Det finns LLVP med flera inomhusdelar, som du kanske kan dra på vinden? En inomhusdel i varje rum där elradiatorerna sitter?

Det kanske mer är en fråga om vad din årsförbrukning blir om du inte eldar alls med ved. När du vet det kan du ta ställning till om en förändring av ditt system för uppvärmning lönar sig. Kanske en LLV till ? Eller en större ?
Beror även på om du vill fortsätta elda med ved och vad priset för ved kommer att bli.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Gör om beräkningen när luftvärmepumpen är på väg att ge upp. Men troligen bär det sig inte då heller.

Skulle en LUFT/VATTEN-värmepump med fläktkonvektorer fungera kanske?

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Bor du i södra Sverige så komer det direkt att löna sig med en Luft/Vatten värmepump om du kan återställa den vattenburna värmen/elementen i huset. Då talar vi inte om 250.000 kr utan kanske snarare under 100.000 kronor,

• Gilla
Rjohn
  • Laddar…
Johan8900 Johan8900 skrev:
Tack för svar! Ja jag tror jag låter det vara för nu. Verkar fortsatt snitta runt 45kwh per dygn även i januari.
Lite intresserad över energimätning mest för nöjes skull. Har du satt energimätare på det mesta eller hur går du tillväga?
Hej.
Jag kombinerar detta med mitt "smarta-hem" system.
Så det är ett Telldus system som får mäta allting, via sensorer som också kan agera brytare.
Jag har provat att mäta med en multimeter för att verifiera noggrannheten, och den är väldigt bra i dom små "puckarna", trots att dom bara kostar 300-500kr/styck.

Vi stod i valet och kvalet om att konvertera efter förra årets februariräkning på 7000. Billigt inser jag nu, hehe. Vår varmvattenberedare, LLVP och element började bli till åren allihopa. Vi gick över till luft-vatten till slut. Det blev kanske 100 tusen mer än om vi bara bytt ut nuvarande, så det tar många år innan det betalar sig. Men komforten är värt SÅ mycket. Jämnare klimat, och billigare räkning trots att vi har flera grader varmare i huset.

men vi har en betydligt högre förbrukning än er. Hade vi inte behövt byta ut alla delar på sikt hade vi inte gjort det. Det är knappt ekonomiskt försvarbart. Men bor man länge insett hus så ångrar man sällan god komfort :D

Redigerat:
Tack för svar! Vi håller 20-21 grader inomhus. 22-23 när kaminen går. Kanske drygt 19 i vårt sovrum som är längst bort. Jag tänker rätt mycket på att vara energisnål men inte så vi fryser precis. Jag klockar heller inte folk i duschen, hehe.

Men som sagt kaminen är ny och gör nog väldigt stor nytta. LLVP har jag konstant på hög hastighet även om kaminen går. Den blåser varmt även då, borde den inte sluta jobba åtminstone sluta blåsa så varmt? Jag kan inte sådant här, därför jag ställer frågan.

Jag tolkar det hela som att jag behåller det som det är för nu och vinner jag på lotto kan jag tänka annorlunda. Det här med LLVP på övervåningen har jag funderat lite på, om inte annat eftersom övervåningen inte sällan håller över 30 grader på sommaren.

Mvh Johan
Har liknande uppvärmning i vårt hus...vi installerade även en LLVP på övervåningen och det är suveränt, både på vintern och framförallt på sommaren för då kan vi köra med "kyla" (sätter in önskad temperatur, typ 21 - 22 grader och sover gott) :sleep:(y)

JoLi81 JoLi81 skrev:
Övriga har redan svarat på frågan om bergvärme, och jag kan bara gratulera till att komma ner på den nivån. Men istället för att jaga kWh genom att byta uppvärmning, kolla på att investera i solceller och batteri. Då sänker du mängden kWh på dagen när du ändå eldar och kan använda lite på natten, samt att den värdeskjutsen du kan få av bergvärme får du istället av solceller och minskar ditt yttre beroende. Värt att fundera på i alla fall.
Håller med: solceller vore perfekt om du har möjlighet. Du Johan8900 pratar också om LLVP för kyla på sommaren, och då behövs el just när solen lyser som mest.

Batteri är dock inte lönsamt alls, även med 50% statligt stöd. Räknade på det för ett par år sedan och det skulle då ta över 50 år att tjäna in. Utan batterier säljer man överskottet, så skillnaden med/utan batterier är priset på det du får när du säljer och det du betalar när du köper, vilket bara är någon 10-öring per kWh. Men om staten skulle ta bort skatteavdraget på 60 öre per såld kWh - ja då vore det en helt annan sak. Men vid det laget har de väl också tagit bort subventionerna på batterier... Vårt elnät med vattenkraft fungerar som ett jättestort batteri.

Ja, jag betalar för veden så det är kostnad helt klart. Köpte 6.5 kubik i september och började elda i början av oktober kanske. Körde ingen värme på förrän mitten på november, då lite på morgontimmarna. Har väl hittills gjort åt med 4 kubik kanske. Så räkna 6-7 kubik om jag eldar som jag gjort nu. Det här med några timmar om dagen är säkert en underdrift, säg snitt 6 timmar om dagen.

Ja, har jag fläktläge auto så tystnar den omedelbart men med manuellt läge så blåser det på och som sagt, det blåser varmt. Har ingen koll på exakt vart den möter temperaturen. Uppenbarligen är ju huset snålt ändå men det är ibland lite jobbigt att sitta i soffan när fläkten kör så hårt, sen kan jag ju absolut ändra läge till auto men hade gärna sett att den blåser men kanske blåser lite mindre varmt om det är varmt i rummet.
Har du inte så att du kan ställa LLVP på både auto och ställa in den temperatur du vill ha?

