Jag undrar nu i förväg Hur blir det med fakturorna när de väl kommer efter godkänt fr Gar-bo och utfört arbete.

Skickar man in dom till Gar-bo som betalar.... eller till banken som tidigare ?
 
Spärrförbindelse och offer


Heltoff72 skrev:
Vi tillhör kat.3 och tro det eller ej men idag blev våra offerter godkända av GarBo:) Så nu är det väl bara att dra igång då KKförvaltaren släppt spärrförbindelsen.
Får man fråga hur långt tid det tog från att ni skickade in till Gar-bo och ni fick godkänt. Samt hur långtid tog det för er att få tillbaka spärrföbindelsen och från vilket läge nyckelöverlämningen eller när?

(y)

/Xamba
 
e-hufs skrev:
Jag undrar nu i förväg Hur blir det med fakturorna när de väl kommer efter godkänt fr Gar-bo och utfört arbete.

Skickar man in dom till Gar-bo som betalar.... eller till banken som tidigare ?

Till banken som tidigare då det är NI som har pengarna.

@ Heltoff72

Jag undrar samma sak som Xamba

/
momin

 
Först och främst behöver statusbesiktningen vara klar, om nu en sådan krävs.

Det bästa är att sammanställa alla offerter på ett snyggt sätt så att dom kan kollas igenom på samma gång.

Är det något jobb som man vill få igång för att få igång arbetena igen kan man skicka den för sig själv, och be snällt om att få den godkänd så snabbt som möjligt.

Så var fallet för oss då kakel arbetena stoppade många andra arbeten i huset. Då fick vi den godkänd på en dag och då behövde vi inte känna oss lika stressade med dom andra. Eftersom vi vill ha huset klart ASAP.

Kan tillägga att alla offerter för att färdigställa huset är nu klara. Så det är bara att köra på.

Spärrförbindelsen har vi dock inte fått hävd. För att LB-hus kk-förvaltare skulle se hur mycket vi är "skyldiga" dom ville dom göra en statusbesiktning, vilket vi motsatte oss eftersom vi satt gång arbetena i huset.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag kan inte riktigt se hur man ska kunna vara skyldig för något annat än möjligen ett komplett lyft enligt lyftplanen men som fortfarande är obetalt.
Det är väl enligt avtal det, eller?

Det är ju liksom meningen med en lyftplan, eller hur?
 
momin skrev:
Till banken som tidigare då det är NI som har pengarna.
Jag tycker det rimmar illa, då det är spärrförbindelser som fortfarande inte verkar vara hävda samt hur skall de överskjutande 1-10% fr Gar-bo betalas...

Det tär på psyket alla moment som ingått i hela den här historien.
 
e-hufs skrev:
Jag tycker det rimmar illa, då det är spärrförbindelser som fortfarande inte verkar vara hävda samt hur skall de överskjutande 1-10% fr Gar-bo betalas...

Det tär på psyket alla moment som ingått i hela den här historien.
Man får helt enkelt få spärrförbindelsen hävd innan arbetena kan fortsätta.

De överskjutande pengarna går Gar-Bo in och betalar. Hur vet jag inte. Men arbetena betalar man från sitt byggkredektiv.
 
Xamba & momin/ Från det vi skickade in våra offerter så tog det två dagar så hade vi ett godkännande av GarBo. Spärrförbindelsen löste sig omgående efter tre mail till KKförvaltaren.
 
Heltoff72 skrev:
Xamba & momin/ Från det vi skickade in våra offerter så tog det två dagar så hade vi ett godkännande av GarBo. Spärrförbindelsen löste sig omgående efter tre mail till KKförvaltaren.
Ok, tack för informationen ! ;)


/momin
 
Mikael_L skrev:
Jag kan inte riktigt se hur man ska kunna vara skyldig för något annat än möjligen ett komplett lyft enligt lyftplanen men som fortfarande är obetalt.
Det är väl enligt avtal det, eller?

Det är ju liksom meningen med en lyftplan, eller hur?
Förstår hur du menar, men ibland blir leveranser försenade och vissa kommer tidigare.
Andra saker väntar man på pga stöldrisk osv...

Vi fick veta nyligen att t.ex värmepannan var med i stomresningslyftet men inte levererad pga stöldrisken, vi har alltså betalt den men inte fått den till huset. Ett STORT minus med andra ord.
I gengäld har vi fått köket ( EJ VITVAROR dessa köper vi själva) och det är monterat,
samt komod + handfat och lite annat småplock till toaletten.


/momin
 
Mikael_L
OK.
Det finns alltså en lyftplan, men sen följs den inte, genom typ ömsesidig överenskommelse.
Skulle man kanske kunna säga ..?

Ja, isåfall håller nog inte min något kantiga inställning som jag luftade i förra inlägget. :surprised:


Ja, vilken soppa allt måste bli ... :confused:
 
Soppa var ordet ja!!

/momin
 
Ni som är ute efter nibe 750, vad har ni fått för offererat pris på den "installerad" och klar ?

VVS firman jag talade sa något som nästan orsakade en trafikolycka...

Nibe sa till mig att rek pris är 83.250 till kund, men då står den ju bara fin inne i klädvården oinstallerad antar jag.
 
Snailman
e-hufs skrev:
Ni som är ute efter nibe 750, vad har ni fått för offererat pris på den "installerad" och klar ?

VVS firman jag talade sa något som nästan orsakade en trafikolycka...

Nibe sa till mig att rek pris är 83.250 till kund, men då står den ju bara fin inne i klädvården oinstallerad antar jag.
Kolla gärna först vad den kan kosta oinstallerad...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=603892

så ni vet läget... verkar ju kunna bli en del pengar över till installationen (jämfört med riktpris)
 
Heltoff72 skrev:
Xamba & momin/ Från det vi skickade in våra offerter så tog det två dagar så hade vi ett godkännande av GarBo. Spärrförbindelsen löste sig omgående efter tre mail till KKförvaltaren.

Kat 3. Vi tycker också det går trögt med att få KK förvaltern att släppa spärrförbindelsen trotts nyckelöverlämning mm. I korta ordalag hur författade du mailet till KK förvaltaren.
Kan vara bra att få tips på vad man ska skriva för att trycka på.


/Xamba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.