Byggde färdigt i slutet på januari, flyttade in i februari, livet utan fiber har varit såååååååååååååååå tråkigt fram tills vi fick det :rofl: men nu har vi äntligen fått det inblåst&installerat å nu rullar allting på i 500 mbit! Underbart med fungerande SNABBT nätverk och nätverksuttag i alla rummen ( är en gammal gamer så kabel är det enda som räknas för mig) sen har jag en grym router som sköter wifi delen osv. fungerar grymt bra =)

Lätt värt kostnaden att koppla in fiber enligt mig (y)

• Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
För mycket? Förstår inte vad du menar. Taket är väl vad jag max kan få ut om det snurrar dygnet runt.
Måste man inte fylla på när man har förbrukat en viss mängd?

useless useless skrev:
Inte om man har obegränsad surf som han har (y)

M
useless useless skrev:
Nej inte på detta, har haft det i 12 år. Men dom vill göra sig av med denna typen av abbonnemang, suger nog för mycket data på mobilmasterna i förhållande till vad man betalar, därför har dom höjt priset absurt sista månaderna. Betalade 249:-/mån i många år, sedan höjde dom till 349 för typ 2-3 år sedan, tyckte ändå det var okej för ett obegränsat då man inte man nyteckna det längre hos Telenor. I Nov-19 höjde dom till 619kr!!! Samtidigt fick jag erbjudande från Telia för 500/500-fiber + fiber-tv för 649:-/mån så det var en nobrainer.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
R Rezzmaistro skrev:
Inte om man har obegränsad surf som han har (y)
Dom abonnemang man tecknar i dag verkar tillåta 20 GB per dygn. Överskrider man det måste man 'låsa upp' 5 GB i taget med ett SMS.

useless useless skrev:
Dom abonnemang man tecknar i dag verkar tillåta 20 GB per dygn. Överskrider man det måste man 'låsa upp' 5 GB i taget med ett SMS.
Nej då, kolla telenor t.ex. som jag också har. Det är obegränsad surf inom sverige, du kan i princip sätta det mest krävande du vill dygnet runt utan att du får betala mer i månadskostnad, 569 kr kostar det.
Har själv obegränsat och det har verkligen varit till stor räddning under tiden vi har väntat på fiber, men skulle inte säga att det funkar lika bra som faktisk fiber, men ändå helt okej för barnen att spela på (y)

M Markarbetaren skrev:
Nej inte på detta, har haft det i 12 år. Men dom vill göra sig av med denna typen av abbonnemang, suger nog för mycket data på mobilmasterna i förhållande till vad man betalar, därför har dom höjt priset absurt sista månaderna. Betalade 249:-/mån i många år, sedan höjde dom till 349 för typ 2-3 år sedan, tyckte ändå det var okej för ett obegränsat då man inte man nyteckna det längre hos Telenor. I Nov-19 höjde dom till 619kr!!! Samtidigt fick jag erbjudande från Telia för 500/500-fiber + fiber-tv för 649:-/mån så det var en nobrainer.
Hade med det gamla abonnemanget där dom höjde priset på varje månad till slut :rofl: men sen var deras "nya" obegränsad surf så jag tog den! :p

R Rezzmaistro skrev:
Nej då, kolla telenor t.ex. som jag också har. Det är obegränsad surf inom sverige, du kan i princip sätta det mest krävande du vill dygnet runt utan att du får betala mer i månadskostnad, 569 kr kostar det.
Ja alltså, det kostar inte mer än den fasta månadskostnaden, men över en viss dygnsgräns måste man aktivt låsa upp mer data med ett SMS. Telias villkor verkar vara väl dolda, men så här skriver Tele 2 och jag antar att alla operatörer har liknande regler:

"När du har surfat 50 GB på en dag fyller du enkelt på med 5 GB i taget via sms. Du kan fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra."

