Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Nej det har jag inte! Jag frågar iom min lilla förbrukning. De flesta som investerar har kanske en förbrukning som kanske ärtre eller fyrdubbel mot min. Har jag svarat emot någon när de gett något råd?? Eftersom du skriver att det inte spelar någon roll vad andra säger?
Dom flesta här säger att med din förbrukning så är det ingen vettig investering som kommer att betala av sig snart. Men du envisas att tycka annorlunda iaf Then just go for it
 
K K. L skrev:
Korta svaret, Nej
Räkna på vad du får ut i ränta av dessa 150K... Svart blir utan tvekan: Installera solceller, det slår det mesta i utdelning.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Varför räknar du inte med din egenkonsumtion i solcellsförtjänsten? Det är ju också en ”vinst” av solcellerna, el du hade behövt köpa in annars och behövt betala för.
Jo absolut det gör jag men jag vet inte vad jag betalat för den 2021. Jag har varit lat och inte räknat på det. Men det går absolut, kolla förbrukning varje månad samt vad priset var varje månad. Lågt räknat så är det 1 kr/kwh med allt, så ca 2000 kr "vinst" då jag slipper köpa in den elen.
 
J jln82 skrev:
Jo absolut det gör jag men jag vet inte vad jag betalat för den 2021. Jag har varit lat och inte räknat på det. Men det går absolut, kolla förbrukning varje månad samt vad priset var varje månad. Lågt räknat så är det 1 kr/kwh med allt, så ca 2000 kr "vinst" då jag slipper köpa in den elen.
Bra att veta så du vet när din anläggning betalat sig självt, om man nu tycker sånt är intressant. Själv är jag sjukt intresserad av det på min anläggning så följer upp det månadsvis.
 
J Edin Majstoor skrev:
Dom flesta här säger att med din förbrukning så är det ingen vettig investering som kommer att betala av sig snart. Men du envisas att tycka annorlunda iaf Then just go for it
Jag har på sin höjd vägt fördelar mot nackdelar. Vad är din åsikt då? För det är just det jag undrar, men som sagt ha min lilla förbrukning i åtanke.
 
electroluxaren skrev:
Det består helt av asbets och lite bindemedel.
10% asbest som armering i 90% cement.
 
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Går i solcellstankar och kan inte riktigt bestämma mig!
Har ett hus i se3 som värms upp av pellets, det innebär att vi gör av med ca 5000 kwh per år med ac och poolpump på sommaren.

Fått olika offerter både före och efter sommaren -22 och den jag fastnat för är en lokal mindre aktör som varit verksam några år. Fördelen med denna aktör är dels att han kan installera redan i februari och kan installera på vårt eternittak.
Andra aktörer kan installera tidigast i sommar och vill då att jag lägger plåt på taket till ungefär samma eller högre pris. Detta innebär att jag "sparar" ca 40k om jag väljer den som kan installera på eternit.

Till frågan: tycker ni det är värt att installera solceller för ca 150k/15k per kwh när man gör av med så lite el?
Hur stor solcellsanläggning har du fått offert på? Precis så det täcker årsförbrukningen eller så du har möjlighet överproducera?

Sen behöver du fundera på anledningen till att skaffa solceller och om investeringen är på kort eller lång sikt för det påverkar också om det är värt det eller ej.
 
A
lasse l1 lasse l1 skrev:
10% asbest som armering i 90% cement.
12% / 88% i Sverige
 
  • Gilla
lasse l1
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Hur stor solcellsanläggning har du fått offert på? Precis så det täcker årsförbrukningen eller så du har möjlighet överproducera?

Sen behöver du fundera på anledningen till att skaffa solceller och om investeringen är på kort eller lång sikt för det påverkar också om det är värt det eller ej.
Anläggningen kommer kunna producera ca 10000 kwh, och kostar ca 150k. Så ja överproduktion i form av ca 6000-7000 kwh räknar jag på.
 
  • Gilla
Donkan
  • Laddar…
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Går i solcellstankar och kan inte riktigt bestämma mig!
Har ett hus i se3 som värms upp av pellets, det innebär att vi gör av med ca 5000 kwh per år med ac och poolpump på sommaren.

Fått olika offerter både före och efter sommaren -22 och den jag fastnat för är en lokal mindre aktör som varit verksam några år. Fördelen med denna aktör är dels att han kan installera redan i februari och kan installera på vårt eternittak.
Andra aktörer kan installera tidigast i sommar och vill då att jag lägger plåt på taket till ungefär samma eller högre pris. Detta innebär att jag "sparar" ca 40k om jag väljer den som kan installera på eternit.

Till frågan: tycker ni det är värt att installera solceller för ca 150k/15k per kwh när man gör av med så lite el?
Byt tak i stället!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Byt tak i stället!
Så att byta ett fungerande tak är en bättre investering, eller vad menar du?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Går i solcellstankar och kan inte riktigt bestämma mig!
Har ett hus i se3 som värms upp av pellets, det innebär att vi gör av med ca 5000 kwh per år med ac och poolpump på sommaren.

Fått olika offerter både före och efter sommaren -22 och den jag fastnat för är en lokal mindre aktör som varit verksam några år. Fördelen med denna aktör är dels att han kan installera redan i februari och kan installera på vårt eternittak.
Andra aktörer kan installera tidigast i sommar och vill då att jag lägger plåt på taket till ungefär samma eller högre pris. Detta innebär att jag "sparar" ca 40k om jag väljer den som kan installera på eternit.

Till frågan: tycker ni det är värt att installera solceller för ca 150k/15k per kwh när man gör av med så lite el?
Jag skulle aldrig lägga solceller på ett eternittak som du säger är 70 år. Eternit åldras, slits och blir skörare. Jag har plockat ner ett lika gammalt av typen platta fyrkanter. Förutom spruckna plattor går metallkrokarna som håller plattorna sönder. Plockade ner dem själv då ”rymdgubbar” tar bra betalt. Rätt vindriktning och våta plattor så är det nog liten risk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Just nu står solcellerna för omkring 1% av Sveriges elproduktion. Det kommer nog knappast att påverka elpriserna om solen skiner eller inte.

Vi får se vad som händer i framtiden. Idag påverkar det på sin höjd på marginalen det håller jag med om. :)
 
S
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Så att byta ett fungerande tak är en bättre investering, eller vad menar du?
Ett takbyte bör göras före du installerar solceller, att det är en bättre investering är också värt att fundera över. Om man bryr sig om fiktiva siffror som var huset teoretiskt är värt så kan ett takbyte mycket väl höja värdet på huset mer än solcellerna kostar. Inte många vill ha eternittak.
 
  • Gilla
per s och 1 till
  • Laddar…
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Jo visst risken finns, men av de jag kollat så är det bara ett företag av fem som just installerar på eternit, så jag kan inte välja och vraka. Är det nåt som går sönder så räknar jag med att de fixar det.
Eternitplattor går inte att köpa, de är gögbjudna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.