Jag renoverade ett badrum nu i våras och stötte på detta inbyggt i taket ovanför duschen.

Rör och elledningar oorganiserat dragna ovanför en duschkonstruktion under en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även i väggen hittade jag lite skrot.
Avskalade väggsektioner i ett hem med synliga rör och isolering samt gamla elinstallationer, mot tapetserad vägg.
Skapa konto

Det fanns även lite roligt dragen el inuti tak och väggar
Öppet tak med synliga rör, ledningar och en grön kontakt vid renovering av badrum.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
kulle
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vem kan finna flest fel... :crysmile:
Vem kan hitta ett rätt :seenoevil:

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Bowser
Den som lödde dem där kopplingarna kan inte haft Heta Arbeten certifikat:)

• Gilla
lop3r och 3 till
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Typ den här tråden:
Hah! :D
Se på fan det fanns ju redan en tråd!

Kan moderator flytta in dessa inlägg i andra tråden? @Marlen Eskilsson?

Bowser Bowser skrev:
Den som lödde dem där kopplingarna kan inte haft Heta Arbeten certifikat:)
Vadå? Det gick ju bra. :rofl:

PS. Ironivarning ovan. DS

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
De där lödövningarna, inkl brännmärken, var standard tidigt 90-tal.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag låter bilderna tala för sig själv..
Titta närmare..

Man har tagit ett 12mm kromat rör och satt på en 10mm klämring.. Röret är nerfilat för att få på klämringen..
Sen tryckt i en snutt 10mm rör, utan stödhylsa naturligtvis men gängtejp som hängslen.. :crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
lattjo...:geek:

Radiator med ny större ventil där väggen är urklippt för att få plats, i ett norskt hotellrum.
Skapa konto
Ventilinstallerad bakom element i trångt utrymme, upplevt som ett lappverk i hotellrum.
Skapa konto

Här har de nog bytt ventil till en större någon gång men inte orkat flytta elementet. Enklare att göra mer plats! I ett hotellrum i Norge.

• Haha
  • Gilla
andreas_bygger och 12 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Så här vackert sitter radiatorn monterad i vardagsrummet i den lgh i Storbritannien där jag för tillfället bor. Kopplingen är det väl inget större fel på men man kan ju undra om "röris" var nykter eller om de helt enkelt inte tror på vattenpass på de brittiska öarna...

[bild]
Han kanse helt enkelt bara var en engelsman, Han har åtminstonde fått termostaten i samma rum som elementet även om vattnet inte behöver gå från topp till botten som det troligen är tänkt från elementtillverkaren, det är nog rimlig changs att nedre delen blir varm. Har du sett hur de andra husen har det med rördragingen i området, Ofta ser man rören på utsidan av husen, jag undrar alltid hur de har det om det blir riktigt kallt, fryser inte rören då.....

• Gilla
possum77
  • Laddar…
S svensktärbäst skrev:
Har du sett hur de andra husen har det med rördragingen i området, Ofta ser man rören på utsidan av husen, jag undrar alltid hur de har det om det blir riktigt kallt, fryser inte rören då.....
Fast det är ju det som är poängen - att om rören fryser så är det mycket enklare att komma åt när det sitter på utsidan och så slipper man få vattenläckaget inomhus. :rofl: (Men så har man ju traditionellt inte lika hög standard på uppvärmningen som vi i Sverige heller...)

S svensktärbäst skrev:
Har du sett hur de andra husen har det med rördragingen i området, Ofta ser man rören på utsidan av husen, jag undrar alltid hur de har det om det blir riktigt kallt, fryser inte rören då.....
Nu är det några år sedan jag flyttade hem till Sverige men i hur det där huset hade varje lägenhet sin egen gaspanna, såg ut som ett litet fjärrvärmeskåp. Avgaserna gick ut genom ett rör i fasaden, såg rätt spektakulärt ut på vintern när alla lägenheter i 8-våningshuset bolmade ut vit rök mot fasaden :)

• Gilla
svensktärbäst
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Nu är det några år sedan jag flyttade hem till Sverige men i hur det där huset hade varje lägenhet sin egen gaspanna, såg ut som ett litet fjärrvärmeskåp. Avgaserna gick ut genom ett rör i fasaden, såg rätt spektakulärt ut på vintern när alla lägenheter i 8-våningshuset bolmade ut vit rök mot fasaden :)
possum77 possum77 skrev:
Jag bor - äger i ett engelsk hus som är 100 år i Australien sedan 1988, jag försöker att succesivt förbättra och det är inte bara rörläggeriet som man ifrågasätter.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Trångt herrtoalett med tre pissoarer nära varandra och separata vattenrör på Dramaten i Stockholm.
Skapa konto

Det här är från herrtoaletten på Dramaten i Stockholm. Det är väldigt trångt till vänster där man får gnugga axel med varandra när man kissar.
Är det av speciellt värde att varje pissoar har ett eget rör hela vägen? Om jag (som inte är röris) hade kopplat hade jag använt det högraste röret från väggen, dragit det uppåt och gjort en T-koppling där. Så kunde mittenpissoaren centreras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.