• Gilla
Andreascanr
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja det där får du inte tillbaka på minskad elräkning, möjligtvis delvis på ökat värde I huset. Jag ser vattenburen värme som en stor fördel.

Ska du räkna med ränta på de 250kkr så inser du att det är kört. Även om du har pengarna själv och inte behöver låna, så kan man placera i t.ex. Fonder eller låsta räntekonton, så en sådan här investering kan man inte blunda för räntekostnaden.
Svårt att få bättre lönsamhet med bergvärme. Lite bättre värmefaktor på speciellt vintern och ofta värmer man också tappvarmvattnet men men borrning och byte av hela systemet kostar en hel del om det inte är så att det Du har håller på att gå sönder. Den dagen kommer kanske i framtiden. Samtidigt förlorar du möjligheten att kyla på sommaren om din L/L vp har den möjligheten.
Björn

Vårt förra hus norr om Stockholm var 1,5 plan på 120 m2 byggt 1968. Alltså lika stor som ditt hus fast byggt senare. Vi hade vattenburna radiatorer med en luft-vatten-värmepump och hade en årsförbrukning på 13.500 kWh per år inkl. hushallsel för fyra personer. Dessutom eldade vi i en kamin ca 1,5-3 kbm ved (stjälpt). Din förbrukning på 10.000 är extremt bra tycker jag med tanke på byggår och direktverkande el. Som andra skrev ovan skulle jag nog fundera över solceller och evt. en till innedel till llvp istället för att bygga om hela värmesystem.

Hej på er,

Den här vintern har jag, som många andra, förmodligen funderat ännu mer på elförbrukning med tanke på priserna på el. Jag bor i ett hus byggt 1928 (128 kvadrat. Två våningar) med direktverkande el och en LLVP samt en kamin som står optimalt mitt på nedervåningen och sedan en renovering förra året är det ganska så öppen planlösning. LLVP blåser rakt på kaminen och sprider det sedan vidare upp för trappan. Vi har golvvärme i en entré/tvättstuga på 7 kvadrat och golvvärme i lika stor badrum på övervåningen. I övrigt är radiatorerna bortplockade på nedervåning förutom ett litet element på en liten toalett, korkat kanske med med tanke på LLVP och kamin såg vi en chans att plocka bort radiatorerna.
På övervåning i 3 sovrum finns element som går rätt varmt då det är långt från LLVP.

Jag funderade på om det inte vore klokt att konvertera huset och sätta in bergvärme eller annan snålare uppvärmning men efter att ha läst lite verkar vårt hus otroligt snålt. Vi gör av med 10000 kwh per år och nu i december som var kall gjorde vi av med 1500 kwh. Jag eldar några timmar nästan varje dag.

Nu till min fråga, är det, förutom komfort (då jag upplever kallras och endel kalla fläckar med LLVP) värt att konvertera? 10000kwh med direktverkande el och kamin verkar ju rätt bra och investering med konvertering och bergvärme bör ju kosta åtminstone 250kkr. Sparar vi 2000 kwh per år så är det länge innan jag får tillbaka de pengarna.

Vad tror ni?

Mvh Johan

Har samma funderingar men kalkylen håller inte. De blir att installera en llvp på övervåningen istället för att värma på vintern och kyla ner på sommaren. Har en 1,5 plans villa från 76 på 160kvm med direkt el som ej används. Cronspis och llvp på bottenplan. Golvvärme i badrum. Årsförbrukning 10-12 000 kWh /år. December 2020 1500kwh.

Hej på er,

Den här vintern har jag, som många andra, förmodligen funderat ännu mer på elförbrukning med tanke på priserna på el. Jag bor i ett hus byggt 1928 (128 kvadrat. Två våningar) med direktverkande el och en LLVP samt en kamin som står optimalt mitt på nedervåningen och sedan en renovering förra året är det ganska så öppen planlösning. LLVP blåser rakt på kaminen och sprider det sedan vidare upp för trappan. Vi har golvvärme i en entré/tvättstuga på 7 kvadrat och golvvärme i lika stor badrum på övervåningen. I övrigt är radiatorerna bortplockade på nedervåning förutom ett litet element på en liten toalett, korkat kanske med med tanke på LLVP och kamin såg vi en chans att plocka bort radiatorerna.
På övervåning i 3 sovrum finns element som går rätt varmt då det är långt från LLVP.

Jag funderade på om det inte vore klokt att konvertera huset och sätta in bergvärme eller annan snålare uppvärmning men efter att ha läst lite verkar vårt hus otroligt snålt. Vi gör av med 10000 kwh per år och nu i december som var kall gjorde vi av med 1500 kwh. Jag eldar några timmar nästan varje dag.

Nu till min fråga, är det, förutom komfort (då jag upplever kallras och endel kalla fläckar med LLVP) värt att konvertera? 10000kwh med direktverkande el och kamin verkar ju rätt bra och investering med konvertering och bergvärme bör ju kosta åtminstone 250kkr. Sparar vi 2000 kwh per år så är det länge innan jag får tillbaka de pengarna.

Vad tror ni?

Mvh Johan
Du har helt rätt i ditt resonemang om att inte konvertera. Ev komplettera med en LLVP i sovrumet så kan du även få kyla på sommaren.

[QUOTE="Ja, har jag fläktläge auto så tystnar den omedelbart men med manuellt läge så blåser det på och som sagt, det blåser varmt. Har ingen koll på exakt vart den möter temperaturen. Uppenbarligen är ju huset snålt ändå men det är ibland lite jobbigt att sitta i soffan när fläkten kör så hårt, sen kan jag ju absolut ändra läge till auto men hade gärna sett att den blåser men kanske blåser lite mindre varmt om det är varmt i rummet.[/QUOTE]

Står llvp i värmeläge, sol, vintertid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.