Har nu införskaffat ett skruv-kit så testar nu att skruva isär botten. Med goda råd av forumisterna härinne skall jag våga mig på detta!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Hur får jag loss bottenplattan? Tycker jag lyckats få bort alla skruvar.
Har funnit väldigt få synliga vinfläckar. En liten vindroppe på den gula knappen under trykta tejpbiten (som håller den på plats). Data storage tycks intakt (vete fåglarna hur jag ska få in den igen...).
 
Denna videon har nog vad du behöver
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Denna videon har nog vad du behöver
[media]
Piece of cake ...

Kvällen är räddad ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kvällen räddad, men hur gick det med alla skruvar och pinaler och mojänger och mackapärer som skulle passa ihop igen? Fick du några mystiska delar över? Och skuttade den igång igen efteråt? Eller har det gått och blivit en konstinstallation av sakers förgänglighet? ;)
 
Endel tvättar kretskort i diskmaskin, eller vanligt diskmedel i vasken. Är det strömlösa och bara lödda komponenter kan det funka men jag har kört isopropanol och tops. Krök bara inte nån yttepytte grej typ ben på ytmonterade kretsar. Tex hårddisk och DVD går inte att rengöra på samma sätt. Måste vara strömlöst, helt, och torka helt innan det provas igen. Risken om det varit ström på är att ngt redan tagit skada eller något redan ärjat...
 
J
J JohanLun skrev:
Endel tvättar kretskort i diskmaskin, eller vanligt diskmedel i vasken. Är det strömlösa och bara lödda komponenter kan det funka men jag har kört isopropanol och tops. Krök bara inte nån yttepytte grej typ ben på ytmonterade kretsar. Tex hårddisk och DVD går inte att rengöra på samma sätt. Måste vara strömlöst, helt, och torka helt innan det provas igen. Risken om det varit ström på är att ngt redan tagit skada eller något redan ärjat...
Öh nej, det går inte att tvätta elektronik med vanligt vatten eller i diskmaskin, iaf inte om man vill att det ska fungera sen!
 
J jnse skrev:
Öh nej, det går inte att tvätta elektronik med vanligt vatten eller i diskmaskin, iaf inte om man vill att det ska fungera sen!
Nja, inte en hel laptop men delar av datorer tvättar folk när batterier eller kondensatorer läckt. Jag skulle inte göra så här. Iallafall inte med socklade komponenter...

 
Ibland tvättas som jag förstår pcb i vatten i fabriken för att få bort flussrester. Men missförstå mig inte och kör in hela datorn i diskmaskinen... Och det ska nog inte vara maskindiskmedel utan snarare typ yes...
 
Går ju också att löda om glappa lödningar i ugnen i köket, men med tanke på blyinehåll i lodet så kanske man inte ska baka muffins till barnen direkt efter. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.