Nu skall det tydligen göras business på en massa olyckliga människors bekostnad!
Jag tror att ni skall försöka komma igång så snabbt som möjligt eftersom ni troligen kommer att förlora på en utdragen process!
 
Gar-bo finns med i bilden för de flesta som bygger nytt idag. De är stora. Husföretagens husavtal innehåller denna försäkring såsom en TRYGGHET. Ev. tveksamt beteende från Gar-bos sida (om tveksamheter skulle finnas) kan med fördel uppmärksammas av media; PLUS eller annat granskningsprogram.

Konstaterar att någon TRYGGHET var det inte.
 
Snailman skrev:
tja, garbo ersätter väl max 10% av enteprenaden, så antar att kan de få ner priset till samma som lb hus skulle tagit så slipper de betala ett enda öre... så de har väl intresse av att göra så billig konstruktion som möjligt... så är nog bästa att ha koll på dem ordentligt.. ganska fult av konkursöfrvaltaren att försöka lura er att betala fullpris på stommen oxå ni får ju inga garantier sen tex..
Nja, det stämmer inte.
Utan de står för kostnaden upp TILL 10% ÖVER vad det står i kontraktet med LB-Hus.
Så låt säga att huset kostar 2.2 miljoner, då hjälper garbo till upp TILL 2.42 miljoner om det mot förmodan skulle bli så dyrt.


/momin
 
Mikael_L
Fast för de som står långt ifrån ett färdigt hus så finns det kanske inte så väldigt många andra alternativ än att faktiskt låta GAR-bo sköta allt.
Lämna över hela skiten till dom och hoppas att ni får ett likadant hus ni beställt och så lite försenat som möjligt.
Att räkna med att det blir billigare än kontraktssumman är nog att hoppas på lite för mycket.

Det tråkiga är att ni missade det lyxiga med en problemfri totalentreprenad, och förlust av 10-års-garantin (eller, tja, den blev mycket sämre i alla fall).
Men får ni ett någorlunda OK hus för kontraktsumman så är det kanske vad ni max kan förvänta er. :confused:

Tja, jag vet faktiskt inte ...
Men har ni annars tänkt samla ihop allt byggmaterial i egen regi, stommen här, och resterande prylar här och där ...?
Det innebär ju att ni iklär er själva hela rollen som byggsamordnare...

Jaja, återigen bara mina högst personliga tankar, som inte behöver ha någon bäring i verkligheten. :confused:
 
Snailman
momin skrev:
Nja, det stämmer inte.
Utan de står för kostnaden upp TILL 10% ÖVER vad det står i kontraktet med LB-Hus.
Så låt säga att huset kostar 2.2 miljoner, då hjälper garbo till upp TILL 2.42 miljoner om det mot förmodan skulle bli så dyrt.


/momin
ja men de första 2,2 miljonerna betalar ju garbo inte ett öre av...
 
Snailman skrev:
ja men de första 2,2 miljonerna betalar ju garbo inte ett öre av...
Näe, självklart inte.
Jag har aldrig hört om ett försäkringsbolag eller annat företag som betalar hela huset till en.

Med andra ord, klart som korvspat att man betalar huset själv och GAR-Bo står för överskjutande kostnad UPP till 10%. ;)

/momin
 
Blir intressant att se vad som händer om alla 9 nu tackar nej till erbjudandet om att köpa sin husstomme till erbjudet pris. Vad blir då nästa steg? Jag tror knappast att alla dessa 9 får ett nytt erbjudande från kkförvaltaren med ytterligare lägre pris. Vad tror ni?
 
Förutom GAR-BO kan det finnas en annan part som är intresserad av stommarna - NYA LB-Hus AB som helt säkert kommer att resa sig ur askan av det här.

Dom kommer i så fall att bjuda typ halva tillverkningspriset (ej försäljningspriset).
 
mycke_nu skrev:
Förutom GAR-BO kan det finnas en annan part som är intresserad av stommarna - NYA LB-Hus AB som helt säkert kommer att resa sig ur askan av det här.

Dom kommer i så fall att bjuda typ halva tillverkningspriset (ej försäljningspriset).
Fast vad är det i så fall de köper? Dom har ju inga köpare, inte direkt iaf. Närmst till hands är ju i så fall de ursprungliga köparna, men det finns ju absolut inget som säger att vi/dom är intresserade.
 
En jäkla soppa är vad det är!
Först när man sitter med facit i hand kommer man att veta om man gjort de rätta valen eller ej. Är så nyfiken på om någon kommer att köpa ut sin stomme idag eller ej!!
 
Patsch skrev:
Fast vad är det i så fall de köper? Dom har ju inga köpare, inte direkt iaf. Närmst till hands är ju i så fall de ursprungliga köparna, men det finns ju absolut inget som säger att vi/dom är intresserade.
Dom kan ju köpa på spekulation och låta ligga i lager. Återuppstår LB-Hus så lär det finnas nya kunder i framtiden.
 
Om man bestämmer sig att köpa loss huset från kk.förvaltaren och något skulle saknas i byggsatsen som levereras. Vem ansvarar för det då? Ställt denna fråga till LB, men har inte fått något svar..
 
Hur gick det var det någon som köpte stommen från kkförvaltaren?? Nyfiken??
 
Vi tillhör kat.3 och tro det eller ej men idag blev våra offerter godkända av GarBo:) Så nu är det väl bara att dra igång då KKförvaltaren släppt spärrförbindelsen.
 
Hur avser ni att göra med avtal med de olika entreprenörerna? Någon mall ni använder er av?
Vad skriver ni in angående ABS09?
Hur gör ni med innehållande av 10%? Kör ni på det? Det är ju desto viktigare vid en helentreprenad som jag fått förklarat för mig...
En offert är ju en sak men sen ska det väl till ett avtal...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.