Det går bra att klämma en talurit i ett skruvstycke också.
Kläm en gång, vrid 90° och kläm igen.

Det behöver ju inte bli värdens snyggaste utställningsresultat.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det ska jag testa om jag måste få dit ett stopp...och om det går att få loss vajern. Jag har iofs ett litet Peddinghaus Matador som inte sitter fast någonstans...kanske kan jag använda det med grejerna på plats...:rolleyes:

KnockOnWood,

Om det finns vajer nog att köra den både fram och tillbaka så tror jag att det kan funka (särskilt om det hela kan säkras med en sån som Snigelfis länkade in tidigare i tråden) annars är just den typen av vajerlås inte speciellt säkra.

Ta en stor sockerbit, sån som man kopplar ihop elkablar med. Tälj av plasten. Nu har du ett bra vajerlås!

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det var faktiskt inte alls en dålig idé! (y) Bäst är då att byta skruvarna från spårskruv till antingen sexkantskalle eller insex så att man kan dra åt rejält.

Var hittar man de riktigt stora sockerbitarna?

Redigerat:
Paxman skrev:
...annars är just den typen av vajerlås inte speciellt säkra.
Nu hittar du på!

Jag har jobbat länge med segelbåtsriggar och detta är ett säkert wirelås.

Det snigelfis visade är kanske OK för televerkare, men förekommer aldrig på riggar där wiren är satt under belastning.

Det jag menade var inte att Snigelfis lås är bättre än det du länkade till utan mer att två olika lås kan säkra bättre än bara ett, eller två likadana. Ingen av de aktuella låsen är dock något jag skulle våga lita på om det gällde livet...:| Det gör det dock inte i det här fallet! :p

Jag tror inte svårigheten ligger i att få på ett nytt "vajerstopp" utan den ligger i att få tillbaka vajern i rätt läge när det nya "stoppet" är monterat. Befintlig vajer ger inga större marginaler till nya lösningar på ändstopp eftersom längden är gjord för ett gjutet fäste.
Skulle man lyckas pressa dit ett nytt stopp så gäller det att det nya passar i de fästen som finns i markisarmen (tror inte skruvade fästen får plats, i alla fall inte i mina armar men kanske i TS:s) och att man fixar att spänna vajern för att få dit den i fästet (där ligger nog problemet).

Men kommer någon på en smidig reparationslösning så fram med den, för jag skulle gärna vilja fixa mina fönstermarkisarmar så att de får tillbaka sin ursprungsfunktion med att vara fjäderspända......

Redigerat:
roli skrev:
Men kommer någon på en smidig reparationslösning så fram med den, för jag skulle gärna vilja fixa mina fönstermarkisarmar så att de får tillbaka sin ursprungsfunktion med att vara fjäderspända......
Byt till en längre vajer och montera valfritt vajerstopp där det passar?

Om det ändå vore så enkelt......

Hej! Skulle gärna vilja blåsa liv i denna tråden igen. Jag har exakt samma problem som roli. Jag skruvade bort armen och gick med den till två olika markisleverantörer. Hos båda fick jag pris på "två" nya armar. i den ena fallet 5000:- och i det andra rallet 6000:-.Ingen var i samma färg och stil. Inte alls kul att ett litet virestopp som verkar vara dåligt på-pressat skulle kosta så mycket. Jag har seglebåt och mekat en del med riggar, jämfört med sådana så verkar markiser inte som någon "rocket sience" direkt. Jag har försökt att försiktigt slå bort ändstycket för att komma åt och se hur det ser ut utan att lyckats. I mitt fall har viren försvunnit in i röret och svår att få tag i. Får jag tag i viren skulle jag, som tidigare föreslagits, pressa på en talurit. Det borde gå att låna en tång hos en båttillbehörsaffär eller riggverkstad. Att pressa i skruvstäd borde också funka om man kommer åt. Tänkte ta kontakt med en mekanisk verkstad och se om de kan få bort "knä-beslaget". Det var ett tag sedan denna tråd var aktiv, vore kul att höra om det finns fler som har samma behov och om hur de som hade problem har löst det. /J

Som TS kan jag rapportera att jag helt enkelt struntade i att göra något åt saken. Markisen fungerar utmärkt utan stoppet på ena armen, enda påverkan är att armarna inte går in mot rullen exakt lika den sista decimetern. Detta är dock inget problem för mig då jag brukar rulla in max och sedan backa några centimeter för att inte armarna ska ligga och skava mot duken.

SM i trådlyft här men problemet finns även här. Markisen 4,5x3 meter är monterad 2001 och runt 2010 gick ena vajern av (förmodligen låset/stoppet som släppte även här). Konstaterade att det funkar ändå precis som TS upptäckte här 2016.

Problemet är att nu har även vajern gett sig i andra armen och då blir det trubbel i paradiset!

Nya armar undvikes gärna eftersom jag är snål av naturen ;-) och tycker man kan lägga 5-6 000:- på anat nödvändigare som kvinnor, vin och sång istället.:)

Problemet som jag ser det är ju inte låsningen eller längden på vajern för dessa detaljer finns ju att löpa på lösmeter/vikt. Nej det är snarare hur man får isär armarna då de ser sammanpressade ut utan synliga skruvförband. Det finns ju heller inga hål/ansatser att hugga tag i med verktyg etc.

Nån som har en ide' om hur jag ska få isär skrotet.

Duken ska även bytas så jag måste ändå plocka isär en hel del på markisen.

/C

Har samma problem och har kommit en bit på väg.
Mina var limmade på insidan med nåt lim utöver att de var inpressade.
Fick värma försiktigt med gasolbrännare tills limmet brunnit upp/smält, därefter banka o slå.
Har bytt vajer och är nu inne på sista steget att lyckas spänna upp det hela, troligen blir det mha. en vinsch.
Vajerstopp fick jag leta efter rejält tills jag hittade på amazon.
Är det lika tight som i min så måste du ha ett som man klämmer på, inte skruvvarianten för de är för stora(har testat).

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.