A anfrewo skrev:
Har samma problem och har kommit en bit på väg.
Mina var limmade på insidan med nåt lim utöver att de var inpressade.
Fick värma försiktigt med gasolbrännare tills limmet brunnit upp/smält, därefter banka o slå.
Har bytt vajer och är nu inne på sista steget att lyckas spänna upp det hela, troligen blir det mha. en vinsch.
Vajerstopp fick jag leta efter rejält tills jag hittade på amazon.
Är det lika tight som i min så måste du ha ett som man klämmer på, inte skruvvarianten för de är för stora(har testat).
Ok intressant, har du bilder på detta projekt? Länk till vajerlåsen på Amazon?

/C

Närbild på en trasig elektrisk anordning med utsatta kablar och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsad metallstång i skruvstäd, verktyg och oordning i bakgrunden. Arbetsmiljö, verkstad, närbild, fokus på metallstången.
Skapa konto
Metalliskt verktyg med räfflad del, hålls i hand, otydlig verkstadsbakgrund.
Skapa konto
Svetsad metallbit i skruvstäd, arbetsbänk med verktyg och smuts i bakgrunden, otydlig närbild.
Skapa konto
Suddig, närbild, metalliska föremål, oskarpa konturer, möjlig mekanisk del, grå och silvriga nyanser.
Skapa konto
Stålvajer med presshylsa i skruvstycke, verkstadsbakgrund, detaljer av verktyg och arbetsbänk synliga.
Skapa konto
Sök på "
Tanstic 220 st 9 storlekar aluminium pressögla hylsa"

De översta bilderna hur det såg ut när jag plockade isär, de sista på hur det ser ut nu i väntan på att dra det på plats. Tanken är att spänna upp mellan två träd och dra med en vinsch, kanske inte supervetenskapligt men borde funka.
Jag mätte på vajern som gick av och placerade vajerlåset på samma plats på den nya för att få liknande spänning. Gick upp till 4mm vajer istället för 3mm som var original. Det nya vajerlåset syns inte nere i mörkret på sista bilden men ska ut genom ett fyrkantigt hål som kanske är 5x7 mm vilket inte ger mycket marginal att dra ett lås genom. Som du ser är även ytan där låset ska få plats inte jättestor.

Redigerat:
  • Gilla
Wrecked
  • Laddar…
A anfrewo skrev:
[bild][bild] [bild] [bild] [bild] [bild]Sök på "
Tanstic 220 st 9 storlekar aluminium pressögla hylsa"

De översta bilderna hur det såg ut när jag plockade isär, de sista på hur det ser ut nu i väntan på att dra det på plats. Tanken är att spänna upp mellan två träd och dra med en vinsch, kanske inte supervetenskapligt men borde funka.
Jag mätte på vajern som gick av och placerade vajerlåset på samma plats på den nya för att få liknande spänning. Gick upp till 4mm vajer istället för 3mm som var original. Det nya vajerlåset syns inte nere i mörkret på sista bilden men ska ut genom ett fyrkantigt hål som kanske är 5x7 mm vilket inte ger mycket marginal att dra ett lås genom. Som du ser är även ytan där låset ska få plats inte jättestor.

Ser liknande ut men inte exakt. Kollar och återkopplar. Tack så länge!

/C

Behöver man specialtång för att pressa dessa lås eller funkar det med nåt universellt?

/C

Funka i skruvstädet

K krokodilen73 skrev:
Nu har jag fått tummen ur och lossat på armarna samt även hittat lås hemma i Svedala.

[länk]

/C
Vi ha rapport med bilder även på ditt projekt krokodilen! (y)

P Paxman skrev:
Vi ha rapport med bilder även på ditt projekt krokodilen! (y)
Får jag väl lösa! Beställde nyss från vajerman.se, lås, vajer etc.

/C

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
K krokodilen73 skrev:
Får jag väl lösa! Beställde nyss från vajerman.se, lås, vajer etc.

/C
Det sitter 2 lås på mina armar ett gömt inne i armen och ett synligt på baksidan där jag pekar på bild 2. Ett lås har gått sönder men pga låset inne i armen har fjäderspänningen ändå bibehållits.

Anledningen till att det kollapsat är förmodligen att vajern hoppat ur spåret vid min finger på bild 1, därmed har vajern blivit slapp och krokat ur inne i armen. (tror jag)

Verktyg och tillbehör på arbetsbänk: fjädrar, kniv, tändare, borrskruvdragare, mätparameter, märkpenna.
Skapa konto
Verktyg och delar på sliten arbetsbänk; hand håller elektrisk apparat, möjligen under reparation eller demontering.
Skapa konto
Den kvarvarande armen utomhus befinner sig i just det läget, dvs man ser att det synliga vajerlåset är borta och vajern är uppflätad men fjäderspänningen finns fortfarande och armen fungerar, just pga det invändiga & dubbla låsen.
Utomhus markis med rullmekanism, grön vit randig, metallfästen, trädsilhuett i bakgrunden, soligt väder.
Skapa konto
Fönsterpersiennmekanism, trasig, trassliga kardemummaelkablar, behöver reparation eller utbyte, smuts, slitage, inomhusmiljö.
Skapa konto

Fattar ni ett ord av vad jag försöker förmedla?? :rofl::cool:

Beställa ny duk/kappa och Invänta prylarna från vajerman.se och högervarv senare då.

