Aj aj. Vår har stått i snart 10 dagar halvfull med vatten... Har dock lagt i lite klor för att hålla det någorlunda...

Hur har du koppat, från skimmer till sandfilter- motor till värmepumpen. Sen en från värmepumpen till utkast. Fan mitt utkast suger in istället för att skjuta ut vatten????

Fixat

Hittade äntligen lite tid och gjorde klart allt igår. Pustade ut och njöt... Tills jag såg att skimmern läckte vatten i skarven mellan wide mouth och den vanliga där man drar ihop det. Suck! Tyckte jag drog åt det bra. Kanske ska limma skiten...

Bilderna funderar du säkert inte på längre men... Den översta är bara en extrafot om man inte vill ha den stora plattan. Om man t ex bygger teknikrum. Den nedersta är bara till för att hålla röret på plats vid fyllning av sand och skydda mot att sand kommer in i röret.

tack för bilderna. Det var dock regelverket för den översta delen som jag är nyfiken på. D v s det som täcker de 50-60 översta cm på poolen. Sista "trappsteget" som går runt hela poolen.

Ni fick verkligen till det snyggt!

Det rinner lite från min med fast vi dragit åt och tätat funderar på silikon
Ok du menar vid trappan ska se om byggaren (svärfar) har några bilder, jag har tyvärr inga.
Poolens grader gick upp från 16 till 21,5 idag är den 25 grader P15. Hur tänker du när du värmare tror du det går snabbare om man har den på max alltså 40 grader.
Poolen är invaderad av barn hela dagarna dom badade i 16 grader fötterna domnade

Jag tror den ska stå på tänkt temperatur.

Just nu känns det som att jag knappt behöver pumpen. Tror det är 23-24 grader i vattnet utan värmare eller täckning...

I o f s "bara" typ 20 000 liter i just nu. Söderläge, vindstilla, Öland...

Jag kommer skruva bort skimmer ikväll och göra om det. Blir nog en tub silikon också... Om jag inte minns fel var även den packningen dubbel. I så fall skär jag nog bort ena så den tar tätare.

M Marta123 skrev:
Det rinner lite från min med fast vi dragit åt och tätat funderar på silikon
Ok du menar vid trappan ska se om byggaren (svärfar) har några bilder, jag har tyvärr inga.
Poolens grader gick upp från 16 till 21,5 idag är den 25 grader P15. Hur tänker du när du värmare tror du det går snabbare om man har den på max alltså 40 grader.
Poolen är invaderad av barn hela dagarna dom badade i 16 grader fötterna domnade
Den värmer inte fortare för att du sätter temp högre än tänkt badtemperatur.

M
M Marta123 skrev:
[bild]
Vad är det för dimension på balkarna? Det ser lite klent ut eller?

M Markarbetaren skrev:
Bra fråga tror 45 den är långt ifrån klen förlängt tidigare trall som tagit mycket tyngd och stök :)

M Markarbetaren skrev:
Kan de va 45x145 reglar och 95x95 stolpar som ligger ner?
Inte helt vanlig konstruktion med den spännvidden det ser ut att vara.

M
M Marta123 skrev:
Bra fråga tror 45 den är långt ifrån klen förlängt tidigare trall som tagit mycket tyngd och stök :)
Jag tänkte på dessa. Har aldrig sett denna typ av bärande konstruktion av en trall. Rent instinktivt känns det som att dessa snart kommer att se ut som bananer innan dom går av.
Trädäck under konstruktion med ovanlig bärande konstruktion som ser potentiellt svag ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma under gamla trallen och den har stått i 7 år och är fortfarande helt rak Tack för oron men jag är grymt nöjd!

M Markarbetaren skrev:
Jag tänkte på dessa. Har aldrig sett denna typ av bärande konstruktion av en trall. Rent instinktivt känns det som att dessa snart kommer att se ut som bananer innan dom går av.
[bild]
Vem har byggt detta? En snickare?

M Mikael K. skrev:
Ber om ursäkt. Ännu en "vilken pool ska jag välja tråd"...

Så jäkla svårt!

Ska ha en enklare ovanmarkpool och vi ska bygga in den i trädäck. Kom hastigt på, hade egentligen tänkt detta nästa sommar. Men det blir nu i vår.

Tidigare haft en enkel ovanmarkpool, rund 6 500 liter. Med överdimensionerat sandfilter, uv rening och solvärmemattor.

Just nu har primastar lite rea, kommer det finnas reor under våren med eller brukar det vara fullpris?

Inriktat oss på JF storpool delux 6,1*3,6 eller primastar sea shore 6,1*3,7meter oval.

Nåt som talar för den ena eller andra. Vad ska jag tänka på? Andra leverantörer?

Tacksam för alla typer av tankar. (Utom bygg riktig pool ala 400 000:)

[länk]
[länk]
Om man ska bygga in poolen i ett trädäck, kan det vara bra att köpa en hållbar pool. Då kommer det att dröja länge, innan man behöver göra något ingrepp i den och samtidigt demontera en del brädor runt den.

M Mikael K. skrev:
Kan nu meddela till alla som tänkt den korkade tanken att gräva för hand... Det går!
Har på 19 dagar grävt bort 25 lass och kört dem till tippen. Tippen ligger bara typ 3 km bort. Mitt släp tar 750 kg och det har det varit varje lass. Kanske lite drygt t o m. Lastat och lossat med spade. Gjort allt själv, förutom en sten på typ 400 kg. Vi var 3 idioter som jobbade ett tag med den. tagit 1 eller 2 lass efter jobbet varje dag. Billigare än gymkort. Kanske också en bidragande orsak till att man faktiskt vågar visa sig i bar överkropp vid poolen i sommar :crysmile:.
Hahah jag skulle kunna kopiera din text med ny rubrik .. eller kanske behålla den med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.