Fairlane
Jag kör som sagt en likadan maskin som TS nu köpt och den tuggar på bra och jag ser inte slutet på den på många år. Jag har en i5 CPU, 16 GB RAM och en SSD-disk på 512 GB. Batteriet känner jag är lite halvdant, men den klarar 3 timmar. En ny dator klarar ju mer, men det gör nog den här också efter ett byte av batteri. Tre timmar är dock inteiså illa att jag ids byta än.

En liten trevlig finess som jag uppskattar när jag sitter där det är lite mörkt, typ i soffan framför TVn är inbyggd belysning. Trycker man in FN (längst ner till vänster) och space så tänds lampan och jag ser tangentbordet.

Jag är faktiskt så nöjd med den så när jag skulle beställa dator till jobbet idag (vi får köpa vad vi vill, till rimliga pengar) så beställde jag en T480...

Om någon blivit avskräckt av SSD så kan jag väl nämna att jag har haft min 512 GB diskutrymme i över 4 år och inte haft något problem. SSD ska man inte defragmentera.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
J
elpaco elpaco skrev:
Chromebook verkar extremt begränsat, med tanke på att man alltid skall ha uppkoppling. Den går alltså inte att ta med på tåg, fjällen eller andra ställen där nätet kanske kan vara svajigt. Dessutom skulle jag aldrig gå med på att alla mina personliga filer ligger i ett moln .. men det kanske bara är jag.

Jag har använt en hel del Windows-burkar. Jag såg ljuset när jag blev introducerad till MacBook. Har man råd med utlägget är jag helt övertygad om att det lönar sig i längden. Tex avseende livslängd, men även genom frånvaron av tekniskt strul.
Nu vill jag inte vara en Messias för Chromewbooks, men såklart behöver man inte vara online på dessa för att kunna göra någon nytta, men visst, speciellt kul utan internet är det ju inte. Många behandlingar av filer görs på internet, och inte i processorn, men jag tror de flesta användare numera kräver en uppkoppling. De dyrare Chromebooksen har numera större disk , upp till 256 GB. Man kan också köra offline på tex Google Docs precis som med vilken PC som helst. Just strulet man förr eller senare får med Windows slipper man. Åtminstone det man som mer tekniskt bevandrad förväntas ge vänner och släktningar :) Själv kör jag båda men tipsar de mindre intresserade om Chromebook.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tråden handlar om laptop men om nån är ute efter stationär dator till förmånligt pris då kan jag tipsa om Dell OptiPlex 3060 MFF med kraftfulla i5-8500T processor och M2 hård disk, 8G RAM. Priset är runt 5800 kr.
Den har micro format och tar inte så mycket plats.

Nu är dessa två vi beställde igång och jag har flyttat in en SSD disk i den ena av dom. Orkar lätt fullhd på youtube och drar 900Mbps i bredbandskollen. Framförallt är det ingen väntetid när man trycker på knappar och gör saker......

Den enda nackdelen jag ser är att det bara finns VGA-utgång för extern skärm, det är lite synd - gissar att dockningsstationen har digital utgång istället.

För 1500kr var detta iaf ett väldigt bra köp!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en displayport på min. Har du inte det?

Jag har nästan lite svårt att förstå att ni står ut med dessa gamla klumpiga laptops. Nya instegsmodeller har numera ganska bra skärm och framförallt har det blivit mycket bättre touchpad.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en displayport på min. Har du inte det?
Inte som jag hittat.....kanske inte tittade tillräckligt noga?

Fairlane
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har nästan lite svårt att förstå att ni står ut med dessa gamla klumpiga laptops. Nya instegsmodeller har numera ganska bra skärm och framförallt har det blivit mycket bättre touchpad.
Förvisso, men ska man ha samma prestanda i en ny maskin som den jag har så räcker inte 10' och jag har kanske betalat 4000.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Datorn TS beställt är att jämföra med en V70. Inte det snabbaste eller sexigaste på marknaden men den är krocksäker och bekväm. Vilket är det som efterfrågats med obefintligt datorkunnande. Jag har även jag en sådan hemma. Men jag ersatte den med en begagnad Samsung Note 2014 för att den hade mindre vikt att släpa runt på och en bättre skärm när man ligger i sängen och läser forumstrådar eller tittar på film. Och eftersom den var så bra så var den aldrig ledig. Så jag skaffade även en Lenovo Yoga Tab 3 10.1" med windows för att få en ny bärbar dator kombinerat med en surfplatta. Begagnad... Det enda som hänt hittills är att jag funderar på att byta batteri på samsungen då den har gått från fem timmar till tre...
Det lönar sig att köpa förra generationens flaggskepp begagnat istället för nya låg/mellanklassmaskiner. ;)

• Gilla
major_tom och 5 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Ser ut lite som en HDMI men fyrkantigare

Fairlane Fairlane skrev:
Jag som ändå är lite datorintresserad köpte en begagnad T430 för några år sen (3?). Har dock 16 GB ram och en SSD på 500 GB. Det enda jag möjligen tycker är bättre med vissa nyare maskiner är vikten, så jag har svårt att motivera mig att byta och då har jag ändå försökt.

Annars har jag varit lite emot HP också med fick låna en på ett jobb för några månader sen. Den var helt klart trevlig, men så kostar den 25' också.
Enda jag som IT tekniker saknar är den extra snabbheten man får när man går ifrån SSD kopplad via S-ATA bussen till en lösning där man har någon form av PCI-expresskopplad SSD, då blir det verkligen ännu mer liv i luckan.

Men även en SSd över SATA får liv i en T430 kontra med hårddisk , så jag hållet helt med, det är kvalitetsdatorer som hänger bra med idag, till extremt låga beg priser.

Kör dock privat MacBook Air från 2010, med nog snabb ssd , men har varit nära o hoppa på en Thinkpad x230 billigt....

På tal om hdmi. Micro-hdmi har nästintill identiskt format med micro-usb. Vilket jag har en av vardera på sidorna på min lenovo yoga. Det var lite frustrerande i början. Men jag älskar verkligen formatet på en 10 tums ultrabook när man åker tåg eller annat. :)

MathiasS MathiasS skrev:
MathiasS MathiasS skrev:
Mini display port heter det. Du behöver bara en adapter mini DP -> HDMI då är det bara att koppla till HDMI ingången på TV eller skärm. Överför både ljud och video när det gäller T430. Dockan däremot har HDMI port om du har den.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har nästan lite svårt att förstå att ni står ut med dessa gamla klumpiga laptops. Nya instegsmodeller har numera ganska bra skärm och framförallt har det blivit mycket
L Lars48 skrev:
Mini display port heter det. Du behöver bara en adapter mini DP -> HDMI då är det bara att koppla till HDMI ingången på TV eller skärm. Överför både ljud och video när det gäller T430. Dockan däremot har HDMI port om du har den.

Ja, minidisplayport kan det nog finnas en, ingen vanlig.

Det gör jag inte. Står ut alltså. Den bärbara jag använder är en i7 med 32GB minne och ssd förstås, ungefär samma spec på den stationära.

Men, till farsan och som pc på landet funkar dessa enklare datorer med äldre i5 utmärkt. Vill man inte lägga 6-7k på en bärbar är detta ett bra alternativ. Tillräckligt olångsam för att man inte ska bli irriterad iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.