Det kke inte är tomgång utan driften av kyl/värmesystem om det gäller matvaror?

bonnier skrev:
Har nyss flyttat och än så länge (ta i trä) bara perfekta grannar som hälsar och är allmänt trevliga, däremot så har vi en restaurang/pub som granne och det som irriterar mest där är en del varubilar som alltid måste stå med tomgång på i typ 10-15 minuter. Borde säga till men man är för mesig.
 
Jippie!
Det betyder att min tomt är prec så stor att den motsvarar "min" andel av vårt land, betyder det att jag får bete mig hur jag vill då utan hänsyn till andra och att jag är en mönstermedborgare som tar upp prec rätt plats utan att nalla av ng´n annans andel? :D:D:rolleyes:

Swetrot skrev:
Jag tycker den här tråden alldeles tydligt tar upp sådant som det brukar tjafsas om i kvarteren. Bilar som kör för fort, parkeringsdisciplinen, mopeder, katter, hundar, gräsklippning, snickarglädje, maskrosor, ogräs, avskiljare vid tomtgräns, grannmedgivanden för utbyggnader, lövkrattning och så gemensamma ytors vårdande.

I nästan samtliga fall hade en stor del av problematiken kunnat lösa sig genom större tomter. Då får barnen rum att leka på tomten istället för på gatan, det finns plats att parkerna bilarna, husen står längre ifrån gatan så man hör inte bilar och mopeder. Katter och hundar får också rum på tomten, det är inte lika många grannar inom hörhåll för gräsklippnings- och snickeriaktiviteter. Man får rum med effektiva insynsskyddande häckar, utbyggnader och garage hamnar inte precis vid grannens tomtgräns och de gemensamma ytorna försvinner, eftersom var och en har egen grillplats hemma på tomten.

Jag påstår, på fullaste allvar, att en stor del av irritationerna grannar emellan beror på att man tvingas bo så nära varandra och därtill har för mycket tid att odla denna irriitation. Sverige är ett stort land. Det bor inte mer än strax över 20 människor per en miljon kvadratmeter yta här. Det är sisådär 40-50.000m2 till var och en. Då är det lite synd och skam att ett villaområde med 80 villor, 200 boende, skall rymmas på en yta av 40.000m2.

Peace, love and understanding
 
C
Jag stör mig, inte så mycket men lite, på att vi har en "granne" som inte bor i sin fastighet, utan bara äger den. För att vara specifik är det ingen som bor i denna fastighet, annat än möjligen råttor och fåglar. I somras var han där och murade upp några tegelstenar på fasaden som hade blåst ner i en storm året innan det. Vid samma storm fick han föreläggande om att sätta upp plank runt huset så att ingen kunde ta sig in -> han satte upp ett hönsnät i några klena träpinnar ut mot gatan.

Gräset klipps aldrig mitt inne i ett villaområde -> fästingar och onödiga mängder insekter. Huset sköts inte över huvud taget. Lite då och då sover det en knarkare i källaren (fastighetsägaren är känd för att inhysa knarkare, så det är ett rimligt antagande).

Plåten på balkongen står konstant och slamrar, ibland åker han dit och sätter fast den med en popnit, då sitter den en vecka, sen slamrar det igen vid minsta vindpust. Ett ljud man fått vänja sig vid helt enkelt.

Detta ruckel har stått så länge vi har bott här (6 år i sommar), första sommaren lovade han att han skulle renovera kåken, men det har inte hänt ett dugg. Hade han gjort det då hade det kanske funnits en chans, men nu är det nog rivning som står närmast till hands.

Vi har det ändå rätt bra, vi har alla våra fönster i andra riktningar. Vår granne som bor mitt emot det här huset (över gatan, vi bor lite på diagonalen), har det som det första han ser när han kliver ur sängen på morgonen, det första han ser när han hämtar tidningen, och som enda utsikt från sitt vardagsrumsfönster.

Fastighetsägaren har även på ett mindre vänligt sätt informerat grannfrun om att hon inte ska lägga sig i, när hon på ett avsevärt vänligare sätt bett honom försöka hålla lite snyggt åtminstone.

Ringer man till kommunen får man reda på att det inte är deras sak.


Men i övrigt har vi mycket trevliga grannar, absolut inget att anmärka på. :)
 
Jag irriterar mig på alla eländiga farhinder iform av blomkrukor mm som man inte tar sig förbi i bostadsområden och får erkänna att jag tyvärr gasar på ordentligt för att komma fram till nästa hinder man skall flytta på/focera.
Hade det däremot varit en rak fin gata utan massa skräp på så hade jag gärna cruisat i 30-40 i en jämn fart och njutit av omgivingen.
En annan sak jag inte förstår är folk som planterar häckar/staket ända ut emot vägen som skymmer både djur och barn och sedan lagar på att dom nästan blir påkörda, ska man ha trafiksäkerhet så skall man väl se till att ha ett 10meter brett område på båda sidorna av vägen så man i god tid ser barn som kommer cklande mm?

bumpaberra skrev:
Håller med föregående talare, folk som kör alldeles för fort på villagator är det värsta jag vet. Jag planerar nu att stå med en bräda på axeln och när jag ser de komma körandes kommer jag kasta brädan på bilen, ops såg dig inte du körde så fort...
 