M
useless useless skrev:
Ja alltså, det kostar inte mer än den fasta månadskostnaden, men över en viss dygnsgräns måste man aktivt låsa upp mer data med ett SMS. Telias villkor verkar vara väl dolda, men så här skriver Tele 2 och jag antar att alla operatörer har liknande regler:

"När du har surfat 50 GB på en dag fyller du enkelt på med 5 GB i taget via sms. Du kan fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra."
Nej Telenor är obegränsat! Sonen har vid flera tillfällen köpt spel till PS4 som han tankat ned från nätet. Det har då stått och tuggat med 12-20mbit/s i 10-12tim.
Mitt abbonnemang är ett rent mobilt bredband, det kanske skiljer sig från ett mobiltelefonabbonnemang med obegränsad surf. Jag vet att det varit snack om detta innan, att det inte är tillåtet att sätta ett simkort från ett mobiltelefonabbonnemang i en 4G-router.
Men det är en annan diskussion. Telenor som jag har är obegränsat iaf.

• Gilla
Rezzmaistro
  • Laddar…
useless useless skrev:

Kan inte svara på hur telia fungerar, och ja visst om du kanske har 20gb som max på ditt abonnemang å du vill göra av med 25 gb, då kommer du säkert få betala. Men har du OBEGRÄNSAT abonnemang så kan du göra vad du vill, hur mycket du vill, exakt varje dag om du vill det utan att skicka sms eller betala extra. Jag har det själv (y)(y)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
S
Frågeställningen är märklig.

5g kan aldrig ersätta fiber hur man än vrider o vänder på det, 5g är en nödlösning när man är utanför sitt wifis täckområde.

M
S SueCia skrev:
Frågeställningen är märklig.

5g kan aldrig ersätta fiber hur man än vrider o vänder på det, 5g är en nödlösning när man är utanför sitt wifis täckområde.
Nja det har diskuterats förut. Dom hastigheterna vi har på fiber idag är overkill för dom flesta. 5G ska klara 2Gbit/s, vad man nu ska med det till. Men att kunna köra Gbit-hastigheter utan sladd är såklart framtiden i alla applikationer som vi använder till vardags. Det är ju ganska logiskt att om jag blir erbjuden att kunna få likvärdig prestanda via 5G som via fiber så väljer jag ju självklart 5G alla dagar i veckan. Finns ju ingen anledning att betala för något som har en räckvidd fram till tomgränsen om jag kan få samma hastighet när jag åkt 100 mil hemifrån.

https://www.mobil.se/partner/5g-utmanar-fiber-obegransad-surf-snart-verklighet

Redigerat:
För att uppnå höga hastigheter med 5G krävs fri sikt och något hundratal meter till basstationen. Vem kommer att bygga flera basstationer per km på landsbygden billigare än fiber? Dessutom ska ju basstationerna kopplas ihop med fiber...

S
M Markarbetaren skrev:
Nja det har diskuterats förut. Dom hastigheterna vi har på fiber idag är overkill för dom flesta. 5G ska klara 2Gbit/s, vad man nu ska med det till. Men att kunna köra Gbit-hastigheter utan sladd är såklart framtiden i alla applikationer som vi använder till vardags. Det är ju ganska logiskt att om jag blir erbjuden att kunna få likvärdig prestanda via 5G som via fiber så väljer jag ju självklart 5G alla dagar i veckan. Finns ju ingen anledning att betala för något som har en räckvidd fram till tomgränsen om jag kan få samma hastighet när jag åkt 100 mil hemifrån.

[länk]
finns absolut inget som tyder på att det där är någon som helst skillnad från 4g. Det vill säga, hyffsad prestanda ensam, katastrof när 5g börjar bli vanligt. Det kommer helt enkelt aldrig gå att utmana fiber med mobil uppkoppling.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
5G ska klara 2Gbit/s, vad man nu ska med det till
HD-tv drar snart uppemot några hundra Mbit/s. Vill man kunna se på minst en film och göra nånting annat samtidigt så känns snart 2 Gbit/s lite inom en snar framtid.

Som vanligt brukar behovet komma i samma takt som tillgången till ny teknik.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.