Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Går i solcellstankar och kan inte riktigt bestämma mig!
Har ett hus i se3 som värms upp av pellets, det innebär att vi gör av med ca 5000 kwh per år med ac och poolpump på sommaren.

Fått olika offerter både före och efter sommaren -22 och den jag fastnat för är en lokal mindre aktör som varit verksam några år. Fördelen med denna aktör är dels att han kan installera redan i februari och kan installera på vårt eternittak.
Andra aktörer kan installera tidigast i sommar och vill då att jag lägger plåt på taket till ungefär samma eller högre pris. Detta innebär att jag "sparar" ca 40k om jag väljer den som kan installera på eternit.

Till frågan: tycker ni det är värt att installera solceller för ca 150k/15k per kwh när man gör av med så lite el?
Hej Niclas

Kort.

Idag är det många som kan visa på att deras satsning på solceller har lönat sig, i alla fall hitintills och med de priser och det stöd som funnits.

Men rimligen så kommer marknaden att ”justeras” något, allteftersom fler ”satsar på samma häst”.

Att installera solceller innebär att man själv kan producera helt eller delar av den elenergi som man behöver under året.

Ekonomiskt så innebär det att man får en inkomstkälla som delvis kan betala elkostnaden för bostaden.

Men elproduktionen sammanfaller inte tidsmässigt med elbehovet och därför så kommer elenergi ibland tas ut från elnätet och ibland matas in i elnätet.

När man belastar elnätet då uppstår spänningsfall (och effektförluster)

Eftersom eldistributionsnätet normalt är dimensionerat för en effektriktning så gäller dimeneringen för spänningsfallet idag bara den ”ordinarie” effektriktning.

Med dubbla effektriktningar (och dubbla spänningsfall) så kommer man i många fall att behöva förstärka (justera eller bygga om) elnäten och den kostnaden kommer att påföras elabonnenterna (som regelsystemet är formulerat).

Om utbyggnaden av solceller ”lyckas bra” då kommer även variationerna i elpriserna att öka.

På din fråga om ”det är värt att installera solceller” är nog ganska komplext att svara på, beroende på utvecklingen.

Rimligen så kommer många att vilja satsa på solceller framöver och rimligen så kommer det att innebära ändrade kostnader för elnätet, och variationer i elpriset.
 
  • Gilla
Micleg
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Snabb räknade lite på de uppgifter du sa
15000kWh & 15tusen / kWh & egen förbrukning på 5000kWh
med spot på 30 öre -> ROI 18år
med spot på 50 öre -> ROI 14.3år
med spot på 75 öre -> ROI 11.4år
med spot på 100 öre -> ROI 9.5år
om jag nu räknat rätt

EDIT:
om man skaffar en "spansk"bil (aka el-bil ;) ) så blir siffrorna annorlunda
10000 ligger panelerna på som bäst per år, 15k per kwh är priset, dvs ca 150k.
 
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
10000 ligger panelerna på som bäst per år, 15k per kwh är priset, dvs ca 150k.
ah ok.
siffrorna blir lite bättre då pga minskat totalpris & överproduktion
spot 30öre -> ROI 16.1år
spot 50öre -> ROI 13.1år
spot 75öre -> ROI 10.6år
spot 100öre -> ROI 8.9år

Dock igen ... frågan är hur stor risk man är villig och ta.
Så tumme pekfinger räkna på lågt spot , säg 50 öre i snitt -> 13år återbetalning
Rätt hyffsat ändå och får du de på plats innan Mars så har du ca 95% av nästa årproduktion kvar som tickar in.

Nu kan jag inte hur eternittak är och när de behöver bytas osv.
Du behöver även tänka på att det blir en fördyring att byta tak om du har solpaneler om taket behöver bytas innan panelerna. ( dels iom att panelerna behöver plockas ned och dels för att få plocka ned dem behöver du anlita en elektriker nuförtiden )
 
M MrDizzy skrev:
ah ok.
siffrorna blir lite bättre då pga minskat totalpris & överproduktion
spot 30öre -> ROI 16.1år
spot 50öre -> ROI 13.1år
spot 75öre -> ROI 10.6år
spot 100öre -> ROI 8.9år

Dock igen ... frågan är hur stor risk man är villig och ta.
Så tumme pekfinger räkna på lågt spot , säg 50 öre i snitt -> 13år återbetalning
Rätt hyffsat ändå och får du de på plats innan Mars så har du ca 95% av nästa årproduktion kvar som tickar in.

