Status
Tråden går ej att kommentera.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns hundratals partier anmälda till de olika valen. Alla partier kommer inte att kunna lämna sina valsedlar till alla vallokaler, och dessutom får de inte plats i ställen.
Om du t ex vill rösta på ett anmält parti i riksdagsvalet, men inte hittar deras valsedlar, kan du ta en blank valsedel och skriva "Partiet Nyans" själv. Då kommer din röst räknas som giltig och tillfalla partiet. Om du däremot skriver "Satanistiskt initiativ" eller något annat hittepå kommer rösten räknas som ogiltig.

Så ja, det är demokrati i Sverige. Har du frågor nästa gång det är val, kan du fråga valarbetarna på plats, eller kontakta kommunens valnämnd.

Frågade och de skulle fylla på det båset. Men klockan var strax efter 08:00 på valdagen. När det inte finns valsedlar för alla partier som låg över 4% gränsen förra året är väl odemokratiskt?
Min sambo fick också byta bås för att det ej fanns i båset hon var i.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill inte gå till en vallokal, jag vill inte bläddra bland valsedlar i vallokalen, jag vill inte träffa andra människor när jag röstar, jag vill rösta när det passar mig att rösta var jag än råkar befinna mig just då.
På radion hörde jag just att 90 000 valsedlar har initialt förklarats ogiltiga. Igår kväll var skillnaden mellan blocken 47 000 röster.

Ytterligare ett gott skäl till att inte ha kvar en manuell hantering, varken före eller efter att röstsedeln hamnat i en låda.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det anmäldes men ingenting hände. Sossarna besökte hemmet för att göra reklam för sitt parti. När de ändå var där hjälpte de gamlingarna att rösta också :rolleyes:
Det är detta jag skriver om:

https://sverigesradio.se/artikel/350189
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är detta jag skriver om:
"Rättegången skulle egentligen ha genomförts i höstas men ställdes in eftersom det fanns ett misstänkt jävsförhållande mellan en av de åtalade och den domare som vid det tillfället skulle leda förhandlingen."

Hur slutade det till slut?
 
Alfredo Alfredo skrev:
"Rättegången skulle egentligen ha genomförts i höstas men ställdes in eftersom det fanns ett misstänkt jävsförhållande mellan en av de åtalade och den domare som vid det tillfället skulle leda förhandlingen."

Hur slutade det till slut?
Som väntat blev det ingenting. Precis som du citerar så är ju hela statsapparaten S-märkt oavsett valresultat. Alternativt kompletterat av några extremister åt någon ytterkant som nämndemän.

Vad jag vet har detta inte upprepats sedan dess, men kanske pågått länge innan det uppdagades.
 
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant. De förutspår 176–173 mot andras 175–174. Men står iofs. att det är resultat+prognos från förra valet.
Jag skulle säga att det är bästa uppskattningen man kan göra. Titta på några år tillbaka och se hur onsdagsrösterna fallit (som dessutom har varit väldigt snarligt de senaste 5 valen) och anta att det går i samma stil. Så blir det 176-173 och M tar ett mandat från S som det ser ut när jag tittat på det med troligtvis liknande antagande.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Som väntat blev det ingenting. Precis som du citerar så är ju hela statsapparaten S-märkt oavsett valresultat. Alternativt kompletterat av några extremister åt någon ytterkant som nämndemän.

Vad jag vet har detta inte upprepats sedan dess, men kanske pågått länge innan det uppdagades.
Man blir så trött på detta korrupta jävla skitland. Och så har vänstertomtarna mage säga, men sverige är ju inte korrupt. Jo tjena.

Det värsta är att dessa människor fattar inte själva de är korrupta, de tror de gör en samhällstjänst
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
P Porsibygg skrev:
Frågade och de skulle fylla på det båset. Men klockan var strax efter 08:00 på valdagen. När det inte finns valsedlar för alla partier som låg över 4% gränsen förra året är väl odemokratiskt?
Min sambo fick också byta bås för att det ej fanns i båset hon var i.
Jag vill minnas att det är partiernas ansvar att se till att deras valsedlar finns i vallokalerna. Du får kontakta "ditt" parti och be dem ta sitt demokratiska ansvar, och göra bättring till nästa val.
 
Fairlane
All form av valpåverkan är givetvis helt förkastligt. Hur stort eller litet problemet är vet jag inte. Det finns inte olika former, från båda sidor. Det kan vara påverkan i vallokalen, eller påverkan så folk inte vågar ställa upp i val eller liknande. Lika illa båda två.

Förhoppningsvis har problemet i vallokalerna minskat, men jag betvivlar att det är helt borta och jag betvivlar att det någonsin kommer bli helt problemfritt.

Varje påverkansförsök (bortsett från normalt valarbete) är förkastligt, men tills vidare tycker jag den största pinsamheten i årets val är "Helg seger" med efterföljande bortförklaringar om att man menade segerhelg och att man druckit för mycket champagne.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man blir så trött på detta korrupta jävla skitland. Och så har vänstertomtarna mage säga, men sverige är ju inte korrupt. Jo tjena.

Det värsta är att dessa människor fattar inte själva de är korrupta, de tror de gör en samhällstjänst
Att säga att Sverige är korrupt är bara att bevisa hur lite koll du egentligen har. Testa att leva i Ryssland eller Iran och kom och säg att Sverige är korrupt sen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man blir så trött på detta korrupta jävla skitland. Och så har vänstertomtarna mage säga, men sverige är ju inte korrupt. Jo tjena.

Det värsta är att dessa människor fattar inte själva de är korrupta, de tror de gör en samhällstjänst
Eftersom vi är det 3:e minst korrupta landet så tror jag du överdriver en aning (obs kan finnas spår av ironi).
Tabell från Wikipedia som visar korruptionsindex ranking med Danmark, Finland och Sverige i topp.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Eftersom vi är det 3:e minst korrupta landet så tror jag du överdriver en aning (obs kan finnas spår av ironi).
[bild]
[länk]
Betyder bara sossarna är bra på att dölja sin korruption
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Hur funkar det om man förtidsröstar och sen ångrar sig, hur tas min första röstning bort?

Kanske en dum fråga men jag vet inte att jag har hört hur det går till
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Betyder bara sossarna är bra på att dölja sin korruption
Lite tråkigt när åsikter står i vägen för fakta.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Eftersom vi är det 3:e minst korrupta landet
Fast korruptionen verkar öka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.