K kentaur81 skrev:
Att köra på Auto är nog inte att rekommendera eftersom den då kan få för sig att börja kyla om man brassar på i kaminen.
Jag fick rådet av installatören av min LLVP att köra i värmeläget (solen) och fläkten på auto. Fast kan ju vara bra att fläkten blåser när man eldar för att sprida värmen från kaminen.

Ja, det råder nog lite olika meningar där. Fläktmotorn ligger på 40w i min maskin och därmed förespråkar många ett högt fläktläge för att sprida värmen. Jag provade lite under några dygn nu och förbrukningen i huset skilde sig inte speciellt mycket mellan de två, något dygn räcker inte förstår jag eftersom så många andra faktorer påverkar. Däremot körde jag auto inatt och pumpen på 21 grader. Då vet det knappt 18 grader på nedervåningen så den blåser betydligt mindre då.

• Gilla
Keski11
  • Laddar…
Johan8900 Johan8900 skrev:
Ja, det råder nog lite olika meningar där. Fläktmotorn ligger på 40w i min maskin och därmed förespråkar många ett högt fläktläge för att sprida värmen. Jag provade lite under några dygn nu och förbrukningen i huset skilde sig inte speciellt mycket mellan de två, något dygn räcker inte förstår jag eftersom så många andra faktorer påverkar. Däremot körde jag auto inatt och pumpen på 21 grader. Då vet det knappt 18 grader på nedervåningen så den blåser betydligt mindre då.
När de är kallt, mer än -25 (bor i 10 mil norr om polcirkeln) så brukar jag köra konstant fläkt, och höja några grader för att avfrostning ska fungera bättre. Har den installerad i mitt fristående garage på 50 m2 och har den inställd på 18 grader och värme, men när det blir ner mot -25 så klarar den inte att hålla temperaturen men blir bättre med fläkten i konstant läge.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Johan8900 Johan8900 skrev:
Skillnaden i elförbrukning blir större om man stöttar LLVP med elradiatorer, eftersom med högsta fläktläge kommer radiatorerna att starta mer sällan och mindre elenergi används. Dessutom är det naturligtvis helt fel energimässigt att snåla med temperaturen på värmepumpen eftersom man då får en högre total förbrukning om radiatorerna går in.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.