/C

Redigerat:
K krokodilen73 skrev:
Fattar ni ett ord av vad jag försöker förmedla?? :rofl::cool:
Nope...:rofl: Jodå, några ord förstod jag...men jag fattade inte var det inre låset fäster emot. Men eftersom jag aldrig haft isär någon arm har jag inte fattat hur vajerfunktionen agerar över huvudtaget. :crysmile:

P Paxman skrev:
Nope...:rofl: Jodå, några ord förstod jag...men jag fattade inte var det inre låset fäster emot. Men eftersom jag aldrig haft isär någon arm har jag inte fattat hur vajerfunktionen agerar över huvudtaget. :crysmile:
Om du kollar ca 10cm till vänster om min pekfinger i bild 2 så ser du inre lås och hur den hugger i konsolen. Vajern är ju av där och uppfransad, den ska egentligen fortsätta upp till min finger för att svänga igenom konsolen där och på andra sidan sitter lås nr 2.

Armen strävar iom fjäderförspänningen att vara rak dvs utvikt och på så sätt sträcks duken ut hela tiden.

/C

Kul att följa andras kamp. Gjorde ett försök att spänna upp min i helgen men repen som jag fäste vinsch och arm i gick av(!). Bra tryck i dessa fjädrar. Förhoppningsvis nya försök kommande helg. Hittar nån ett bättre sätt att spänna så är jag öppen för förslag. Med tanke på vilken spänn detta är i så använd handskar och skyddsbrillor

A anfrewo skrev:
Kul att följa andras kamp. Gjorde ett försök att spänna upp min i helgen men repen som jag fäste vinsch och arm i gick av(!). Bra tryck i dessa fjädrar. Förhoppningsvis nya försök kommande helg. Hittar nån ett bättre sätt att spänna så är jag öppen för förslag. Med tanke på vilken spänn detta är i så använd handskar och skyddsbrillor
Mja jag har väl inte kommit dit ännu mer än i tanken. Får rigga på nått sätt och dra med block eller hydraulik. Skydd är nog bra!

/C

Detta blir knepigare än jag trodde från början.

Konstruktionen innehåller 2 olika stopp/lås som konstaterats tidigare. Ett dolt i armen och ett synligt vid konsolen som kläms runt fyrkantsprofilen som sitter bultad i huset.

Det inte stoppet håller förspänningen och det yttre ökar fjäderspänningen allteftersom armen viks ihop och läggs parallellt med tygrullen i infällt läge. När detta sker glider den dolda låsningen i spåret som syns på bilden.

Ska full funktion återfås måste således båda låsen återmonteras vilket ju kräver mera av draganordningen.

Klura, klura, klura!

/C Verkstadsbänk med verktyg: skruvtvingar, hammare, borrmaskin, handskar och linjal.
Skapa konto
En hand pekar på en röd knapp på en metallutrustning monterad på ett träbord.
Skapa konto

K krokodilen73 skrev:
Detta blir knepigare än jag trodde från början.

Konstruktionen innehåller 2 olika stopp/lås som konstaterats tidigare. Ett dolt i armen och ett synligt vid konsolen som kläms runt fyrkantsprofilen som sitter bultad i huset.

Det inte stoppet håller förspänningen och det yttre ökar fjäderspänningen allteftersom armen viks ihop och läggs parallellt med tygrullen i infällt läge. När detta sker glider den dolda låsningen i spåret som syns på bilden.

Ska full funktion återfås måste således båda låsen återmonteras vilket ju kräver mera av draganordningen.

Klura, klura, klura!

/C[bild][bild]
Nu är armen ihop igen och det tog nått försök att hitta någorlunda rätt förspänning.

/C En SUV med öppen baklucka, lastad med påsar, kopplad till ett rep med en röd spännanordning.
Skapa konto
Mätstav och hjul på mossa, skogsgolv, löv, grenar, utomhus, mätutrustning, ingenjör, natur, arbete.
Skapa konto
En person håller en avskuren aluminiumprofil och genomsiktlig slang med handske på en gräsmatta.
Skapa konto
Mätstav och hjul på mossa, skogsgolv, löv, grenar, utomhus, mätutrustning, ingenjör, natur, arbete.
Skapa konto

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.