Nu kan jag inte hur eternittak är och när de behöver bytas osv.
Du behöver även tänka på att det blir en fördyring att byta tak om du har solpaneler om taket behöver bytas innan panelerna. ( dels iom att panelerna behöver plockas ned och dels för att få plocka ned dem behöver du anlita en elektriker nuförtiden )
Tack för detta. Eterniten har legat i 70 år och överlever nog oss också bättre takmaterial får man leta efter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Tack för detta. Eterniten har legat i 70 år och överlever nog oss också bättre takmaterial får man leta efter.
Bästa man kan ha men ett varningens ord. Var seriös med val av firma, det är inte många som vill/kan hantera eternit.
Jag tyckte jag gjorde hemläxan, betalade bl.a. extra för eternit men det blev pannkaka ändå. Är idag osäker på om mitt tak går att rädda då dom ignorerade avtal och sprang runt utan att vara rädd om det.

Har också pellets och har valt att maxa mitt tak ändå i 2 väderstreck. 21 kWp installerat, förbrukar ~6000 kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
My Saxin och 3 till
  • Laddar…
K
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Tack för detta. Eterniten har legat i 70 år och överlever nog oss också bättre takmaterial får man leta efter.
Värsta risken är att de trampar sönder det, som jag förstått det av trådarna här
 
K knightjocke skrev:
Värsta risken är att de trampar sönder det, som jag förstått det av trådarna här
Jo visst risken finns, men av de jag kollat så är det bara ett företag av fem som just installerar på eternit, så jag kan inte välja och vraka. Är det nåt som går sönder så räknar jag med att de fixar det.
 
tttomten tttomten skrev:
Bästa man kan ha men ett varningens ord. Var seriös med val av firma, det är inte många som vill/kan hantera eternit.
Jag tyckte jag gjorde hemläxan, betalade bl.a. extra för eternit men det blev pannkaka ändå. Är idag osäker på om mitt tak går att rädda då dom ignorerade avtal och sprang runt utan att vara rädd om det.

Har också pellets och har valt att maxa mitt tak ändå i 2 väderstreck. 21 kWp installerat, förbrukar ~6000 kWh.
Hur stor anläggning har du? Och hur ser ekonomin ut för just din anläggning?
 
Samma här: Pellets värme.
Installerade solceller för en årsproduktion på 7000 kW september 2021. Anledningen till investering var elbil och att taket var nybytt för <5 år sedan, och en miljö motiverad investering.
Ångrat lite att jag inte monterade i några paneler i västerläge istället för att endast ha i söder som vi har nu. Bra betalt för eftermiddagssolen och viss matlagning och elbilsladdning kan tas med kvällssolen. Vi investerade som en spekulation inför framtiden då knappast elen kommer vara billigare inom rimlig framtid. Vi hade tur och installera innan värsta hypen. Kostnad 80kkr. Om elpriserna fortsätter som detta första år är de intjänade på 5-6 år.
 
Allan J Allan J skrev:
Samma här: Pellets värme.
Installerade solceller för en årsproduktion på 7000 kW september 2021. Anledningen till investering var elbil och att taket var nybytt för <5 år sedan, och en miljö motiverad investering.
Ångrat lite att jag inte monterade i några paneler i västerläge istället för att endast ha i söder som vi har nu. Bra betalt för eftermiddagssolen och viss matlagning och elbilsladdning kan tas med kvällssolen. Vi investerade som en spekulation inför framtiden då knappast elen kommer vara billigare inom rimlig framtid. Vi hade tur och installera innan värsta hypen. Kostnad 80kkr. Om elpriserna fortsätter som detta första år är de intjänade på 5-6 år.
Hur stor är anläggningen?
 
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Hur stor anläggning har du? Och hur ser ekonomin ut för just din anläggning?
21,2 kWp fördelat ca hälften NNO/SSV
 
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Hur stor är anläggningen?
7,02 kWp allt i SSV

Vet inget om eternittak men på mitt betongtegel gick det åt ganska många pannor. Säkert 15-20 st som sprack av misstag.
 
Redigerat:
  • Wow
CrazyAnt4
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Så resonerade jag också. Det gjorde dock inte företaget.
[länk]
Såg nu att du skrev storleken i första inlägget... din tråd har jag varit inne och läst lite i!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
7,02 kWp allt i SSV

Vet inget om eternittak men på mitt betongtegel gick det åt ganska många pannor. Säkert 15-20 st som sprack av misstag.
Okej, tegel är vågigt så de har väl större benägenhet att gå sönder än platta eternitplattor, tror och hoppas jag iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.