart, visst ser jag att de glipar aningen här och där men inte som din.

Trallskruv två st i varje.
Var tänkte du? Som en annan skrev, mitten, längst upp och längst ner? I mitten av brädan?
 
ppalm skrev:
Man skall inte punktera vindduken om man skall följa husama
Men det måste man väl? Eller hur sätter man fast panelen på läkten bakom? Ligger inte duken mellan läkt och panel?
 
jerk skrev:
Jag anser att panelen är felmonterad. Den ska spikas eller skruvas med två spikar för att hålla mot när virket torkar och vill vrida sig. En bräda som är bredare än 70 mm bör monteras med två spik/skruv såvida den inte hålla på plats av lockpanel. Om det blir hål i tätskiktet så går det att skruva med skruv som inte går igenom läkten.
Vidare så håller jag med tidigare synpunkter att denna panel inte skall monteras stående eftersom den inte har not/spont som då håller kvar varje bräda i nästa. Därför blir det tokigt att inta ha två spikar med denna typ av panel stående. Om du får problem med att få detta åtgärdat efter besiktningen så är det nog ide att skruva varje bräda med ca 40 mm långa skruvar som drar in varje bräda så den ligger tätt mot läkten. Det behövs troligen bara på mitten och närmast läkten över/under för att få ordning på det hela.
Om man drar en i mitten på brädan. Kommer den inte böja sig mer likt ett U då? Man skulle nästa vilja dra i några extra spik runt huset. Typ kamspik som någon skrev tidigare. Så länge man spikar i spikläkten bakom panelen så borde det vara lugnt eller? Eller sabbar man vindduken under ändå? Ska ju målas sedan också :) vad tror ni?
 
Skruva ca 25 mm in från brädkanten där det glipar och dra skruven in i läkten. Vindduken ligger bakom läkten så den kommer inte skadas om du tar rätt längd på skruven 35-40 mm, trallskruv funkar fint. Spik kommer inte fungera lika bra eftersom brädan slagit sig och behöver lite extra drag som blir av skruvens dragkragt.
 
Mörka färger är brutala på trä i söderläge, men oavsett det så är ju trä ett levande material. Sätter man xxx stycken runt ett nybyggt hus så vore det förvånansvärt om inte ett antal skulle slå sig mer el mindre. Därför spikar man med två spik, i synnerhet i ändarna. Man kan också lägga en el ett par remsor masonit på den mittersta spikregeln, då får brädan det svårare att slå sig.
 
  • Gilla
Nudel
  • Laddar…
jerk skrev:
Skruva ca 25 mm in från brädkanten där det glipar och dra skruven in i läkten. Vindduken ligger bakom läkten så den kommer inte skadas om du tar rätt längd på skruven 35-40 mm, trallskruv funkar fint. Spik kommer inte fungera lika bra eftersom brädan slagit sig och behöver lite extra drag som blir av skruvens dragkragt.
Låter som en lösning som är den säkraste. Men frågan är om det blir så snyggt... :) men jag har inte målat klart huset än så jag kan ju alltid smeta över lim och sågspån så det ser snyggare ut innan jag skickar på ett lager täckfärg. Lite därför jag var inne på kamspiken men den kanske inte alls är lika bra som skruven...
 
Kamspik har större skalle än trallskruv. Om du ändå ska måla så kommer färgen täcka skruven och nästan alla hus har ju någon form av synliga spikar eller skruvar. Sätter man dom lika hela tiden och på samma höjd så blir det snyggt ändå. Använd slagsnöre så får du en rak linje att gå efter
 
Reklamera.
Be dem göra om och rätt.

Skruva i fasaden ska du väl inte behöva göra på ett nytt hus:thumbdown:
Verkar som virket inte var tillräckligt torrt när de satte upp fasaden.
 
Dra inte i trallskruv dom äter ner sig i träet, spika med vanlig 75x 28 varmgalvad spik det är väl spikat med den klassiska spikpistolen som är av ondo till panel jag har stående baspanel på etthus spikad med 75x28 det finns inte en bräda som glipar trots att den ståt i solen flera år,och så är det spikat med omsorg rtt spik ivarje 25 mm från kanten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.