Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Hej, kul att du är intresserat av naturpooler!P Posselosse skrev:
Om att gröra grejer lite annorlunda efter ca. 15 års erfarenheter med vår baddamm:
1) En separat "downflow intake-bay" för mekanisk förfiltering som fungerar samtidigt som XXL-skimmer
Ja. I nuvaranda form flöder smuts in i downflow filtret planterat med vass.P Posselosse skrev:
Det tåg några år, men vassen sprider sig enormt och täcker hela filter-delen. Till och med växer det utanför direkt på berget. Problemet är då att det går knappast att kliva in och städa / rengöra. Alltså, med tiden blir flödet genom vassen och gruset mindre och är svår att åtgärda.
För att samla smuts är det bra att ha en rätt så stor yta utan växter. T.ex. ca. 20cm vattenhöjd övanför en grusbädd gör det relativ enkel att håva upp skräp och löv. Bra om du har träd rundomkring.
2) En separat "upflow wetland filter" för biologisk filtrering (nu används vår gruss & vassbädd till både)
3) En mindre djup biologisk filtreringsbädd, t.ex. 25 cm av 8-16 mm natursingel, eller flytande öar av tätt planterat vass
4) En Airlift system istället av en pump: högre flöde för mindre el
Det går att ha hela baddammen, intake bay och wetland filter på samma höjd (diff <10cm). Då är det fortfarande en gravity-fed system, och pumperna eller airlift behöver knappast leverera tryck.P Posselosse skrev:
Men om man, som i många större baddammer / eco-pools utomlands, har wetland filter högre, behövs såklart mer tryck. I vår baddamm har vi en Oase Optimax 20000 som inte skulle fungera särskilt bra >10 cm.
Jag har nyligen byggd vår Koi damm (60000 l) med intake bay och wetland filter (30000 l) på samma höjd. Här använder jag 4 styck riktigt energisnåla propeller pumpar (PP30/75). Dom ger ca. 15000 l/timme för bara 30W! Fungerar så bra att jag skippade att DIY bygga airlifts, och planerar använda likadana pumpar för vår baddamm makeover.
Bra fråga. Det finns flera tänkesätt om hur man ska bygga en grus / wetland filter. Om du frågar 10 "experter", får du troligtvis 10 olika svar Enl. min erfarenhet & uppfattning:P Posselosse skrev:
- Det är väldigt svår och jobbigt att rengöra en djup filterbädd, skulle det behövas om flera år.
- Det är ytta som är viktigast / ger mest biologisk filtrering, inte djupet.
- Om man håller bort grovsmuts från wetland filter via en intake bay / skimmer, fungerar biologisk filtrering optimal. Och då är det mest biofilmen in kombination med syre som gör nytta. Egentligen räcker några cm, men växterns (vass) rötter behöver lite att växa in.
- Hellre singel (8-11) än grus! Lättare att röra om / rengöra och plantera i.
Hoppas det hjälper!
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Att backspola går inte riktigt med en downflow-filter, då landar allt tillbaka i dammen. Men med upflow är det lättare: (dränk)pumpen nere under singel / grus (ev. via rör eller brun), och bara pumpa tills det värsta är ut.P Posselosse skrev:
För att underlätta detta kan man har ett utrymme under det hela: dels för att pumpa in vatten från intake bay / skimmer, och vid behöv från där via dränkpumpen pumpa ut.
För wetland filtret för vår Koi damm använde jag plastpaller med ovanpå dränrör, och på flera ställen 110mm rör som går ner. Då gåt det alltid att kolla läget (hur mycket slam / skräp som samlades) utan att man behöver röra singel / gruset.
Det roliga är att dessa biofilter brukar fungera bra i praktiken nästan oavsett hur man bygger dom, och till och med utan att rengöra under många, många år. Än så länge man har flöde, och inte för mycket 'rör om i gryttan' är det OK.
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
En viktigt grej jag glömde att skriva är att inte tappa för mycket syre genom det hela. Att bara ha upp till ca. 20 cm singel är då bättre än att ha tjocka eller flera skikt av olika fraktioner. Om man placerar utloppet från wetland filtret några cm övan dammens vattenlinie får man lite rörelse vid yttan som är bra. Alternativ skulle en luftpump, venturi, fontän eller vattenfall också vara bra.P Posselosse skrev: