5 093 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Vakuumtoalett
Hej!
Vi bygger sommarhus i notteölje och enda avloppssystemet som godkänns är sluten tank plus vacuumtoa.
Jag har två frågor jag gärna vill ha svar på:
1. Ni med vacuumtoa. Är ni nöjda med er modell?
2. Är toaletten svår att rengöra efter ett toabesök med tanke på att spolmängden är liten? Har läst att vissa skaffar duschslang för rengöring men jag har svårt att se hur det ska funka när väggarna inte är våtrumssäkrade.
Tacksam för alla tips och erfarenheter
Vi bygger sommarhus i notteölje och enda avloppssystemet som godkänns är sluten tank plus vacuumtoa.
Jag har två frågor jag gärna vill ha svar på:
1. Ni med vacuumtoa. Är ni nöjda med er modell?
2. Är toaletten svår att rengöra efter ett toabesök med tanke på att spolmängden är liten? Har läst att vissa skaffar duschslang för rengöring men jag har svårt att se hur det ska funka när väggarna inte är våtrumssäkrade.
Tacksam för alla tips och erfarenheter
Har haft en ECO-VAC i lite drygt ett år och den har fungerat bra hitills.
En gång när den användes väldigt mycket under en kväll så läckte den lite vatten under när det spolades (ev. kondens?) men det är enda gången jag märkt av det.
Fyller tanken fortare än vad man borde göra. Sist larmade det efter lite drygt 1500spolningar och då mätte jag i tanken och då var det kvar ca. 20% att fylla (3kbm tank). Tycker jag har gjort de korrekta inställningar som jag borde ha så vet ej varför jag inte kommer upp i de dryga 2500 spolningar som jag borde. Är inte så dyrt att tömma så spelar väl ingen jätteroll.
Ja rengöringen efter stora behovet är mindre bra. Får oftast dubbelspola och då hjälpa till med borsten. Ska därför montera dit en duschslang så blir det nog fräschare. Det borde väl du också kunna göra trots att det inte är badrum? Vatten lär du ju ändå ha framdraget så det ser jag ju inte riktigt problemet i.
En gång när den användes väldigt mycket under en kväll så läckte den lite vatten under när det spolades (ev. kondens?) men det är enda gången jag märkt av det.
Fyller tanken fortare än vad man borde göra. Sist larmade det efter lite drygt 1500spolningar och då mätte jag i tanken och då var det kvar ca. 20% att fylla (3kbm tank). Tycker jag har gjort de korrekta inställningar som jag borde ha så vet ej varför jag inte kommer upp i de dryga 2500 spolningar som jag borde. Är inte så dyrt att tömma så spelar väl ingen jätteroll.
Ja rengöringen efter stora behovet är mindre bra. Får oftast dubbelspola och då hjälpa till med borsten. Ska därför montera dit en duschslang så blir det nog fräschare. Det borde väl du också kunna göra trots att det inte är badrum? Vatten lär du ju ändå ha framdraget så det ser jag ju inte riktigt problemet i.
Har haft vacuum toalett i ett större system som gjordes i början av 70-talet där de flesta vill ha annan lösning. Toaletterna är oftast dyra. Äldre slitna toaletter slutar ofta att fungera. Du är beroende av andra som kan ställa till det så en sektion inte fungerar. Eller att kommunens pumpar eller andra åtgärder gör att systemet är avstängt. Eller av annan anledning gör att det blir sämre tryck så spolningen inte räcker till. Systemet kräver mycket underhåll och bör syratvättas minst en gång om året. Det kunde även bli ispropp i avloppet hos några om de var bortresta 1 vecka. En period påstod man att vårt system kostade lika mycket i underhåll som snöröjning i den större kommunen. Men det visade sig att systemet var dåligt uppbyggt från början med för få pumpstationer och för få uppdelade sektioner vilket gjorde att fler blev drabbade om det krånglade etc. På 90-talet blev vi erbjudna kvarntoaletter som en lösningen men ingen såg det som en lösning då de då fungerade lika dåligt. Så jag skulle aldrig skaffa vacuum toalett i ett större system igen.
Däremot hade vi inte mer problem än med vanlig toalett om man gjorde 2:an när systemet fungerade tillfredsställande. Men varför kopplar ni inte in en hand/fatsdusch i anslutning till toaletten. Då kan toaletten även användas som bidé funktion. Det gäller bara att använda bidé funktionen innan spolning annars blir nog vattnet för kallt. Men det var ju ursprungligen inte lösningen utan för att spola rent.
Däremot hade vi inte mer problem än med vanlig toalett om man gjorde 2:an när systemet fungerade tillfredsställande. Men varför kopplar ni inte in en hand/fatsdusch i anslutning till toaletten. Då kan toaletten även användas som bidé funktion. Det gäller bara att använda bidé funktionen innan spolning annars blir nog vattnet för kallt. Men det var ju ursprungligen inte lösningen utan för att spola rent.
Redigerat:
Ni har nog rätt om handdusch. Vi kommer dock inte våtrumsskydda toaletten då vi har duschen på annat ställe. Vad tror ni försäkringsbolagen säger om handdusch?
Har ni några andra tips som vi ska tänka på? Just nu lutar det åt Fann vakuumtoa.
Har ni några andra tips som vi ska tänka på? Just nu lutar det åt Fann vakuumtoa.
Har själv sommarhus i Norrtälje och i dagsläget en förbränningstoa. Vi ska göra om bdt-avloppet och har övervägt att i samma veva installera vakuumtoalett. Men är lite tveksam få det trots allt verkar strula en del. Verkar lätt kunna bli stopp om man använder för mycket papper har jag förstått då det är rätt smala rör.
Förbränningstoan funkar bra, men det låter rätt mycket om fläkten tyvärr.
Förbränningstoan funkar bra, men det låter rätt mycket om fläkten tyvärr.
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Ska inte en rörböj hålla mer än 15år?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Grannens nya avlopp för nära dricksvattenbrunn
Vatten & Avlopp -
Vatten från egen brunn, svarta prickar som INTE är mangan.
Vatten & Avlopp