A Anders_Nilsson skrev:
Med så många bitar i sekunden måste ju en rulle fiber innehålla lika mycket information som flera hårddiskar så det kanske blir en renässans för minnen baserat på fiber? Jag tänker på sådana där fördröjningsledningar som man använde i datorernas barndom.
Ja, det pågår (och har pågått) forskning inom området. Optical delay-lines finns. Området är främst intressant eftersom man söker att göra switching helt optisk, dvs utan att behöva gå steget via elektronik.

Men all lagring baserad på fördröjningsledningar faller lite på dels åtkomsttid och här också på lagringskapacitet. Ju större minne, desto längre tid tills du ser datat igen. Ljuset hinner som sagt ungefär bara 20cm per ns i en fiber, så med en kilometer lång fiber så får du som sagt 5 us fördröjning. Det är iofs bättre än hårddiskar (en SSD 35-100 us) men mycket sämre än RAM (SRAM 10ns, DRAM 50-150 ns).

Och på 5us (dvs 1000m) så får du med 100 GBps plats med ca 60 kB. Dvs det blir ingen vidare lagringskapacitet. Om vi ökar till 1 TBps så blir det ändå bara 600 kB... För att få samma lagring som en liten SSD (250GB säg) i det senare fallet så blir det 4 hundra tusen fiberslingor om 1km. (Vi organiserar minnet i flera slingor för att kunna hålla låg accesstid).

Det kommer ta lite plats... ;)

Så fiber kommer nog även i framtiden att passa bäst som kommunikationsmedium, snarare än lagringsmedium.

P.S. Jag tar inget ansvar för om jag räknat fel på någon tiopotens hit eller dit. Rätta gärna.

M Mats skrev:
Jag saknar klickljudet i moderna nätverk. Det satt reläer i IBM:s token ring "hubbar" så man kunde höra när en dator fick kontakt med nätet ;)
:cool: det klickade inte i tokenhubb hos Modo Ö-vik när jag en gång i tiden var med och kopplade in en ny utrustning. Men tokenslingan bröts så all kommunikation ut i omvärlden bröts, tog två försök innan felaktig port i hubben konstaterades:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.