Avemo skrev:
Försämrad sikt går att kompensera med sänkt hastighet och det kan fotgängaren uppskatta även av andra skäl. Du tappar lika mycket sikt om du bländar av för en cykel eller en moped eller annat fordon med svag belysning, och där är du skyldig att blända av. Att visa hänsyn brukar inte skada.

Erik
Oj, jag tror visst att jag blev censurerad, ser att det jag skrev är borta men en del av kommentarerna är kvar...
Jag är helt ny här och känner uppenbarligen inte till reglerna, jag skrev lite "kreativt" om hur jag betett mig mindre trevligt mot en granne som hotat mig.
Tydligen gick jag över gränsen för hur man får skriva här, beklagar, inte min avsikt.

@Avemo, Det här hände för ett par år sedan, jag minns inte om jag inte bländade av alls eller bara "gjorde det för sent" för min grannes smak. Idag bländar jag av om jag kan bibehålla säkerheten utan att riskera köra i diket eller köra på någon. Annars inte. Man bländar av för andra fordon för att inte en olycka ska ske, jag har svårt att se att en fotgängare kan bländas så kraftigt att han/hon "går ner i diket" med allvarliga skador som följd.

Hur som helst så borde han varken ha klappat till min bil eller springa efter mig och hota min familj. Jag säger inte att jag är stolt över hur jag löste situationen, återger bara hur det gick till. Om du själv har barn så kan du kanske tänka dig att man "blir lite upprörd" när det står en galning utanför ditt hus och hotar din famlj.
 
Azkel, Det kanske var bäst som skedde med censuren. Jag menade inte att ta joggaren i försvar. På din berättelse lät det som att ni båda handlat klandervärt, och då syftar jag inte i första hand på helljuset.

Erik
 
Självklart ska man blända ner för andra fordon eftersom de annars får mitt helljus i ögonen och därmed försämrad syn en bra stund. De kommer ju med fart och kan inte välja åt vilket håll de ska titta. När det gäller gående kan de, utan någon som helst risk, stanna och titta åt ett annat håll eller bara slå ner blicken och fortsätta gå.

Jag tycker inte att man ska blända av för gående. Och då är jag ändå oftare gående i sammanhanget än bilförare!
 
Azkel skrev:
Oj, jag tror visst att jag blev censurerad, ser att det jag skrev är borta men en del av kommentarerna är kvar...
Jag är helt ny här och känner uppenbarligen inte till reglerna, jag skrev lite "kreativt" om hur jag betett mig mindre trevligt mot en granne som hotat mig.
Tydligen gick jag över gränsen för hur man får skriva här, beklagar, inte min avsikt.

@Avemo, Det här hände för ett par år sedan, jag minns inte om jag inte bländade av alls eller bara "gjorde det för sent" för min grannes smak. Idag bländar jag av om jag kan bibehålla säkerheten utan att riskera köra i diket eller köra på någon. Annars inte. Man bländar av för andra fordon för att inte en olycka ska ske, jag har svårt att se att en fotgängare kan bländas så kraftigt att han/hon "går ner i diket" med allvarliga skador som följd.

Hur som helst så borde han varken ha klappat till min bil eller springa efter mig och hota min familj. Jag säger inte att jag är stolt över hur jag löste situationen, återger bara hur det gick till. Om du själv har barn så kan du kanske tänka dig att man "blir lite upprörd" när det står en galning utanför ditt hus och hotar din famlj.
Jag gillar ditt agerande, klart man blir irriterad/frustrerad när han hotar din familj/hus/bil.

Folk som motionerar ska göra det i skogen.

Jag håller på dig.

Vem censurerade? och varför? det undrar jag, med tanke på vad tråden heter.
 
@Avemo, av ren nyfikenhet, hur hade du hanterat situationen?
Jag visste från början att den här killen inte har alla indianer i kanoten, när han hotar mig/min familj utanför mitt hus tog fadersinstinkten över. Jag tror i högsta grad på ömsesidig respekt och dialog men jag tror också att en del människor kan man inte resonera med, de fattar bara kraftspråk. I en konfrontation backar jag hellre, så gjorde jag även i detta fallet. När han springer efter mig så ser jag inte längre någon möjlighet att backa mer.

@el_richard, Min respons på denna situation faller de facto under termen "olaga hot" i Brottsbalken. (ska inte göra misstaget att återge den igen) Oavsett den moraliska aspekten och oavsett om en del kan ha förståelse för min reaktion så antar jag att det är olämpligt att på detta forum beskriva något som utgör en brottslig gärning. Jag gissar i alla fall att det var därför min text raderades.

Jag gillar det här forumet och vill jag vara kvar har jag bara att anpassa mig efter de regler som gäller här. Det var ett "honest mistake".
 
Azkel, utan att ha varit med kan jag inte fördöma din handling. Dock framstod den inte som rekommendabel i ett allmänt fall. Jag vet inte hur jag skulle reagera i motsvarande situation.

Erik
 
Efter att ha borrat fyra hål för spottar i ett par spånskivor med min sladdlösa borrmaskin, kommer vår granne över och undrar när jag tänkt göra kväll. Det är sent och jag stör förklarar han. Jag tittar på mobilen i fickan och ser att klockan är halv sex på eftermiddagen... När jag förvånat konstaterar att klockan inte är såå mycket skakar han på huvudet och upprepar "Du är inte klok! Du är inte klok!" samtidigt som han går tillbaka till sitt.

Första året försökte vi ändå ha en god relation men varje gång jag hälsade tittade dom bort och numera behandlar vi varandra som luft. De övriga grannarna är däremot trevliga och kan berätta många "roliga" historier om detta grannpar.
 
Azkel skrev:
@Avemo, av ren nyfikenhet, hur hade du hanterat situationen?
Jag visste från början att den här killen inte har alla indianer i kanoten, när han hotar mig/min familj utanför mitt hus tog fadersinstinkten över. Jag tror i högsta grad på ömsesidig respekt och dialog men jag tror också att en del människor kan man inte resonera med, de fattar bara kraftspråk. I en konfrontation backar jag hellre, så gjorde jag även i detta fallet. När han springer efter mig så ser jag inte längre någon möjlighet att backa mer.

@el_richard, Min respons på denna situation faller de facto under termen "olaga hot" i Brottsbalken. (ska inte göra misstaget att återge den igen) Oavsett den moraliska aspekten och oavsett om en del kan ha förståelse för min reaktion så antar jag att det är olämpligt att på detta forum beskriva något som utgör en brottslig gärning. Jag gissar i alla fall att det var därför min text raderades.

Jag gillar det här forumet och vill jag vara kvar har jag bara att anpassa mig efter de regler som gäller här. Det var ett "honest mistake".
Olaga hot? jag såg det mer som ett löfte, och det verkar även han ha gjort... :)
 
Paddy skrev:
Efter att ha borrat fyra hål för spottar i ett par spånskivor med min sladdlösa borrmaskin, kommer vår granne över och undrar när jag tänkt göra kväll. Det är sent och jag stör förklarar han. Jag tittar på mobilen i fickan och ser att klockan är halv sex på eftermiddagen... När jag förvånat konstaterar att klockan inte är såå mycket skakar han på huvudet och upprepar "Du är inte klok! Du är inte klok!" samtidigt som han går tillbaka till sitt.

Första året försökte vi ändå ha en god relation men varje gång jag hälsade tittade dom bort och numera behandlar vi varandra som luft. De övriga grannarna är däremot trevliga och kan berätta många "roliga" historier om detta grannpar.
ha,ha. Halv sex. Delar han ut tidningen??? Väck honom klockan 07:00 i stället... Med borrmaskin...
 
Förrut så bodde jag i en lägenhet med egen uteplats i ett ganska fint område. Grannen delade häck med oss, och det fanns ingen del på "tomten" som vi kunde gömma oss på...
Detta fungerade inte så bra. Grannarna klagade på i stort sett allt. Att vi inte klippte gräset, att hunden kissade på den gemensamma häcken. Att vi inte tog hand om våra klätterväxter.

Nu bor vi på landet. 300m tilll närmsta granne. Och vad skönt det är!!! Människor är inte menade att bo i stackar som myror, men ändå är detta tydligen det finaste boendet? Varför knökar vi ihop oss i städerna när det finns så otroligt mycket plats ute på landet? Blir ju bara bekymmer.
 
Göran.W
Bor i en mindre by och har jätte bra grannar.
Brukar snurra in och klippa närmsta grannens gräsmatta när jag ändå är på g.
Häcken klipper jag med och donarar lagom mycket ris till grannen.
I sommras sprutade jag rambo på 7-8 meter häck och sågade ner den några veckor senare.
Informerade sen bara grannen om att jag tyckte den så för dj.... ut och att jag sätter ny till våren.
Grannen hade inte ens sett att jag sågat ner den 1,5 meter höga häck biten.
Låter som en idyl och det är det om det inte varit för en idiot som bor dryga km bort och kör inte allt för sällan i 80-90km på vägen som det är 50km på.
Jag har barn och man blir lite nervös då.
Nu i vinter gav han vår soptunna en luftfärd trots den stog 1 meter inne på min tomt.
Trode jag skulle smälla av när jag ringde han och hörde vad han tänkte göra åt det och han säger han fick sladd i snön på vägen till däck firman för att lägga på vinter däcken.
Vidare diskussion kändes i det läget meningslöst för det värkar inte stå rätt till där.
Börjar bli så irriterad på det nu så snart gör man väl något man kanske inte borde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.